Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 причини да предозираш с "Трейнспотинг"

Избери живота

Отварящият монолог на Марк Рентън (Юън Макгрегър) обедниява мрачно-хумористичната поетика на прозата на Ървин Уелш с кинетичната лудост на режисьора Дани Бойл и сценариста Джон Ходж.

Интрото е велико и функционира като великолепна рамка на целия филм: "Избери живота. Избери работа. Избери кариера. Избери семейство. Избери си голям, скапан телевизор. Избери пералня, кола, музикална уредба и електрическа отварачка за консерви. Избери здравословния живот, нисък холестерол и личен зъболекар. Избери ипотека с фиксирана лихва. Избери си първи дом, приятели. Избери спортни дрехи и подходящ сак. Костюми на изплащане в различна цветова гама. Избери девиза "Направи си сам".

И после се чуди кой си в неделя сутрин. Избери да седиш и да гледаш затъпяващи телевизионни състезания, докато нагъваш полуфабрикати. И най-накрая избери да изгниеш, напикан в мизерния си дом.

Да бъдеш пречка за егоистичните, шибани изчадия, които са се пръкнали от теб, за да продължат рода ти. Избери бъдещето. Избери живота!

Но за какво ми е да правя всичко това? Аз си избрах да не избера живота. Избрах си нещо друго. Причините... Няма такива.

На кой са му притрябвали причини, когато имаш хероин?"
Избери живота

Отварящият монолог на Марк Рентън (Юън Макгрегър) обедниява мрачно-хумористичната поетика на прозата на Ървин Уелш с кинетичната лудост на режисьора Дани Бойл и сценариста Джон Ходж.

Интрото е велико и функционира като великолепна рамка на целия филм: "Избери живота. Избери работа. Избери кариера. Избери семейство. Избери си голям, скапан телевизор. Избери пералня, кола, музикална уредба и електрическа отварачка за консерви. Избери здравословния живот, нисък холестерол и личен зъболекар. Избери ипотека с фиксирана лихва. Избери си първи дом, приятели. Избери спортни дрехи и подходящ сак. Костюми на изплащане в различна цветова гама. Избери девиза "Направи си сам".

И после се чуди кой си в неделя сутрин. Избери да седиш и да гледаш затъпяващи телевизионни състезания, докато нагъваш полуфабрикати. И най-накрая избери да изгниеш, напикан в мизерния си дом.

Да бъдеш пречка за егоистичните, шибани изчадия, които са се пръкнали от теб, за да продължат рода ти. Избери бъдещето. Избери живота!

Но за какво ми е да правя всичко това? Аз си избрах да не избера живота. Избрах си нещо друго. Причините... Няма такива.

На кой са му притрябвали причини, когато имаш хероин?"

"Хероинът има характер"

Хероинът е представен и развит като отделен персонаж в "Трейнспотинг". Двойнственото отношение на Рентън, Спъд (Юън Бремнър), Сик Бой (Джони Лий Милър) и компания към дрогата е като към близък приятел, който от време на време се превръща в смъртен враг. Или обратното.

Динамиката между централните образи и бялата отрова е обяснена лирично в една от многото великолепни реплики на Сик Бой: "Характер. Това е, което има значение, нали така? Това е, което крепи една връзка през годините. Точно както хероинът. Имам предвид, че хероинът има велик шибан характер".

В самото начало надрусването е описано като оргазъм, умножен по хиляда и като нещо "по-добро от секса", а докато Сик Бой пъха иглата във вената на Алисън (Сюзън Видлиер), тя e категорична: "Това е по-добро от всеки к*р на света"
"Хероинът има характер"

Хероинът е представен и развит като отделен персонаж в "Трейнспотинг". Двойнственото отношение на Рентън, Спъд (Юън Бремнър), Сик Бой (Джони Лий Милър) и компания към дрогата е като към близък приятел, който от време на време се превръща в смъртен враг. Или обратното.

