Френското сатирично издание „Шарли Ебдо" стана обект на остра критика, след като публикува карикатури на 3-годишния Айлян Курди, който се удави край бреговете на Бодрум, след като семейството му се опита да избяга от Сирия. Снимката на детето беше разпространена в повечето големи европейски издания като знак за съпричастност и фокусиране на общественото внимание върху бежанската криза.
Карикатурите на „Шарли Ебдо" са две. На едната над изобразеното мъртво дете има реклама на „Макдоналдс" с клоуна Роналд Макдоналд, на която пише „Две хепи менюта на цената на едно". Заглавието на карикатурата е „Толкова близо до целта".
На другата карикатура край удавеното дете е изобразен човек, приличащ на Христос, като отгоре пише: „Християните ходят по вода, мюсюлманските деца се давят", а заглавието й казва:„Доказателството за това, че Европа e християнска".
Двете карикатури предизвикаха вълна от негативни коментари в социалните мрежи и западни издания. Потребители ги определиха като обидни и обвиниха изданието в използване на смъртта на Айлян за сатирични цели.
От сатиричното издание поясниха, че карикатурите не се надсмиват над гибелта на дететето, а чрез тях изразяват своята болка по повод бежанската криза в Европа.
В карикатурите може да се усети критика както към намесата на САЩ в Сирия, така и към Европа.
Светът насочи вниманието си към карикатурите на известното издание, след в началото на годината при терористичен акт в редакцията му бяха убити 12 души.
Charlie Hebdo images cause outrage-free speech is under attack by political correctness http://t.co/lVLmBvzYJU pic.twitter.com/JU7r8BB9ip
— David Jones (@DavidJo52951945) September 15, 2015