Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Възходът на гаднярските шеги в YouTube

Къде е границата, която не трябва да се преминава Снимка: Youtube
Къде е границата, която не трябва да се преминава
Кадър от шегаджийското видео на Аря Мосала, в което залива хората с вода. Снимка: Youtube
Кадър от шегаджийското видео на Аря Мосала, в което залива хората с вода.
Популярна поредица шегаджийски видеа с араби, хвърлящи съмнителен багаж по обикновени хора. Снимка: Youtube
Популярна поредица шегаджийски видеа с араби, хвърлящи съмнителен багаж по обикновени хора.

Фалшиви бомби, нагласени "убийства", сценарии, наподобяващи заливане с киселина... - конкуренцията за вниманието на потребителите в YouTube става все по-ожесточена с всеки ден, а популярните влогъри прибягват до екстремни шеги, за да получават кликове и гледания.

Каналът на Аря Мосала има повече от 650 000 абонати. Кариерата му в YouTube обаче се срина покрай един видеоклип, озаглавен "Хвърляне на вода в лицата на хората - Част 2". Очаквано в него той се приближава до непознати и хвърля чаша вода в лицата им.

Много зрители смятат, че шегата във видеоклипа наподобява зачестилите напоследък във Великобритания (където живее и влогърът) заливания с киселина.

YouTube изтри канала на Мосала, а след това и втория, който той създаде. Самият влогър коментира пред BBC, че не е имал намерение да пресъздава заливания с киселина, но че ще продължи да продуцира клипове със злобни шеги.

Мосала обаче далеч не е първият влогър в YouTube, който си създава проблеми с видеата, които прави и гаднярските щеги в тях.

Неговата история, заедно със създалия доста полемика в социалните мрежи през последните месеци Логън Пол и клипът, в който се шегува с тялото на самоубил се човек, привличат вниманието към екстремното съдържание в YouTube.

А по всичко изглежда, че в момента то преживява своя възход, особено на фона на това, че привлича все по-голямо медийно отразяване заради полемиката, която създава. Те обаче не са нов феномен.

От известно време влогърите извършват фалшиви бомбени нападения и убийства, бъзикайки се и изкарвайки акъла на приятелите си и на обикновени хора в опит да привлекат зрители и да повишат гледаемостта в каналите си в YouTube.

През 2016 г. четирима души, участващи в канала на Trollstation в YouTube, бяха задържани за фалшив грабеж в Националната портретна галерия в Лондон. Те се признават за виновни за "заплашително поведение, причиняващо страх от причиняване на насилие".

Година преди това британският влогър Сам Пепър качи видео, в което се преструва, че убива друга интернет знаменитост пред неподозиращ техен общ приятел. Видеото причини сериозни негативни реакции и Пепър по-късно заяви, че цялото видео е било режисирано предварително и видимо травматизираният приятел всъщност е бил в течение на самата шега, направена, за да привлече внимание в YouTube.

За "дядо" на видеата с подобни груби и агресивни шеги може да се приеме Виталий Здоровецки, чийто канал натрупа популярност след 2012 г. Тогава в свое видео той се преструва, че слага съмнително куфарче, уж съдържащо бомба, до непознат човек. Здоровецки беше арестуван за тази си шега както и за още няколко следващи подобни изпълнения. Оттогава насам мнозина влогъри са заснемали своя версия на пробутването на бомба на непознат.

Самият Здоровецки признава в интервю от 2015 г., че е преминал границата на приемливото. Неясно е обаче къде точно лежи тази граница, нито къде той я слага.

"Никога няма да взема пистолет, да го опра в някого и да кажа "Давай парите, това е шега!". Не бих направил нищо незаконно. Може би само малко...", казва влогърът.

Логън Пол не е известен като шегаджия, но е правил подобни постановки. В едно видео той фалшифицира собственото си убийство пред тълпа от фенове. Заради неговото видео в японската гора на самоубийците, в което той снима един от труповете там и пуска шеги на негов гръб, влогърът беше подложен на тежки критики.

Сега обаче YouTube обяви, че спира рекламите към канала му. В свое изявление компанията обаяви, че Пол е изложил "модел на поведение в клиповете си, което прави неговия канал не само неподходящ за рекламодатели, но и потенциално вреден за широката общност на създателите на съдържание за видеоплатформата".

От решаващо значение тук е дали тези грубянски шеги се извършват спрямо нищо неподозиращи хора, или спрямо актьори/приятели на звездите от YouTube.

YouTube става все по-наситен с млади хора, които се опитват да пробият и да станат звезди в бързо развиваща се платформа, да получат внимание и да натрупат гледания, които впоследствие да се монетизират от YouTube. Екстремни шеги са един от начините да изпъкнеш на фона на целия този информационен шум.

Това е може би най-садистичната форма на хумор. Но според специалистите това има своето обяснение. На фона на ежедневните новини (често с видео и снимки) на катастрофи, убийства, природни бедствия и т.н. зрителите стават все по-нечувствителни към трагедията. Дори напротив, тя започва да ги впечатлява, да носи еуфория.

Затова и шегите с този род събития като терористични актове, насилие, обезобразявания и отвличания се възприемат като нещо нормално. Самият зрител знае, че това е шега и се смее на бурните реакции на жертвите. И колкото по-навътре се отива, толкова повече садистичното започва да изглежда смешно.

Според експерта по човешко поведение и език на тялото Джуди Джеймс това напомня до голяма степен на смеха от това да гледаш как се подиграват на някого в училище - до голяма степен е облекчение, че жертвата не си ти.

С повишаването на вниманието към този род шегаджийски видеа обаче се повдига все по-сериозно и темата за това доколко подобни неща трябва да ги има в интернет и доколко трябва да бъдат толерирани.

За YouTube те носят милиони гледания и платформата се спуска да заклеймява тези действия, само когато вече има сериозен публичен дебат и множество негативни реакции. Въпросът е ще направи ли компанията сериозната крачка да заклейми екстремното "шегаджийско" съдържание и преди това, както и да започне да премахва видеа и канали заради принцип, а не заради негативните коментари.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените