Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Милиарди евро и инженерни подвизи - как застрашените райони се готвят за покачването на морето

Милиарди евро и инженерни подвизи - как застрашените райони се готвят за покачването на морето Снимка: iStock

Нивото на моретата и океаните расте бързо.

През XX век това става с по 1,4 милиметра годишно, а от 2006 до 2015 - с 3,6 милиметра, както сочат данните на Националната агенция на океанските и атмосферни изследвания на САЩ.

Прогнозите какво ще се случи до края на този век са две: оптимистичната - 30 см спрямо нивото от 2000 г., и песимистична - от 63 см. дори до метър спрямо същото ниво.

Не звучи като нещо кой знае колко драматично, но е и ще засегне пряко поне 250 милиона души.

Тропическият рай Малдиви, който е най-ниската държава на Земята, е с надморско ниво средно от 1 метър и при покачване на океана с 45 см ще загуби близо 80 на сто от площта си.

В Китай ще бъдат засегнати 43 млн. души, които живеят по крайбрежието. В Бангладеш - 32 млн., в Индия - 27 млн. Не става дума само за места, които ще останат под водата, а и за територии, където рискът от опустошителни наводнения расте.

В Европа в различна степен на риск от по-чести наводнения са десетки градове, сред които Венеция, Неапол, Барселона, Валенсия, Малага, Канарските и Азорските острови, градовете по южното и западното крайбрежие на Англия и други според прогнозите на Европейската агенция за околна среда.

Предвид, че все пак до апокалипсиса има достатъчно време, за да се вземат мерки, нека видим кой какви решения взема и докъде е стигнал според спецификите и обстоятелствата, с които трябва да се съобразява.

Мерките, логично, зависят от това с колко пари разполагат съответните власти. Вземаните или планираните досега решения сочат, че процесът е сложен, изисква много време и огромен ресурс - не само финансов, но и технологичен.

Вероятно най-радикалното решение е в Индонезия, където столицата Джакарта потъва с рекордни темпове - по 10 см годишно заради подпочвени води, и дори няма време да изчака и значително покачване на морското ниво.

Наводненията вече се случват в Джакарта и решението е столицата да бъде преместена. Снимка: Getty Images
Наводненията вече се случват в Джакарта и решението е столицата да бъде преместена.

Голяма част от 10-милионния град ще е под вода до 2050 г. и местните власти решиха да построят нова столица - Нусантра, която ще се намира на остров Борнео, на 2000 км. от настоящата.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Под заплаха са и столиците на Бангладеш - Дака, на Нигерия - Лагос, Тайланд - Банкок, Ню Йорк в САЩ и големи части от Флорида.

Във Флорида се обсъждат различни проекти, част от които е трудно да бъдат изпълнени другаде. Там една от предлаганите мерки за предотвратяване на наводнения е връщането на унищожените мангрови гори по крайбрежието и разширение на кораловия риф, плюс разчистване на открити буферни пространства по крайбрежието, в които водата да навлиза, без да причинява щети. Сред идеите са и повдигане на сградите и пътищата.

На места може да се стигне и до пълно оттегляне на хора и бизнеси от най-рисковите за наводнения райони заради прекалено високата цена за евентуалната им защита.

В Европа един от най-ярките примери, в който са вперили очи всички застрашени от потъване градове, е Венеция и нейният прочут проект Mose - експериментални електромеханични модули, които да се поставят на дъното на морето между Венецианската лагуна и Адриатическо море.

Шлюзовете са общо 78, широки по 20 метра и поставени на три стратегически места, така че да направят крайбрежен кордон, който да минимизира ефекта от големи наводнения.

Снимка: Getty Images

При спокойно море шлюзовете са спуснати. Когато водата започне да се вдига - с 110 см над обичайното ниво, се задвижват въздушни помпи, които вдигат бариерите и не позволяват водата да навлезе в лагуната.

Mose обаче е проект, който тепърва трябва да се доказва. Първоначално идеята за него възниква още през 1992 г., но изпълнението постоянно се отлага заради растящите разходи и дори корупционни скандали. Строежът започва през 2003 г. и отдавна е просрочил крайната си дата 2011 г. Системата е активирана за пръв път през 2020 г., а последният очакван краен срок е 2023 г.

Ще има невероятната цена от 8 млрд. евро, а издигането на бариерата ще струва 323 000 евро всеки път, когато това се наложи.

За капак системата не дава пълно решение на проблема на Венеция. Тя е проектирана да спира по-високите нива на морето, но не и по-малки наводнения, които ще продължат да заливат по-ниските части на града като например базиликата Сан Марко.

