От известно време вече е ясно, че тази година Холивуд ще отбележи исторически спад в приходите от американския боксофис през лятото.
Според последните прогнози на анализаторската компания comScore, общите приходи за този летен сезон ще спаднат с близо 16% спрямо лятото на миналата година и за пръв път от 2006-а насам няма да достигнат $4 млрд. В същото време, Box Office Mojo очаква продадените билети да отбележат антирекорд за последните 25 г.
През това лято Холивуд наистина записа тежки провали на американския пазар с някои скъпоструващи продукции от всеизвестни поредици. Най-новото издание на „Трансформърс", озаглавено „Последният рицар", отчете приходи от само $132 млн. при бюджет от около $217 млн., докато новите издания на „Мумията" ($80.1 млн. приходи) и „Карибски пирати" ($172 млн.) също разочароваха във финансов план.
„Пришълецът: Завет" също се представи изненадващо слабо в киносалоните въпреки предимно положителните отзиви на кинокритиците, докато новата версия на „Спасители на плажа" се сгромоляса и не можеха да я спасят нито звездните актьори, нито носталгията по някогашния сериал.
Провалиха се и тези продукции, на които се възлагаха надежди да поставят началото на нови поредици.
Големи очаквания създаде адаптацията по поредицата от книги на Стивън Кинг „Тъмната кула", както и фантастиката на Люк Бесон „Валериан и градът на хилядите планети", базирана на френски графичен роман. Те обаче се оказаха боксофис бомби, поставили началото на изключително слабия за Холивуд месец август.
Вярно е, че това лято американската киноиндустрия постигна и финансови успехи, най-вече благодарение на супергероите, отново проявили се като спасители. „Жената чудо", „Пазители на галактиката 2" и „Спайдър-мен: Завръщане у дома" окупираха върха по приходи, а страхотно приетият „Дюнкерк" на Кристофър Нолан също се представи добре.
Но като цяло, тенденцията за понижаване на приходите от летните филми се задълбочава.
Какви са основните причини за слабото лято на Холивуд?
Те биват посочвани редовно и не са никак изненадващи. Прекалената зависимост от продължения или нови версии на вече познати поредици и филми е тенденция, която се проявява особено силно през цялата 2017 г. Вече почти всяка седмица получаваме нов филм, който е продължение или римейк на нещо старо.
В същото време, големите студиа вече залагат твърде много на най-скъпите си продукции и произвеждат по-малко среднобюджетни филми, но така зрителите, които не искат да гледат блокбъстъри, супергерои и мегапродукции имат все по-малко причини да посещават кината.
А стрийминг услуги като Netflix стават все по-популярни и предлагат добри алтернативи на киносалоните.
Ситуацията обаче въобще не е толкова черна за Холивуд, колкото може би изглежда.
Летният сезон става по-слаб и защото все повече традиционни „летни" филми биват пускани по кината още през пролетта. Тази година „Красавицата и звяра" и „Бързи и яростни 8" се появиха съответно през март и април и спечелиха общо над $720 млн. от американския боксофис.
Очаква се годината да завърши силно за Холивуд, защото се задават големи потенциални хитове като „Тор: Рагнарок" и „Лигата на справедливостта" през ноември и „Междузвездни войни: Последният джедай" през декември.
През това време добрите новини продължават да идват от международния боксофис, който бележи израстване и продължава да спасява зле представили се в Щатите продукции.
Петите части на „Карибски пирати" и „Трансформърс", както и новата версия на „Мумията", събраха стотици милиони извън Америка досега и тези резултати по всяка вероятност ще оправдаят създаването на нови издания на поредиците.
А Холивуд изглежда ще може да продължи да разчита на супергерои и на продължения, без да се притеснява за резултатите си в дългосрочен план.