Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Противоречивата история на Мария Магдалена излиза на голям екран

Режисьорът Дейвид Гарт, който стои зад "Лъв: Стъпки към дома", си поставя амбициозната цел да разкаже историята на Мария Магдалена по начин, който ще опровергае всеобщото схващане, че е била проститутка. "Исус от Назарет", "Исус Христос суперзвезда" и "Последното изкушение на Христос" - това са само част от заглавията, посветени на Спасителя, в които Мария Магдалена е изобразена като лека жена, която Божия син спасява.

Сега продукцията възприема изцяло нов подход и я показва в друга светлина - като независима, свободомислеща и решителна жена, която е с Исус в последните му дни.

Гарт навлиза в доста опасна територия, имайки предвид колко е чувствителна публиката към филми на библейска тематика. За ролята на Исус той се спира на Хоакин Финикс, а за тази на Мария Магдалена - на Руни Мара, позната на българската публика от "Момичето с драконовата таутировка", "Социалната мрежа" и "Каръл".

Въпреки че историята може да бъде посрещната противоречиво, двамата главни актьори са напълно подготвени да посрещнат споровете, които могат да възникнат.

Всъщност твърдението, че Мария Магдалена е била проститутка, не се среща никъде в Библията. То идва чак през 591-а година от папа Григорий I, но се оказва изключително устойчиво и се запазва през вековете. В рок-операта на Андрю Лойд Уебър например се пее за спътницата на Исус и за "многото мъже, които е имала".

Въпреки наложилия се в популярната култура образ, в евангелията от Новия завет няма доказателства, че тя е била лека жена. Дори не се споменават някакви конкретни нейни грехове. Единствените намеци за нещо нередно идват от евангелията на Марко и Лука, където се споменава за демони, които са били прокудени извън нея от Христос.

Така Мария Магдалена става жертва на клевета, която трае почти 1400 години.

Все пак през 1969-а католическата църква отрича тя да е била проститутка, а през 2016-а папа Франциск я нарича "апостол на апостолите".

Руни Мара също се заема с обстойно проучване на образа, в който трябва да влезе. Тя започва да чете апокрифна религиозна литература и с времето започва да разбира истинската същност на Мария Магдалена. Актрисата е шокирана да осъзнае колко много хора продължават да живеят с измамното вярване, че Магдалена е била изпаднала жена.

Постепенно дори започва да се ядосва на факта, че по целия свят има църкви, кръстени на другите апостоли, а за един от най-верните последователи на Исус съществуват само лъжи.

Във филма на Гарт зрителите ще видят една различна Мария Магдалена - млада жена от галилейско рибарско селище, притежаваща рядък талант, заради който е отритната от обществото. Когато научава, че харизматичния мисионер Исус е в района, за да проповядва учението си, не се колебае дълго, за да се присъедини към последователите му. След това тя присъства на Тайната вечеря, става свидетел на разпятието и е първият човек, който вижда възкресението.

Тя е показана едновременно като уязвима, но и решена да последва истинското си аз.

Руни Мара допълва, че вярата в Бог у героинята й е толкова силна, че я кара да се откаже от всичко останало в живота си. Любопитна подробност е, че Хоакин Финикс, който е номиниран три пъти за "Оскар", и Руни са двойка в живота. Това прави ролята на Финикс още по-трудна от обичайното предизвикателство да играеш Христос.

Не се минава и без сериозни затруднения при процеса по създаването на филма. Главният продуцент на предишния проект на Гарт Дейвис е Харви Уайнстийн, който трябва да отговаря и за "Мария Магдалена". След скандала с Уайнстийн обаче бъдещето на филма започва да изглежда несигурно. С продуцентската работа се съгласяват да се заемат Иън Канинг и Емили Шернан, благодарение на които продукцията вижда бял свят.

За Канинг и Шернан филмът е шанс да се даде гласност на история, която е била пренебрегвана стотици години. Сега публиката ще я види разказана наново, при това, както е модерно напоследък, предимно от женската гледна точка.

Най-четените