Ейми Шумър официално стана кралицата на кинокомедията с премиерата на "Тотал щета" на Джъд Апатоу това лято. Използвайки като основа собствения си живот, Шумър написа буен сценарий, който взривява клишетата на романтичните комедии и ги заменя с нещо изключително смешно. Гледката на комуникацията й с шефката й, изиграна от неизменно страхотната Тилда Суинтън (която вероятно също ще остане игнорирана при номинациите...) е нечисто удоволствие. Шумър е достойна за признание и като актриса, и като сценарист, но киноакадемията остава алергична към смеха. Което е жалко.
Когато "В края на турнето" дебютира на фестивала в Сънданс, всички предричаха Джейсън Сийгъл да бъде удостоен с номинация на "Оскарите". Известен повече с комедиите си ("Прелъстен и изоставен"), Сийгъл порази критиците и зрителите в ролята на прочутия романист Дейвид Фостър Уолъс ("Безкрайна шега"), който се самоуби през 2008 г. Филмът на Джеймс Понсолд просто наблюдава интервюто на Уолъс в края на турнето за книгата му от журналиста на Rolling Stone Дейвид Липски (Джеси Айзенбърг). Пламенната, старателна актьорска игра на Сийгъл обаче представя в невероятно реалистична светлина прочутия писател. Дано киноакадемията забележи това.
Много заслужено внимание се отрежда на "Лудия Макс: Пътят на яростта" и 70-годишния му австралийски режисьор Джордж Милър. Което може само да ни радва. Но защо името на Чарлийз Терoн не е сред актрисите, обсъждани за "Оскар"? Тя е убийствена като Фуриоза, боец с механична лява ръка и трескав порив да спаси съюзничките си от съдбата на секс-робини на Имортан Джо (Хю Кийс-Бърн) и неговите бойци. Том Харди играе героичния Макс, но Фуриоза е героят, който въплъщава феминистката същност на филма. А Терън буквално ви отнася във всяка сцена.
"Крийд" предизвика много емоции, които бяхме забравили, че сме изпитвали към поредицата "Роки". Сваляме шапка на Сталоун за възродения талант, но защо никой не аплодира Майкъл Б. Джордан? Актьорът, който силно ни впечатли в "Инцидентът на станция Фрутвейл" (2013), се събира с младия режисьор Райън Куглър, за да изиграе Адонис Крийд, незаконния син на покойния шампион тежка категория Аполо Крийд. Суровото и приковаващо внимание изпълнение на Джордан отива много отвъд изискваното от роля във филм за бокса, за да разкрие скърбящото сърце на героя.
За ролята си на личен асистент на кинозвезда (Жулиет Бинош), Кристен Стюарт спечели "Сезар", френския "Оскар", с който досега не е била удостоявана никоя американска актриса. И все пак няма да видите името на Стюарт сред номинираните за наградите на Актьорската гилдия и "Златните глобуси". Сериозно ли някой още я счита за недостойна заради някогашното й участие в "Здрач"? Стюарт се раздава напълно, дори и в бозави филми. А в "Облаците на Силс Мария" тя внася рядко умение и експертен комичен нюх в ролята на вътрешен човек от Холивуд, който познава нещата от първо лице.
Дали Майкъл Кийтън играе водеща или поддържаща роля в Spotlight? Кръгът на нюйоркските филмови критици обяви Кийтън за най-добър актьор за ролята му на Уолтър "Роби" Робинсън, редактора на Boston Globe, който e начело на екипа на Spotlight, публикувал разкритията за сексуалните злоупотреби от страна на католически свещеници. Други групи вярват, че Кийтън е част от цялостен актьорски ансамбъл. Така или иначе, това не означава, че той трябва да остане незабелязан. Не може да се спори за изпълнението на Кийтън - то е истински триумф. Не допускайте то да остане без награда.
Като агент на ФБР, борещ се срещу мексикански наркокартел, Емили Блънт внася плам, емоция и сила в изпълнената с напрежение хроника на Дени Вилньов на потайната война на Америка срещу дрогата. В опитите си да отстоява морална позиция, когато се намира на постоянно неравна почва, Блънт внася мрачна поетичност във филма. Така че нека запитаме: защо тя не е сред основните кандидати за статуетка за актриса в главна роля?
Когато виждате какво прави Идрис Елба с ролята на военачалник в неназована африканска държава, няма как да не си помислите: как така академията още не е гравирала името му върху златна статуетка? Да, наистина е толкова добър. И ролята му е тежка - на командир, изграждащ убийствена армия от деца, представена убедително от новак (изключителният Ейбрахам Атах). Елба разкрива частици на дълбоко погребана съвест, които правят бруталността на командира дори още по-плашеща. Може би името му липсва от някои списъци в края на годината, тъй като "Безродни зверове" дебютира в кината и по Netflix, глобална стрийминг услуга. Не че това прави Елба и филма по-малко убедителни.
Гледайте невероятната актьорска игра на Бел Паули в "Дневникът на една тийнейджърка" и ще осъзнаете, че тази британска актриса може почти всичко. Или поне всичко, освен да набере подкрепа за "Оскар". 23-годишната Паули влиза в кожата на 15-годишната Мини Гьоц, справяща се с всички главозамайващи обърквания на секса и самочувствието. И тя издига дебютния филм на Мариел Хелър до рядката висота на съчетаване на развлечение с неподправена реалност.
Не разбираме - като иноватора на Beach Boys Брайън Уилсън, Пол Дейно изнася на гърба си незабравима роля, точно от типа, за който са правени наградите за актьорско майсторство. Чуваме, че проблемът е, че има двама Брайън Уилсъновци, което означава, че Дейно дели ролята с Джон Кюсак, който играе по-старата, дрогирана версия на Уилсън. С цялото ни уважение към Кюсак, това си е филмът на Дейно и той се вживява в таланта и психиката на Уилсън като обладан от дух. Няма по-добър музикален момент в киното тази година от Дейно в студиото, убеждаващ музикантите за "Good Vibrations." Не ни интересува дали ще го номинирате за най-добър актьор или най-добра поддържаща роля - просто го направете.