Динамиката между централните образи и бялата отрова е обяснена лирично в една от многото великолепни реплики на Сик Бой: "Характер. Това е, което има значение, нали така? Това е, което крепи една връзка през годините. Точно както хероинът. Имам предвид, че хероинът има велик шибан характер".

В самото начало надрусването е описано като оргазъм, умножен по хиляда и като нещо "по-добро от секса", а докато Сик Бой пъха иглата във вената на Алисън (Сюзън Видлиер), тя e категорична: "Това е по-добро от всеки к*р на света"

Бирата на Бегби

Франсис Бегби, изигран гениално от Робърт Каралайл, е психопатът и хулиганът в дружинката на Рентън.
Той не друса хероин, но гълта уиски, бира и екстази с апетита на бясно животно.

Една от великите сцени, които хвърлят светлина върху мрачния свят на Бегби включва история за билярд, пъб и халба с бира. Бегби хвърля чашата си от втория етаж на кръчмата, разбива главата на невинна жертва и после слиза, за да предизвика кърваво меле.

Бегби е застрашително и забавно присъствие, той внася огромно количество напрежение и тревожна неизвестност във всяка сцена, в която участва и прави богатата психологическа съкровищница на "Трейнспотинг" още по-дълбока и атрактивна.
Бирата на Бегби

Франсис Бегби, изигран гениално от Робърт Каралайл, е психопатът и хулиганът в дружинката на Рентън. Той не друса хероин, но гълта уиски, бира и екстази с апетита на бясно животно.

Една от великите сцени, които хвърлят светлина върху мрачния свят на Бегби включва история за билярд, пъб и халба с бира. Бегби хвърля чашата си от втория етаж на кръчмата, разбива главата на невинна жертва и после слиза, за да предизвика кърваво меле.

Бегби е застрашително и забавно присъствие, той внася огромно количество напрежение и тревожна неизвестност във всяка сцена, в която участва и прави богатата психологическа съкровищница на "Трейнспотинг" още по-дълбока и атрактивна.

Интервюто на Спъд

Спъд, превеждан у нас и като Компира, е още една причина да сме пристрастени към "Трейнспотинг". Той е безхарактерен, объркан и смотан симпатяга, който няма никакъв контрол над своя глад за пороци. А в една от най-гнусните и забавни сцени - и над своята отделителна система.

Но най-смазващо смешния епизод със Спъд е когато той, надрусан със спийдбол, стои пред комисия от социалните служби и трябва да ги убеди, че хем не става за никаква работа, хем има желание да бачка нещо и не се преструва на некадърен, за да смуче помощи. Редно е да се посочи, че Спъд се справя великолепно.
Интервюто на Спъд

Спъд, превеждан у нас и като Компира, е още една причина да сме пристрастени към "Трейнспотинг". Той е безхарактерен, объркан и смотан симпатяга, който няма никакъв контрол над своя глад за пороци. А в една от най-гнусните и забавни сцени - и над своята отделителна система.

Но най-смазващо смешния епизод със Спъд е когато той, надрусан със спийдбол, стои пред комисия от социалните служби и трябва да ги убеди, че хем не става за никаква работа, хем има желание да бачка нещо и не се преструва на некадърен, за да смуче помощи. Редно е да се посочи, че Спъд се справя великолепно.

Най-мръсната тоалетна в Шотландия

Когато Марк Рентън не успява да се сдобие с нужния му хероин от дилъра Майки Форестър (изигран от самия Ървин Уелш), той се задоволява с предложения му опиум за ректален прием.

Следва брутален стомашен бунт и комично, истерично търсене на тоалетна. Рентън се озовава в "най-мръсната тоалетна в Шотландия" - кошмар от бели плочки, кафяви локви и потрошена керамика.

Сюрреалистичната сцена, в която Марк влиза в тоалетната и се гмурва в мътната вода в търсене на изгубения анален опиум е шедьовър на визуалната абстракция.

