Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Като ученик той "ремонтира" стари филми на Стивън Спилбърг. 30 години по-късно режисира новия Star Wars

Как една статия във вестник помогна на кариерата на Джей Джей Ейбрамс Снимка: Getty Images
Как една статия във вестник помогна на кариерата на Джей Джей Ейбрамс

Познавате режисьорът и сценарист Джей Джей Ейбрамс от творчеството му. Той не само е създател на сериалите "Изгубени" (Lost) и "Експериментът" (Fringe), но през последното десетилетие получи шанса да възроди за голям екран двете най-легендарни научнофантастични поредици в историята на киното - "Стар Трек" и "Междузведни войни" (Star Wars).

Да, направи го със смесен успех, ако се допитате до феновете и техните разнопосочни мнения, но е факт, че днес Ейбрамс е едно от най-големите имена в Холивуд и продуцира филми, които след това изкарват стотици милиони долари, а всяко студио би се радвало да работи с неговата продуцентска компания Bad Robot.

И зад неговия възход обаче стои любопитна история за преплетените съдби в киноиндустрията.

Историята е за това как статия във вестник за 15-годишния Ейбрамс и негов приятел привлича вниманието на Катлийн Кенеди, по това време асистентка на легендарния режисьор Стивън Спилбърг. 30 години по-късно Кенеди, вече директор на LucasFilm, предлага на Ейбрамс да режисира "Междузвездни войни: Силата се пробужда" - дългоочакваното завръщане на фантастичната сага на Джордж Лукас на голям екран.

Превъртаме лентата назад в младостта на Джей Джей, което, ако се чудите, е съкратено от Джефри Джейкъб. Още като дете той започва да снима филми със Super 8 камерата на своите родители и да се учи как се заснеме и монтира история.

"Бях не особено атлетично хлапе, което не беше и добър ученик. Когато не си в библиотеката, или не играеш бейзбол и футбол в час по физическо, няма къде да отидеш. Мисля, че това е част от горивото за това да се влюбя в правенето на киното, защото беше нещо, което изглеждаше по-голямо от това, което се случваше в час или на площадката", разказва Ей Джей около премиерата на "Силата се пробужда" десетилетия по-късно.

Интересът му към киното се разпалва още повече, когато дядо му му подарява негова собствена камера. В онези години младият киноман пише и на хората, които го вдъхновяват. Едва 9-годишен е писал писмо и на Стивън Спилбърг, макар да признава, че до ден-днешен не е споделял за това пред режисьорът на "Извънземното" и "Близки срещи от третия вид".

Инициалите "Джей Джей" (J. J.) идват от Джефри Джейкъб. Снимка: Getty Images
Инициалите "Джей Джей" (J. J.) идват от Джефри Джейкъб.

Ейбрамс расте, без да има приятели със сходни на неговите интереси, но това се променя, когато среща младеж на име Мат Рийвс. Същият Мат Рийвс, който години по-късно ще режисира новата трилогия по "Планетата на маймуните" и предстоящия The Batman с Робърт Патинсън.

В началото на 80-те обаче те все още са ученици със страст към киното и това ги води до фестивал за ученически филми в Лос Анджелис. И тук в историята се включва Катлийн Кенеди.

Днес тя може да е директор на LucasFilm, легендарното киностудио на създателя на "Междузвездни войни" - Джордж Лукас, но по онова време е асистентка на неговия добър приятел Стивън Спилбърг. Като такава, често трябва да отговаря на обаждания от хора, заинтересовани от режисьора.

Така един ден получава обаждане от мъж, живеещ в щата Аризона, който ѝ казва, че в мазето си е открил прашасала кутия. По думите му филмите в нея принадлежали на Спилбърг. Първата ѝ мисъл била, че този човек се опитва да изкара пари.

Когато обаче пита режисьора дали е живял в градчето, от което се е обадил мъжът, той потвърдил, а след това се развълнувал, когато разбрал, че някой е открил ученическите му филми - такива, за които е вярвал, че са напълно загубени.

Катлийн Кенеди и Стивън Спилбърг. Снимка: Getty Images
Катлийн Кенеди и Стивън Спилбърг.

"Същата сутрин хванах [вестника] "Лос Анджелис Таймс" и прочетох за две хлапета, които са спечелили филмова награда, а техни филми се прожектират в "Нюарт Тиътър" [в Лос Анджелис]", разказва Кенеди пред Vanity Fair.

