Руските авиационни експерти разглеждат три възможни версии за причините за тежката самолетна катастрофа от събота, при която Airbus A321 на "Когалимавиа" се разби на Синайския полуостров, а всички 224 души загинаха.
Основната версия на разследващите е, че самолетът се е разцепил във въздуха заради разхерметизация на салона, съобщава РБК. За това свидетелства огромната площ, на която са открити останки от пътническия Airbus.
Експертите сравняват случилото се с инцидента на Ан-24 през 1997 г. в близост до Черкеск. Тогава разследването е установило, че причината за катастрофата е разрушаване на фюзелажа на самолета заради корозия, която е възникнала при експлоатацията на самолета в Африка.
Техническият персонал не е забелязал проблема, скрит в "труднодостъпни зони в долната част на корпуса на самолета", който се е разпаднал във въздуха при увеличения натиск върху конструкцията. Експертите уточняват, че не могат да се правят директни сравнения между остарелия Ан-24 и съвременните самолети, които преминават през всички нужни процедури по технически контрол.
В същото време, авиационните експерти не изключват и версията за терористичен акт при инцидента с Airbus A321. Хипотезата на експертите е за поставена бомба в багажното отделение, чиято експлозия не би могла да унищожи целия самолет, но ще доведе до взривна разхерметизация заради рязкото понижение на налягането.
Подобен е случаят с атентата над Локърби от 1988 г., когато в продължение на 3 години следствието не успява да открие причината за падането на пътническия Boeing 747 на авиокомпанията PanAm. Едва след като са събрани всички отломки от самолета, в един от листовете на обшивката на корпуса е открита огромна дупка, която е доказала взрив на борда.
Третата версия за разпада на самолета е техническа неизправност на Airbus A321. Известно е, че през 2001 г. същият самолет е претърпял лек инцидент при кацане на летището в Кайро, когато е ударил пистата със задната си част. По това време самолетът все още не е принадлежал на "Когалимавиа".
Инцидентът е довел до нарушаване на геометрията на конструкцията. Въпреки че по-късно всички дефекти по него са били отстранени, не е изключено при ремонта да са допуснати пропуски.
Друга причина за разхерметизацията би могла да бъде проблем в самолетния двигател. При т.нар. нелокализирано разрушение на турбината отчупилите се от нея лопатки излитат настрани с огромна скорост и биха могли да разрежат крилото или фюзелажа на самолета.
Разследването на инцидента все още продължава, като се очаква разчитането на бордовите черни кутии, за да се разбере как е работила системата преди катастрофата и какви действия са предприемали хората от екипажа.