Величествен символичен момент, който улавя целия дух на филма с няколко кадъра, увековечени в културния пантеон на западния свят.
Най-мръсната тоалетна в Шотландия

Когато Марк Рентън не успява да се сдобие с нужния му хероин от дилъра Майки Форестър (изигран от самия Ървин Уелш), той се задоволява с предложения му опиум за ректален прием.

Следва брутален стомашен бунт и комично, истерично търсене на тоалетна. Рентън се озовава в "най-мръсната тоалетна в Шотландия" - кошмар от бели плочки, кафяви локви и потрошена керамика.

Сюрреалистичната сцена, в която Марк влиза в тоалетната и се гмурва в мътната вода в търсене на изгубения анален опиум е шедьовър на визуалната абстракция.

Величествен символичен момент, който улавя целия дух на филма с няколко кадъра, увековечени в културния пантеон на западния свят.

Теорията на Сик Бой за живота

Сик Бой споделя своята кратка философия за живота на Рентън, докато вторият се прицелва в кучето на някакъв нищо неподозиращ скинар в парк в Единбург.

Сик Бой съобщава: "Това е феномен във всички области на живота - до едно време го имаш, после го губиш. И като го изгубиш, го губиш завинаги. Във всички сфери: виж Джорджи Бест, например, имаше го и го изгуби. Или Дейвид Боуи, Лу Рийд, Чарли Никълъс, Дейвид Нивън, Малкълм Макларън, Елвис Пресли..."

Теорията на Сик Бой, че с времето се скапваме и вече не ставаме за нищо, само привидно е вградена в реалността. Всъщност неговото мислене е демонстрация на нихилизма и хедонизма, типични за "херците" като него. Забавлявай се за момента, друсай се и не мисли за бъдещето, което така или иначе носи разпад и развала.

Горчивата природа на пристрастяването е показана превъзходно във филма и остава с нас дълго след финалните надписи. Снимка: Getty Images
Теорията на Сик Бой за живота

Сик Бой споделя своята кратка философия за живота на Рентън, докато вторият се прицелва в кучето на някакъв нищо неподозиращ скинар в парк в Единбург.

Сик Бой съобщава: "Това е феномен във всички области на живота - до едно време го имаш, после го губиш. И като го изгубиш, го губиш завинаги. Във всички сфери: виж Джорджи Бест, например, имаше го и го изгуби. Или Дейвид Боуи, Лу Рийд, Чарли Никълъс, Дейвид Нивън, Малкълм Макларън, Елвис Пресли..."

Теорията на Сик Бой, че с времето се скапваме и вече не ставаме за нищо, само привидно е вградена в реалността. Всъщност неговото мислене е демонстрация на нихилизма и хедонизма, типични за "херците" като него. Забавлявай се за момента, друсай се и не мисли за бъдещето, което така или иначе носи разпад и развала.

Горчивата природа на пристрастяването е показана превъзходно във филма и остава с нас дълго след финалните надписи.

Да забиеш Даян

След месеци на предизвикана от друсането импотентност, 25-годишният Рентън се връща в играта и успява да забие вкусно маце в рейв дискотека с интериеор, решен да ни напомня на "Портокал с часовников механизъм" и "Шофьор на такси". Мацето се казва Даян (Кели Макдоналд) и се навива да заведе Рентън у тях.

След секса, на сутринта, Марк се събужда и пие кафе с хора, които мисли за съквартиранти на Даян. Ужасът сковава гръбнака му, когато разбира, че това са нейните родители, а тя е ученичка на 14 години.

Това е началото на необичаен и не-идеалистичен романс, който допринася за богатството от теми и образи на "Трейнспотинг". И е поредната причина за желание за предозиране с филма.
Да забиеш Даян

След месеци на предизвикана от друсането импотентност, 25-годишният Рентън се връща в играта и успява да забие вкусно маце в рейв дискотека с интериеор, решен да ни напомня на "Портокал с часовников механизъм" и "Шофьор на такси". Мацето се казва Даян (Кели Макдоналд) и се навива да заведе Рентън у тях.