Прекалено честото затваряне на шлюзовете освен това може да е пагубно за лагуната, казва пред Би Би Си Фабио Карера, професор в политехническия институт Уорчестър в Масачузетц, САЩ. Ако достъпът на водата от лагуната към морето се спира често, това ще доведе до застояване на канализационните отпадъци, което освен неприятно е и опасно за екосистемата в лагуната.

Според Карера тази система може да работи около 100 години, но в крайна сметка ще се наложи решение в стила на Нидерландия и техния проект Делта от 1997 г.

Ниската земя традиционно се сочи като златния стандарт в борбата с наводненията, тъй като страната в голямата си част е под морското равнище и има огромен опит в тази област.

Делта е последният пример за уменията на Нидерландия. Това е огромна система за управление на наводненията, която се състои от 13 бента и мрежа от диги, бариери и шлюзове. Смята се, че е толкова ефективна, че наводнения може да се случат веднъж на 4000 години.

Нидерландия е пример за диги, канали и отводнителни системи. Снимка: iStock
Нидерландия е пример за диги, канали и отводнителни системи.

Строежът е отнел 50 години и е струвал 8 млрд. евро. Решението за проект е взето през 50-те години на миналия век след опустошително наводнение, при което умират над 1800 души.

Нарича се Делта, защото предпазва от наводнения площите oĸoлo дeлтaтa нa Peйн - Maac - Шeлдa. Част от него е не само yвeличaвaнe нa външнитe мopcĸи диги c 3000 ĸм, но и на вътpeшнитe диги нa ĸaнaли и peĸи c 10 000 ĸм.

Делта е толкова мащабно постижение, че е обявен за едно от седемте чудеса на съвременния свят от Aмepиĸaнcĸoтo дpyжecтвo нa cтpoитeлнитe инжeнepи.

Част от Делта е и перлата в короната на защитната система - бариерата на Източен Шелд, която осигурява защита срещу високи вълни от морето към устието на река Шелд. Бариерата свързва два острова и е строена 10 години. Тя се затваря при очакване за покачване на нивото на водата с над 3 метра.

Бариерата на Източен Шелд. Снимка: iStock
Бариерата на Източен Шелд.

В Швеция, където риск има дори за ниските части на столицата Стокхолм, тестът може да се окаже малкият полуостров Фалстербо в най-южната част на страната. Той е популярна луксозна туристическа дестинация, известен като голф-средището на Швеция и пълен с безбожно скъпи имоти - за поне 5 милиарда евро.

"Все още чувам хора да казват, че наводнения няма да има, и им отговарям, че това вече се случва", казва пред "Политико" кметът на местната община Велинге - Карина Вютцлер.

Случва се през 2017 г., когато морето навлиза в селцата на полуострова и се налага спасители да помагат на мотористи, заседнали по наводнените пътища. Полуостровът е най-уязвимото от общо 18-те рискови при покачване на морското равнище места в Швеция и след наводнението местните власти решават, че е време да действат.

Около половината от близо 9000 къщи на Фалстербо са разположени на под 3 метра от морското равнище. Според различните прогнози тук опасността от наводнения може да скочи в следващите сто години.

Търсенето на решението на въпроса на този малък полуостров в провинция Сконе, в толкова уредена държава като Швеция, показва колко трудно би било за всички останали населени места, които са под заплаха от бъдещи наводнения.

Фалстербо е популярно място в Швеция. Снимка: iStock
Фалстербо е популярно място в Швеция.

Тук първо се налага да си отговорят на въпроса трябва ли изобщо да правят каквото и да било. Природозащитниците настояват нещата да останат по възможност непокътнати, тъй като по крайбрежните поляни и плажове има много растения и животни, чието съществуване зависи от морето. Евентуален строеж на бариери в морето би променил екосистемата.

Властите на провинция Сконе също смятат, че средата не бива да се променя.

Най-засегнатата община обаче - Велинге, решава да предложи план за изграждане на 20-километрова бариера от диги, стени и дюни, високи 3 метра. Те трябва да предпазват застроените части на полуострова, а очакваната цена на проекта е 19 млн. евро.

Планът се обсъжда години наред с всевъзможни засегнати страни - от местни хора и бизнеси до океанографи и климатолози.

Има какви ли не възражения - някои се страхуват, че ще загубят гледката си към морето, други - че от дигите ще се вижда в градините и къщите им

Недоволството изразяват и собствениците на местния голф клуб, който пък се оказва извън защитата на укрепленията. Спорът стига до съда, който през лятото разрешава да се действа по проекта и началото на строителните работи се очаква догодина.

А това означава, че застрашените от покачването на морското равнище населени места трябва да започнат да обмислят мерки още сега.

Добрата новина е, че в България засега такива няма.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint.

 

Най-четените