Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бой с прашки по прасета-политици

"Angry Birds" има вече и политическа версия
"Angry Birds" има вече и политическа версия

Когато миналия месец индийският активист Анна Хазаре успява да накара правителството да предприеме по-сериозни мерки срещу политическата корупция, победата идва само след няколко дни гладна стачка.

Но победата на 74-годишния аскет може би се дължи и на друг фактор - компютърната игра, която предава неговото послание срещу корупцията до хиляди хора.

Освен че кампанията на Хазаре се оказа повратна точка в дългата борба срещу рушветите в Индия, тя маркира настъпването на една нова ера на онлайн активност, задвижвана от интерактивните игри, създавани чрез лесен за употреба софтуер. 

Политическата позиция, реализирана в игрова форма

Компютърната игра "Angry Anna" е откровена имитация на "Angry Birds" - лесна, но пристрастяваща игра, която се е превърнала в едно от най-популярните приложения на всички времена.

Докато оригиналната игра се състои в изстрелване на птици чрез прашка, която ги насочва срещу прасетата-жертви, "Angry Anna" замества птиците с карикатури на Хазаре и неговите колеги-активисти Баба Рамдев и Киран Беди, а прасетата - с индийски политици, сред които е и премиерът Манмохан Сингх.

Мохамед Фейсал, който разработва играта съвместно с двама колеги в новата си компания за софтуерни разработки Geek Mentors Studio, споделя, че "Angry Anna" е създадена за по-малко от три дни - скорост, която им е позволила да лансират приложението паралелно с протеста на Хазаре.

"Искахме да отидем на митинга пред Индийските порти в Ню Делхи, но нямахме възможност - заради многото работа в офиса; така че решихме да създадем игра, с която хората да изразяват гнева си дори когато стоят пред компютъра," обяснява Фейсал. "Не сме очаквали обаче играта да постигне такъв успех". 

Младите индийци са много по-склонни да възприемат послание, заложено в игра

Според статистика от GameSalad - компанията, чийто софтуер е използван за написването на "Angry Anna", онлайн версията на приложението е използвана около 267 000 пъти. Фейсал вярва, че подобни цифри позволяват на него и колегите му да си припишат част от успеха на Хазаре.

Той твърди, че "играта определено оказа влияние върху Индия". Според него ключовият фактор за успеха на играта е бързината, с която е била създадена - бързина, предоставена от безплатния софтуер за разработка чрез "издърпване и пускане" на GameSalad, който дава възможност дори на не-програмисти да създават игри.

След като са създадени, игрите могат да бъдат публикувани в HTML5 версия - последната модификация на основния програмен език в Интернет - което означава, че могат да бъдат играни от почти всеки браузър и да бъдат разпространявани в мрежата лесно, заобикаляйки процедурите по одобрение, съществуващи при посредници като Apple App Store.

Интерактивната демонстрация на социален гняв води до реална промяна

Изпълнителният директор на GameSalad Стив Фелтър коментира, че въпреки че "Angry Anna" предава конкретно политическо послание, това не е нещо неочаквано. "Angry Anna" е първият пример за това, че нещо такова може да бъде създадено за няколко дни.

Много конкретно, донякъде противоречиво, но с възможност да бъде споделяно бързо из социалните мрежи, защото всички имат достъп до HTML5 през браузърите си," коментира той.

"Очаквахме появата на нещо като "Angry Anna", но тази игра е първа по рода си и сме много доволни от факта, че хората използват софтуера ни за подобен тип послания".

Според Фелтър игрите предлагат повече интерактивност от другите интернет медии и точно затова е по-вероятно именно те да се развият като нова форма на онлайн комуникация, особено след като компании като GameSalad започват да създават възможности за изграждане на игри от не-експерти.

"Причината, поради която това не се е случило до този момент в широк мащаб е, че инструментите за създаване на игри не са били достъпни за обиковения човек, а са изисквали големи екипи от програмисти и скъп софтуер," пояснява той.

"Технологиите, улесняващи бързото създаване на игри, са способни да дадат възможност на много хора да изразят себе си в среда, която преди не е била достъпна за тях".

Може би идва времето игрите да се превърнат в политически инструмент?

Джейн МакГонигъл, автор на бестселъра на New York Times "Пречупена реалност: защо игрите ни правят по-добри и как могат да променят света?" е на мнение, че "Angry Anna" е индикатор за началото на една нова епоха при игрите, която надминава дори изпращането на послания чрез тях.

"Това е изумителна демонстрация на силата на игрите, впрегната в полза на социалната промяна. Тя е брилянтна сатира на "Angry Birds" - игра, харесвана от стотици милиони души," твърди тя.

"Мисля, че не е пресилено да кажем, че през последната година все повече хора прекарват все повече време, играейки "Angry Birds". И то надвишава времето, което те отделят за която и да е друга форма на забавление - филми, телевизия или книги.

Така че ако искате да предадете някакво социално послание, какъв по-добър начин да го направите от това да адаптирате "Аngry Birds" към политическа сатира?", пита реторично тя.

"Това, което се надявам да видя в бъдещ план, са игри, които се използват не само за предаването на послания за социална промяна, но и такива, които насърчават към директно действие. Геймърите, които печелят виртуалните игри, трябва да имат шанс да се включат в реалната промяна".

 

Най-четените