"Казах на Стивън: "Знаеш ли кое би било велико? Защо не наемеш тези две хлапета, които току-що са спечелили филмова награда и вероятно биха дали всичко на света, аз да те срещнат, за да пооправят старите ти филми и да ги прехвърлят на лента, за да не рискуваме да се изгубят отново?", спомня си тя.

Двете хлапета са именно Джей Джей Ейбрамс и Мат Рийвс, по онова време на около 16 години.

Ейбрамс си спомня, че статията във вестника се е казвала "Чудесата без бради", закачайки се с това, че кино творците, за които се е разказвало в нея, все още не са имали лицево окосмение. На снимката били двамата с Рийвс и още един млад режисьор.

"На Мат този следобед му се обади асистентът на Стивън Спилбърг- Катлийн Кенеди. И тя попита дали ние двамата ще сме на разположение да поправим старите ученически филми на Стивън, филми, които е правил, когато е бил тийнейджър", разказва Ейбрамс пред подкаст на The Hollywood Reporter.

Двамата не могат да си обяснят как Кенеди ще даде на двама 16-годишни младежи оригиналните и единствени копия на тези филми, но тя все пак им се доверява. Те свършват работата и дори изкарват 300 долара. Но не това е най-ценното.

Ейбрамс посочва, че по онова време не е имало специални или режисьорски версии, нито начин да видиш ранното творчество на големите режисьори. Тази ученическа работа за него и Рийвс е била "прозорец" към филмовия процес на режисьор, на който и двамата се възхищават. Начин да видят, че Спилбърг като млад е правил това, което те също правят.

Тогава Ейбрамс не успява да се запознае нито с Катлийн, нито със Спилбърг. Среща режисьорът на "Похитители на изчезнали кивот", едва след като се дипломира и започва работа като сценарист. Опитва да му разкаже историята за себе си и Рийвс, но Спилбърг го прекъсва и му казва, че помни и двамата, както и че са се погрижили за старите му филми.

Но режисьорът казва и нещо друго, което Ейбрамс не разбира добре тогава и години по-късно все още не разбира добре.

"Кати Кенеди те нарича нейно протеже", казва му Спилбърг.

Но очевидно Кенеди е запомнила онези двама младежи и конкретно Джей Джей, защото 30 години след като е възложила отговорна работа на него и Рийвс, тя отново звъни на Ейбрамс, но с още по-отговорна задача: да режисира първият филм от новата трилогия "Междузвездни войни".

Стивън Спилбърг, Джордж Лукас и Джей Джей Ейбрамс. Снимка: Getty Images
Стивън Спилбърг, Джордж Лукас и Джей Джей Ейбрамс.

По това време Ейбрамс вече има няколко големи проекта зад гърба си. Освен успешните сериали Lost и Fringe, той е режисирал "Мисията: невъзможна 3", а освен това е върнал на голям екран и франчайзът Star Trek с едноименния филм от 2009 г. - рестарт на поредицата с Крис Пайн и Закари Кинто в главните роли, както и с доста по-екшън ориентиран дух.

Кенеди пък вече е изпълнителен директор на LucasFilm - пост, който получава по препоръка именно на бившия си шеф Спилбърг.

Ейбрамс, който е и съ-сценарист на "Силата се пробужда" (2015 г.), залага на носталгията, поради което приликите на филма с "Междузвездни войни - Епизод 4: Нова надежда" (1977 г.) не са малко. Феновете обаче се радват на резултата, а разделенията в мненията започват с продължението "Последният джедай" (2017 г.), режисирано от Райън Джонсън ("Вади ножовете"), и продължават с финалния филм от новата трилогия - "Възходът на Скайуокър" (2019 г.).

До всичко това обаче се стига заради една статия в "Лос Анджелис Таймс" и поредицата от събития, която тя поражда.

И макар да е благодарен на Кенеди за всичко, през есента на 2019 г. компанията му Bad Robot Productions подписа 5-годишен договор с конкурентите на Disney (собственици на LucasFilm) - WarnerMedia.

Сред предстоящите му проекти са сериали за HBO Max, сред които комиксовият Justice League Dark, а името му - поне като продуцент - се свързва и с новините за нов филм за Супермен, в който обаче героят предполагаемо ще бъде чернокож.

Нали не мислехте, че заиграването му с вече готов франчайз няма да породи разнородни мнения?

Най-четените