Помните ли го Кърт Ръсел? Последните години се позагуби, но през 80-те и началото на 90-те той е една от най-горещите екшън звезди на Холивуд. Кариерата му започва далеч преди това, още като тийнейджър, но истинският му пробив идва с нискобюджетния футуристичен “Бягство от Ню Йорк”. Той става толкова успешен, че много хора и до днес свързват превръзката за очи със Снейк Плискин, а не с еднооките пирати.
Историята е класически постакалиптичен разказ за тогавашното бъдеще през 1997 г, когато остров Манхатън е превърнат в гигантски затвор за най-ужасните престъпници. Американският президент е похитен, а единственият човек, който може да го освободи е Снейк Плискин.
В тази buddy cop класика Долф Лундгрен си партнира със сина на Брус Лий - Брандън, за да се изправят срещу японската Якудза в САЩ. Двамата имат доста различен стил за справяне с противниците си - докато Лундгрен използва грубата си сила и размери, Лий залага на бързината и гъвкавостта си. Двамата се допълват повече от добре в екшън сцените, които сами по себе си са доста разнообразни. В един момент Лундгрен вдига сам цяла кола, а в следващия вече размахва самурайски меч, докато през цялото време Лий рита по главите останалите лоши. Непретенциозен екшън кеф.
"Ел мариачи" е първият филм на режисьора Робърт Родригес и всъщност се превърна в пълен хит, който след това вдъхнови два успешни холивудски блокбъстъра с Антонио Бандерас. А всичко реално започва с един изцяло аматьорски състав и бюджет от едва 7000 долара, като половината от тях Родригес събира собственоръчно с участието си в експерименти на нови лекарства. Филмът разказва за китарист, който по погрешка се оказва преследван от наемниците на наркобос. Изходът от тази ситуация? Убий или бъди убит.
Този определено няма как да бъде поставен в графата “нискобюджетни”, но пък за сметка на това със сигурност е позабравен. Което до известна степен е тъжно, тъй като филмът има своите качества по всички екшън параграфи - нещо като “Умирай трудно”, но в морето и на американски боен кораб, който е отвлечен от банда терористи.
Стивън Сегал прави вероятно най-силната си роля, не просто защото героят му Кейси Райбак е страшно кораво копеле и бивш морски пехотинец, но и защото в актьорския състав перфектно го акомпанират качествените изпълнения на Томи Лий Джоунс и Гари Бюси.
Знаем, че филмите, с които изгрява Жан-Клод Ван Дам, са свързани предимно с турнири по бойни изкуства, карате и много шпагати. В “Киборг” обаче той за първи път се пробва във фантастиката и по-точно в популярния по онова време поджанр на постапокалиптичните cyberpunk екшъни. Не особено успешно за съжаление, тъй като сам по себе си филмът е ужасен, а реално единственото увлекателно нещо са имената на главните герои - Гибсън Рикенбакер, който преследва злодея Фендър Тремоло на фона на едно бъдеще, където човешката раса е покосена от смъртоносна пандемия.
Много вероятно това е най-добрият филм с участието на Лоренцо Ламас. Доколкото филм с него може да се отчете като добър, разбира се. Всички го познаваме с ролята му от “Ренегат” и култовия му мотор, но преди него Ламас се появява в немалко нискобюджетни екшъни, които излизат директно на видеокасети. Колкото до самия Snake Eater, едно от малкото впечатляващи неща в него е, че героят на Ламас наистина изяжда една змия. Толкова.
Самият факт, че знаем за съществуването му, ясно показва, че едно време наистина гледахме всичко и по-странното е, че ни харесваше. В крайна сметка какво може да се обърка в история за Мандроид - полу-човек, полу-робот, създаден от луд учен като част от план за завладяване на света посредством пътуване на времето? Разбира се, Мандроид трябва да спре този план с помощта на наемник, нинджа и робот с името Спот. Eliminators е чудесен пример за филм, който не позволява на ниския си бюджет да попречи на креативните идеи. Колкото и абсурдни на моменти да са те.
Любимият филм на всяко едно момче, израснало през 80-те и 90-те и вдъхновил безброй много детски игри. Тайна нинджа организация краде оръжия от американската армия и ги продава на черния пазар. А както добре знаем, само една черна нинджа може да победи друга черна нинджа, за да може да възтържествува справедливостта. В случая ролята поема Майкъл Дудикоф, който трябва да се справи с нинджа заговора в 95 минути на чист екшън, бой с мечове, карате и мустаците на Стив Джеймс.