Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Хлебарки, окървавени свински глави и порно - как eBay е тормозил невинни блогъри

Единствената причина за това - шефовете не харесвали блогърите, които поддържат сайт на търговска тематика Снимка: Getty Images
Единствената причина за това - шефовете не харесвали блогърите, които поддържат сайт на търговска тематика

Когато си представим гурута от Силициевата долина, които управляват компания за милиони долари, обикновено в главата ни изниква представата за стабилни лидери с железни нерви и свръхсилно самообладание.

Едно разследване на "New York Times" обаче показва топ мениджърите на гиганта за търговия eBay в съвсем друга светлина - неуравновесени, наивни, инфантилни и жестоки чисто по детски.

Така става ясно, че въпросните мениджъри са участвали в небивал тормоз над двойка блогъри от Бостън, който е включвал изпращане на пратки с живи хлебарки, на окървавени дрехи и маски, бомбардиране със снимки и клипове на заклани прасета и такива с порно съдържание, както и тормоз с доставка на пици посред нощ.

Единствената причина за всичко това - шефовете не харесвали блогърите, които поддържат сайт на търговска тематика.

Заедно с двойката на тормоз е бил подложен и потребител в Twitter, който често е пишел положителни коментари в блога.

Прокурорите в Бостън смятат, че усилията на извършителите са били изцяло насочени към това да сринат психически жертвите си и то защото на изпълнителните мениджъри в eBay не им се нравело съдържанието на въпросния блог.

Изводите на съда са направени въз основа на десетки свидетелски показания на хора, които са следили тормоза от самото му начало. Притеснително е не само как топ служители на eBay са решили да упражняват психическо насилие върху невинно семейство, но и начинът, по който специалисти на техните позиции се чувстват недосегаеми и неуязвими.

Самите жертви - Ина и Дейвид Стайнер - са сред многото интернет потребители, които решават да превърнат хобито си в сравнително доходоносен бизнес. През 1999 г., четири години след основаването на eBay, когато да търгуваш с непознати още се смята за рисково, Стайнер основават сайт, който да съветва и насочва купувачите.

Постепенно семейството и ценните напътствия, които дават, стават популярни сред хора, които използват разнообразни платформи за търговия - от Etsy до eBay.

За съществуването на блога разбират и по върховете на eBay, където се заражда не особено логична и аргументирана омраза към Стайнер.

Въпреки че опонентът на могъщата платформа за покупки и продажби е малък и сравнително незначителен блог, мениджърите от Силициевата долина развиват мощна неприязън към семейството от Бостън.

Една от предполагаемите причини за толкова прекомерно силни негативни емоции е, че от eBay не желаят нищо и никого да застава на пътя им, а евентуален съвет от блог като този на Стайнер може да осуети някоя продажба.

Ситуацията се влошава, когато госпожа Стайнер пише пост, в който споменава, че заплатите на високопоставените мениджъри в eBay е около 152 пъти по-висока от заплатите на обикновените служители и предполага, че част от приходите са от прекомерно завишени комисионни, които потребителите плащат от собствения си джоб.

Стийв Уаймър Снимка: Getty Images
Стийв Уаймър

Вместо да опровергаят това твърдение, двама от директорите - Дейвид Уениг и Стийв Уаймър - стигат до извода: "Ще смажем тази госпожа!".

И двамата са категорични, че ще го сторят, независимо какво е необходимо и колко усилия се изискват. "Каквото трябва!" се превръща в слоган на акцията им. Единственият човек, който двамата ненавиждат толкова, колкото и фамилия Стайнер, е коментатор в техния блог с псевдонима Fidomaster.

Съпругата му често продава свои неща в eBay и смята, че сайтът е крайно несправедлив към търговците - мнение, което Fidomaster често преповтаря в коментарите си.

Така в главите на Уениг и Уаймър се оформя теорията, че всъщност Стайнер и техните последователи са в злокобен заговор, чиято единствена цел е да срине реномето на eBay. Уениг дори развива параноя, че Fidomaster е някакво алтер его на господин Стайнер, което също е създадено с цел да вреди на eBay.

Оттам нататък кореспонденция през чат платформа показва как двамата мениджъри си разменят десетки съобщения, в които искат Ина Стайнер да бъде "сломена" и как се канят "да я изгорят до основи". Постепенно тактиката за тормоз над семейството започва да се избистря, а впоследствие планът е приведен в действие.

Дейвид Уениг Снимка: Getty Images
Дейвид Уениг

Първата стъпка е вдъхновена от тийн комедия на име "Johnny Be Good", където един от героите е тормозен с неочаквани доставки на пица.

Освен пица обаче, Стайнер започват да получават и притеснителни съобщения в социалните мрежи, които първоначално игнорират. След като в пощенската им кутия пристига пратка с окървавени маски на глави на прасета и книга със заглавие "Как да се справим с мъката по починалите ни съпрузи?", семейството осъзнава, че нещата са сериозни.

Стайнер разбират и че на семейния автомобил е инсталирано GPS устройство, което показва накъде пътуват във всеки един момент, в който напуснат дома си. Доставките на нежелана пица стават все по-чести и все по-скъпи, като поръчките не са предплатени.

Семейството е бомбардирано от съобщения с крайно обезпокоително съдържание - насилие, убийства на животни и порно. Една вечер се звъни на вратата им, защото в сайт за запознанства пише, че на този адрес се провеждат оргии и секс партита.

Докато фамилия Стайнер започва да се разпада психически от случващото се, в eBay текат непрестанни усилия извършителите, начело с Уениг и Уаймър, да покрият следите си, защото осъзнават, че рано или късно ще ги хванат.

Коли под наем и адреси на изпращачи все пак водят до служители на eBay, които са вършили мръсната работа на обидените си мениджъри.

Когато бостънската полиция се обръща към ФБР, а оттам - към адвокатите на търговската платформа, кълбото бързо започва да се разплита. Уаймър е уволнен, а Уениг бърза да си подаде оставката доброволно с аргумента, че целите му не съвпадат с тези на eBay.

Сега материалът на "New York Times" разкрива всички нелицеприятни подробности около казуса със семейство Стайнер, докато Уениг и Уаймър очакват началото на делото срещу тях. 

В момента нападнатото семейство търси начин да се възстанови от нанесените щети, а от eBay се опитват "да превърнат дефекта в ефект" като използват една от репликите на Уаймър за привличане на нови служители - "Прави каквото трябва!".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: тормоз, ebay
 

Най-четените