Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Никой в Холивуд вече не прави романтични комедии, защото...

Продуцентите са доста скептични към истории за влюбени Снимка: gettyimages.com
Продуцентите са доста скептични към истории за влюбени

Боксофис успехът на "Безумно богати азиатци" и медийният шум, който романтичната комедия успя да предизвика, напомни на публиката нещо важно - не много отдавна "ром-ком"-ите бяха основен жанр в Холивуд и гаранция за успех по кината. Все пак през 2005-а "Ловци на шаферки" беше шестият най-касов филм за годината.

Оттогава продукции като "Позабременяла" и "Наръчник на оптимиста" (който уж беше представен като "качествена задълбочена драма"), събраха приходи от по 100 млн. долара.

При това - без особени усилия. Само че в голямата си част филмовите студия вече не правят романтични комедии. Не е като да няма опити, но повечето не са много успешни. Освен това наистина популярните актьори масово нямат интерес да участват в представители на този жанр.

Големите продуценти са все по-скептични към забавни, простички сценарии за двама души, които се влюбват.

Вместо това залагат на сигурното, тоест на редица римейкове, продължения и рециклиране на стари идеи.

Въпреки фурора, който "Безумно богати азиатци" предизвика, особено в САЩ, едва ли Холивуд ще се втурне веднага да прави нови романтични комедии така, както се нахвърли да твори хоръри и франчайзи по комикси. Защо е тази съпротива срещу романтичните сюжети обаче?

"Безумно богати азиатци"

Филмите със среден бюджет са в колапс

Отговорът на много въпроси от последното десетилетие, включително "Защо повечето филми са толкова посредствени?", "Защо има толкова филми за супергерои?" и "Какво се случи с романтичните комедии?" е един - никой вече не прави продукции със среден бюджет. А едно време те бяха основния сегмент от холивудските филми.

Всяка година студията правеха по няколко истински скъпи блокбастъра и повече продукции, които отнемат по-малко средства. Постепенно аудиторията за втория тип филми започна да намалява, а цените на билетите за кино поскъпнаха. Затова публиката, особено по-възрастната й част, предпочете DVD и стрийминг услуги.

Така студията започнаха да наблягат на зрелищни, високобюджетни продукции, които ще впечатлят зрителите и от двете страни на океана. Светът на филмите със среден бюджет се сви, а именно там се намират романтичните комедии.

Да, те се появяват всяка година, но са насочени към конкретна демографска група като например "Книга за възрастни", който се цели в жените над 40.

Възходът на екранизациите по книги за младежи

За добро или лошо на романтичните комедии се гледа като на жанр за жени. От една страна актриси като Мег Райън станаха масово популярни именно с такива филми. От друга, унизително е да гледаш на ром-комите като на "женски" - всеки се влюбва все пак.

Предположението, че това са филми "само за жени", обаче накара продуцентите да ги отпишат като доходоносен вариант.

Но има и един друг фактор - в момента, в който романтичните комедии започнаха да залязват, на преден план излезе нов тип продукции и то отново насочен предимно към младите жени - екранизациите по книги за младежи. "Здрач", "Игрите на глада", "Дивергенти" са все истории с протагонист жена, към която е прибавен и романс, но и типичните за блокбастърите елементи.

Защо тогава студията не залагат и на двата жанра по равно? Защото ако трябва да избират между романтична комедия и потенциално огромен хит като следващия "Игрите на глада" - винаги ще предпочетат второто.

Холивуд не харесва истории, центрирани около жени

Холивуд винаги старателно избягва сюжети, които се въртят твърде много около жените от опасения, че на продукцията ще бъде лепнат етикет "женска". От своя страна една романтична мелодрама със силен мъжки персонаж, каквато е "Хубава жена", спокойно може да бъде обявена за страхотен филм.

В опита си да привлича мъжете към киносалоните, филмовата индустрия загърби романтичните комедии и се обърна към супергеройските поредици от страх да не изгуби мъжката аудитория.

Младите актриси избягват да участват в забавни романси

Добрите млади актриси от А-отбора на Холивуд показват много малко интерес към участие в романтични филми. Дженифър Лорънс например предпочита драматични проекти като "майко!", "Серена" и "Джой". Марго Роби се старае всячески да докаже, че не е просто поредната красива блондинка като избира нестандартни образи, които да изиграе.

Актриси като Бри Ларсън и Шейлийн Удли също нямат истински романтични комедии в биографията си. След "Ла Ла Ленд" Ема Стоун можеше да стане "новата Мег Райън", но не желае, защото...

... я е страх от "Проклятието Катрин Хейгъл"

Малко е нечестно една-единствена звезда да бъде обвинявана за залеза на цял жанр в киното, особено след като част от романтичните комедии с нея печелеха нелошо. Докато Хейгъл правеше симпатични филми, Холивуд се опитваше да вкара в романтичните комедии актьори като като Адам Сандлър и Сара Джесика Паркър. Така че вината не е само на Катрин.

Катрин Хейгъл (ляво) в "Позабременяла"

Но е факт, че тя беше основната ром-ком звезда, а след един определен момент всички филми, в които участва, се оказаха ужасни. Може би е заради лош сценарий и режисура. Може би самата Хейгъл не знае как да подбира правилно проектите си. Може би има нещо общо и с репутацията на актрисата като доста капризна и претенциозна.

Малко или много покрай нея стана "непрестижно" името ти да е включено в романтична комедия.

Липсата на привлекателни за мъжете роли


Мег Райън и Том Ханкс в "Безсъници в Сиатъл"

Истински добрите романтични комедии предоставяха достатъчно добри роли и за жените, и за мъжете в каста. Джулия Робъртс не е сама в "Хубава жена", до нея е Ричард Гиър. Същото се отнася за Мег Райън и Били Кристъл в "Когато Хари срещна Сали". Или Мег Райън и Том Ханкс в "Безсъници в Сиатъл".

Само че подобен сюжет иска внимателно разписан сценарий, силни главни актьори, умела режисура, балансирано съотношение между хумор и романс - фактори, които в настоящата ситуация на киноиндустрията трудно ще се съберат на една снимачна площадка.

И въпреки това не е твърде късно добрата стара романтична комедия да се завърне триумфално по големите екрани и популярните стрийминг платформи.

Понякога вечер, посветена на хумор и романтика, е за пред почитане пред поредния генеричен блокбастър...

 

Най-четените