След секса, на сутринта, Марк се събужда и пие кафе с хора, които мисли за съквартиранти на Даян. Ужасът сковава гръбнака му, когато разбира, че това са нейните родители, а тя е ученичка на 14 години.

Това е началото на необичаен и не-идеалистичен романс, който допринася за богатството от теми и образи на "Трейнспотинг". И е поредната причина за желание за предозиране с филма.

Свръхдозата на Рентън

Рентън се пренася до границата между живота и смъртта след свръхдоза на фона на Perfect Day на Лу Рийд. Мрачна и поетична сцена, в която най-силно се вижда бездната на пристрастяването, потъването в порока, кошмара на хероина, но и нещо като надежда за излизане от черната магия на белия заклинател.
Свръхдозата на Рентън

Рентън се пренася до границата между живота и смъртта след свръхдоза на фона на Perfect Day на Лу Рийд. Мрачна и поетична сцена, в която най-силно се вижда бездната на пристрастяването, потъването в порока, кошмара на хероина, но и нещо като надежда за излизане от черната магия на белия заклинател.

Великият саундтрак

Песните, подбрани да придружават кадрите на „Трейнспотинг“ носят звученето на една епоха. Саундтракът съдържа колекция от великолепни и разностилни изпълнения, които ни връщат във времената, когато саундтраците към хитови филми наистина бяха нещо специално. А този е един от най-добрите в света. Lust for Life и Nightclubbing на Иги Поуп, Sing на Блър, Pefect Day на Лу Рийд, Born Slippy на Underworld, Temptation на New Order...
Песните, прикрепени към „Трейнспотинг“ са превърнали прекалено много партита в незабравими събития и са произвели колосални количества допамин и всякакви други хормони на щастието.
Великият саундтрак

Песните, подбрани да придружават кадрите на „Трейнспотинг“ носят звученето на една епоха. Саундтракът съдържа колекция от великолепни и разностилни изпълнения, които ни връщат във времената, когато саундтраците към хитови филми наистина бяха нещо специално. А този е един от най-добрите в света. Lust for Life и Nightclubbing на Иги Поуп, Sing на Блър, Pefect Day на Лу Рийд, Born Slippy на Underworld, Temptation на New Order...

Песните, прикрепени към „Трейнспотинг“ са превърнали прекалено много партита в незабравими събития и са произвели колосални количества допамин и всякакви други хормони на щастието.

Сладката носталгия по 90-те

"Трейнспотинг" отключва огромно богатство от емоции и спомени за едно десетилетие, което толкова от нас усещат страшно близо. Странно е, когато си даваме сметка, че от края на деветдесетте изминаха 17 години. А от премиерата на "Трейнспотинг" - 21 години.

Филмът и епохата вече са отдалечени от нас на цяло едно поколение. И в същото време се чувстват толкова близо. "Трейнспотинг" е жива и дива филмова материя. Днес гледането му е странно и красиво преживяване. Наркотик за духа, който не носи отрицателни странични ефекти. Освен абсурдните опити да се имитира онзи свиреп шотландски акцент.
Сладката носталгия по 90-те

"Трейнспотинг" отключва огромно богатство от емоции и спомени за едно десетилетие, което толкова от нас усещат страшно близо. Странно е, когато си даваме сметка, че от края на деветдесетте изминаха 17 години. А от премиерата на "Трейнспотинг" - 21 години.

Филмът и епохата вече са отдалечени от нас на цяло едно поколение. И в същото време се чувстват толкова близо. "Трейнспотинг" е жива и дива филмова материя. Днес гледането му е странно и красиво преживяване. Наркотик за духа, който не носи отрицателни странични ефекти. Освен абсурдните опити да се имитира онзи свиреп шотландски акцент.