"Влюбеният Шекспир" е приятна романтична история със стегнат и добре преразказан сюжет и необходимото чувство за хумор. Когато излезе през 1998-а, той беше посрещнат благосклонно и от публиката, и от критиката. Само че на наградите "Оскар" леката комедийна драма успява да получи учудващите седем златни статуетки, включително за най-добър филм и най-добра актриса (Гуинет Полтроу).
Призовете за костюми и декор са съвсем на мястото си, но фактът, че в най-важната категория са пренебрегнати "Спасяването на редник Райън" и "Тънка червена линия" е непростим.
Песента печели през 2006-а година и е саундрак към филма "Hustle and Flow", преведен на български като "Ритъм и блъф". Това е първата рап песен, която печели наградата "Оскар", след Еминем за "Осмата миля" през 2003-а. Нищо против Three 6 Mafia или рапа като цяло, но тази златна статуетка си е направо незаслужена, особено на фона на двамата си доста по-мелодични конкуренти.
Сандра Бълок е страшно талантлива и е абсолютна любимка на по-голямата част от публиката. Играе еднакво добре драматични и комедийни роли, всичко й отива. Разминава се на косъм с "Оскар"-а за задъхания и напрегнат "Гравитация" на Алфонсо Куарон, въпреки че според нас трябваше да спечели.
По-озадачаващ е изборът й за най-добра актриса на наградите през 2010-а за биографичната драма "Невидима зона". Тогава тя изпреварва таланти като Мерил Стрийп ("Джули и Джулия") и Хелън Мирън ("Последната спирка"),
В една статия я нарекохме талантливото анти-Барби на Холивуд и твърдо държим на това мнение. Лорънс не спира да доказва колко талантлива и многолика може да бъде, за разлика от много нейни колежки, които лесно се забравят.
Актрисата е страхотна като изобретателната майка от "Джой", като сюрреалистичната Тя в "майко!", като Розалин от "Американска схема". По тази причина наградата "Оскар" за хаотичния "Наръчник на оптимиста" изглежда... да кажем странна...
Като цяло екранизацията на "Клетниците" под формата на мюзикъл срещна противоречиви мнения. На едни им хареса, други бяха на тотално противоположния полюс и направо намразиха този филм.
Една от големите въпросителни е "Оскар"-ът на Ан Хатауей за поддържаща женска роля. Според мнозина актрисата пее фалшиво, появява се за твърде кратко в двучасовия филм и въобще не заслужава наградата на фона на Ейми Адамс, Хелън Хънт и Сали Фийлд.
Куба Гудънг Джуниър е симпатичен и играе добре, особено в комедийни роли, но и във филми като "Мъже на честта". Само че наградата на Американската филмова академия за поддържаща мъжка роля в романтично-комедийния "Джери Магуайър" през 1996-а не може да бъде определена по друг начин, освен като незаслужена.
В изблик на жлъч публиката го нарича "клоун" и коментира, че е по-добре да даде наградата си на някой просяк на улицата. Има защо – актьорът е предпочетен пред не кого да е, а пред Уилям Мейси във "Фарго" и Едуард Нортън в "Първичен страх".
Тук ситуацията е същата като с колежката му Дженифър Лорънс. Ди Каприо е актьор, който е доказал толкова много пъти, че заслужава златната статуетка, че интернет почти изпадна в истерия, докато не му я дадоха.
Въпросът е – защо точно за този филм? За да се успокоят всички, че Лео най-накрая грабна "Оскар"-а? Никой не отрича физическите усилия, които актьорът положи, за да влезе в образа на Хю Глас, включително ядене на суров черен дроб, но самият филм е ненужно дълъг, мъчителен и муден и беше мъчение за гледане от мнозина.
"Сблъсъци" е един от филмите, за които масово хората смятат, че не заслужават приза за най-добър филм на 2006-а. Сюжетът засяга деликатната тема за дискриминацията и го прави сравнително умело, но актьорската игра е посредствена.
Фаворитът за мнозина остава "Планината Броукбек" въпреки огромните противоречия, които предизвика с любовната си история в него. Далеч по-сериозни претенденти са и "Мюнхен", както и "Лека нощ и късмет".
Доста голяма част от публиката побърза да определи "Бърдмен" като ненадминат шедьовър на съвременното кино, но като че ли някои от тях го направиха, само за да не бъдат сметнати за недостатъчни разбирачи. Амбициозният и прецизен замисъл на метафората за славата и шоубизнеса е добре представена, а актьорският състав е на ниво на чело с Майкъл Кийтън и Ема Стоун.
На други обаче твърде многото фантастични елементи, които трябваше да подсилят въздействието на филма, дойдоха в повече, въпреки перфектното разбиране на идеята зад тях. Освен това "Бърдмен" имаше солидна конкуренция, обожавана от аудиторията, в лицето на "Игра на кодове" и "Теория на всичко".
Филмът, който раздели мненията в редакцията на "силно любим" и "още по-силно мразим". "Титаник" не оставя никого безразличен. За едни това е любовната история, която не спира да вълнува от 1997-а насам. За други е лигава романтична драма с предизвестен край (защото всички знаят какво се случва с кораба). Породила безброй спорове заслужава ли си 11-те "Оскар"-а или всичко е пресилено, както и много геометрични сметки можеше ли Джак да се побере на онази врата. Оставяме го тук в името на добрия спор...