Холандският Съвет за сигурност обяви данните от окончателния доклад от разследването на катастрофата на MH17.
Причината за катастрофата на пътническия Boeing 777 на Малайзийските авиолинии е удар от бойна глава тип 9N314M от ракета серия 9М38, изстреляна от зенитно-ракетна установка "Бук", обяви директорът на Съвета Тибе Юстра.
Разследващите не се наемат да посочат конкретния виновник за въздушния удар.
Посочва се обаче че ракетата е изстреляна от зона с площ 320 кв. км., която изцяло се намира в територия, контролирана по това време от про-руските сепаратисти.
Снарядът се е взривил над лявата страна на корпуса, в близост до кокпита, като изстреляните осколки са пробили повърхността на машината. Трима души от екипажа, намиращи се в пилотската кабина на Boeing 777, са загинали на място. Разследването е отхвърлило версията за бомба на борда на самолета, удар с ракета "въздух-въздух", сблъсък с друг самолет или удар от метеорит.
"Високоенергийни" елементи от бомбата са открити в останките от телата на екипажа, намерени в пилотската кабина. Фрагменти, намерени в кокпита, носят следи от боя, която може да се свърже с бойна глава на ракета "Бук".
Самолетът се е разпаднал още във въздуха в резултат на детонацията. Останките му са открити в зона, разпростираща се на 50 км. км. в Източна Украйна.
При катастрофата загинаха всички 298 души на борда, сред които 15 души екипаж. "Предполагаме, че повечето пасажери са били в безсъзнание още преди падането на земята, а смъртта им вероятно е била бърза", каза Юстра.
Най-малко 60 военни самолета и хеликоптера са свалени в същия район в дните преди катастрофата на MH17.
Юстра подчерта неколкократно, че отговорност за трагедията с MH17 носят украинските власти, които не са взели адекватни мерки за защита на гражданската авиация, като затворят въздушното пространство над зоната на военния конфликт в Донбас.
"Основният въпрос е защо е допуснато самолетът да лети над район с открит военен конфликт. Имало е достатъчно основания за затваряне на въздушното пространство, но Украйна не го е направила", каза той.
Разследването показва, че още три пътнически самолета са се намирали в близост до MH17, когато самолетът е ударен от ракетата "Бук". 161 оператора от 32 различни държави са летели над същата територия на 17 юли 2014 г., преди катастрофата на Boeing 777 да предизвика спешно затваряне на въздушното пространство.
Холандия препоръчва за засилване на мерките за сигурност при ситуации на военен конфликт, както от страна на засегнатите страни, така и от страна на авиокомпаниите, опериращи полети над конкретната зона.
Холандското разследване е било затруднено заради отказа на Руската федерация да предостави данните от радарните си системи в деня на катастрофата на MH17.
"Русия не ни предостави данните, като обяви, че не се пазят данни за събития извън територията на страната. Вместо това би беше предоставен видео-запис от екрана на радара, който показва едновременно основната и помощната система за наблюдение. Поради липсата на базовите данни от радара (т.нар. сурови данни), видео-информацията не може да бъде потвърдена", твърдят разследващите.
Резюме на доклада можете да видите тук.
Видеото от разследването:
Очаквайте подробности