Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кралят на изгубените каузи взе BlackBerry

В едни други времена, BlackBerry владееше американския пазар Снимка: RIM
В едни други времена, BlackBerry владееше американския пазар

Роденият в Индия милиардер Прем Уатса, който чрез своята Fairfax Financial практически купи BlackBerry, е човек с легендарен статут.

Неговата история е малко в стил „Пепеляшка" и разказва за един млад студент, който загърбил индустриалната химия, за да стане един от най-богатите инвеститори в Канада. Звездата му изгряла през 2007 г., когато предрекъл краха на ипотечния пазар. Рискувал много със закъсалата Bank of Ireland, но смелостта му се отплатила.

Същият като Бъфет

Залози на това, което други биха нарекли „изгубена кауза" - това превърна Fairfax в 31-милиардно финансово чудовище. Акциите на компанията растат с 21% на годишна база от две десетилетия. Затова и често сравняват Уатса с Уорън Бъфет. И двамата са възпитаници на школата на Бен Греъм, която учи инвеститорите да купуват компании с подценени от пазара акции, като вземат решението си на базата на фундаментален анализ.

Подобно на Бъфет, той е построил бизнеса си върху застрахователна основа, създал е слоеве от топ инвестиции и придобивания в множество индустрии. Не е случайно, че Fairfax става най-печелившата компания в Канада за 2008 г.

Тази хапка е голяма

Макар Уатса да има опит в инвестирането там, където перспективите са мрачни, никога до този момент не е правил сделка от подобен мащаб, нито е имал придобиване, в което последващата роля на компанията му да е толкова голяма. BlackBerry изгуби 1 млрд. долара само през последната четвърт.

За да спре теча, Уатса ще трябва да разпродаде много от някогашния лидер при смартфоните в САЩ, може би даже ще се наложи компанията да спре да прави потребителски устройства.

Симпатии

Усложнения може да дойдат от персоналните му симпатии към BlackBerry. Прем Уатса не е капиталист-хищник като Карл Икан, който просто захвърля по-слабо представящите се компании. В интерес на истината, новият собственик нарече BlackBerry "най-великата технологична компания на Канада".

В момента той е и ректор на Университета във Ватерло - мястото, откъдето Research in Motion някога е тръгнала. Уатса не иска да изгуби работните места там, особено при положение, че предшественикът му на академичната позиция е Майк Лизаридис, който е създател на BlackBerry и двамата са добри приятели. Лизаридис е правил щедри дарения на университета, който е завършил.

Мотивите на Прем Уатса не са само лични, естествено. Fairfax започна да купува акции на BlackBerry още през 2010 г., когато една струваше около 50 долара. За сравнение, при продажбата те се котираха по 8.30 долара.

В писмо до собствените си акционери преди година, той написа: „Брандът, несравнимата сигурност, дистрибуцията сред 650 оператора по света, 79-те милиона потребители, партньорството с 90% от компаниите във Fortune 500 и правителствата на Канада, САЩ и Великобритания, голямото патентно портфолио, невероятната нова операционна система и наличните 2.9 млрд. долара кеш без никакъв дълг са все огромни сили за момента, в който BlackBerry се завърне!"

От тогава новата операционна система успя да се провали с гръм и трясък (даже в България почти подаряваха базирания на нея BlackBerry PlayBook-бел.ред), а финансовите резерви се стопиха. Въпреки това, Уатса е показал, че обича предизвикателствата.

Той наскоро инвестира във вестникарски компании и закъсали производители на персонални компютри като Dell (които, подобно на BlackBerry, вървят към превръщането си в частна компания). Приписват му мисълта: „Дърветата не растат в небето и пазарите не падат на пода".

Последните няколко години бяха тежки за BlackBerry, но Уатса се надява, че ще помогне на компанията, която сякаш е стигнала дъното, да се оттласне нагоре.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените