Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Mortal Kombat: Филмът" - поредната слаба адаптация и фаталити за фенските надежди

Споменът е блед, като всеки такъв на над 20 години... Мрачна зала за игри без прозорци, в която най-силният източник на светлина е вечно отворената врата. Наредени един до друг екрани, прикрити конзоли, за чието съществуване намекват само джойпадовете. И невръстното ми Аз, неразбиращо нищо от и без толкова малкото надписи на екрана, но бясно удрящо по бутоните на джойпада.

Комбота? Трудно, освен по случайност. Fatality? Моля ви се... И все пак задоволството от играенето на Mortal Kombat (по онова време вероятно 3 или 4), се е запечатало в главата ми, а и в тези на милиони други. Франчайзът просто има всичко необходимо, за да завладее фантазията - богата митология, шарени и запомнящи се персонажи, магия и впечатляващи битки, придружени с много кръв.

На теория това е достатъчно и за направата на един увлекателен филм. На практика се оказва изключително трудно и новият "Mortal Kombat: Филмът" е доказателство.

Вместо да разбие правилото за лошите филми по добри игри, той по-скоро го потвърждава и влиза в смъртоносна битка с мозъчните клетки на гледащия. Не с комплексна история, а с неориентиран и бездарен сценарий и актьорска игра, характерна не за професионалисти, а за горски пейзаж.

Филмът не заслужава да бъде наречен дори "аматьорски", защото през годините сме ставали свидетели на доста по-сполучливи опити за екранизиране на игрите и то почти за без пари по холивудските стандарти - става дума, разбира се, за уеб поредиците Mortal Kombat: Rebirth и Mortal Kombat: Legacy отпреди десетилетие. Warner Bros. и New Line Cinema тогава не дадоха зелена светлина на режисьора Кевин Танкаорен да направи пълнометражна версия, но за сметка на това са одобрили заснемането на новата версия.

#saveusscorpion Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
#saveusscorpion

Това повдига сериозни въпроси как точно се одобряват сценариите в днешен Холивуд, защото е очевидно, че проблемите на "Mortal Kombat: Филмът" започват именно там. Сюжетът на игрите може да бъде сгъстен до следното: няколко бойци, представители на Земята, трябва да я представляват в турнир по бойни изкуства. Ако не спечелят, то злият завоевател Шао Кан ще има правото да изсипе армиите си върху тучните зелени поляни на планетата и да я завладее.

Става за сценарий на филм, нали? Не на това мнение е бил сценаристът Грег Русо, абсолютен новобранец (сериозно, според IMDb това му е пръв сценарий на пълнометражен филм и, по дяволите, личи).

Той напълно пренебрегва огромния набор от добре познати герои от вселената на Mortal Kombat и слага в центъра на филма свое оригинално творение - безличния Кол Янг, некадърен MMA боец, неспособен да спечели дори бой в клетка в местен физкултурен салон.

Некадърен актьор в ролята на некадърен ММА боец. И той е новият, оригинален герой на филм с десетки персонажи, много от които по-подходящи за целта. Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
Некадърен актьор в ролята на некадърен ММА боец. И той е новият, оригинален герой на филм с десетки персонажи, много от които по-подходящи за целта.

Заради "родилен белег" във формата на логото на Mortal Kombat Янг се оказва цел за Съб-Зиро - нинджа убиец със способността да замрази всичко, но не и творческите напъни на сценариста на филма. Оказва се, че силите на Шао Кан (който така и не е споменат поименно) планират да ликвидират предварително представителите на Земята и така да заобиколят нуждата от провеждането на турнир и победата в такъв.

Да, Русо не само решава нов, оригинален персонаж да е главен герой на "Mortal Kombat: Филмът", но и отхвърля идеята за турнир... и въпреки това немалка част от филма минава в това как с шеги и закачки представителите на Земята се подготвят за такъв. Около шегите и закачките се проявява и друго противоречеие - създателите на филма се подиграват с цялата концепция на игрите чрез реплики на героите, но същевременно налице е дразнещо героичен саундтрак, изпълнен с претенцията, че гледаш епика от рода на "Властелинът на пръстените".

За да маскира неумението си да сглоби логичен и увлекателен сценарий, Русо опитва да се подмаже на феновете, като включи класически реплики като "Fight!", "Fatality!", "Flawless Victory" и пр., пръснати на случайни места из филма, къде логично, къде не.

Но ако към 40-ата си минута "Mortal Kombat: Филмът" вече ясно показва, че може да се хареса само на хора, които са играли игрите, то към края му вече е очевидно, че дори те няма да са особено доволни.

"Смелите" сценарни решения продължават с безцелното ликвидиране на добре познати и обичани герои, без на редовия зрител дори да му е станало ясно кои са те. За илюстрация ще простите малък спойлер - появява се Горо от един хамбар (хамбар, бе!) и на теб трябва да ти пука. Ако никога не си играл Mortal Kombat, нямаш никаква идея кой е този четириръкия и с какво е значима неговата земеделска поява. Ако си запознат с игрите, се чудиш защо Горо не е представен като ултимативната заплаха за бойците от Земята и как може да бъде унижен по подобен начин.

Физиономията "Аз можех да съм главен герой на този филм". Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
Физиономията "Аз можех да съм главен герой на този филм".

Филмът чисто и просто се проваля да представи по смислен начин повечето персонажи. На някои дори не им чуваш имената, а при други се разчита, че точно едно име ще е достатъчно, че на зрителя да почне да му пука за 10-те минути, в които даденият герой ще е жив.

Като сценарист на филма е посочен и Дейв Калахан, който в резюмето си има шедьоври като филма Doom, първия "Непобедимите" и разочароващия "Жената чудо 1984". Вероятно той е правил редакции по сценария на Русо, но с оглед на биографията му е разбираемо защо те не са дали резултат.

Режисьор на "Mortal Kombat: Филмът" е - изненада! - друг новобранец. Саймън Макуейд досега е режисирал само реклами. И това личи! Трейлърът все пак беше по-добър от самия филм.

Макуейд често не знае какво да покаже на екран - дали за пореден път общ план на предпазен от електрическа бариера храм или близък план на даден персонаж, който слуша поредната доза фантастични обяснения. Т.нар. reaction shot е лишен от реакция, просто защото мнозинство актьори в "Mortal Kombat: Филмът" не са способни на убедителни лицеви изражения и изобщо - на актьорска игра.

Отличен пример са Джесика Макнами, чиято героиня Соня Блейд е превърната от сценария в обсебена от теория на конспирацията неудачница (дори си няма родилен белег, как може?!), и Люис Тан, който играе Кол Янг. Да, точно така - актьорът в главната роля не може да играе, а с оглед на това, че и сценарият не му помага особено, резултатът е плачевен. Цялостното усещане е, че вместо актьори гледаш случайни косплейъри, облечени като герои от игрите.

Един Кейно добър филм не прави. Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
Един Кейно добър филм не прави.

Приятните изключения са няколко. На първо място Джош Лоусън (House of Lies), който влиза в ролята на наемника Кейно. Не само, че Лоусън може да играе за разлика от дърветата, с които са го обградили, но и репликите на неговия персонаж са с няколко идеи по-добре написани и съдържат изпъстрен с попкултурни препратки хумор. Да се чуди човек дали просто не е импровизирал...

Другите, които заслужават да бъдат споменати с добро, са Джо Таслим (The Raid, Warrior) и Хироюки Санада ("Последният самурай"), които са отлични Съб-Зиро и Скорпион. 

Първите 10 минути на филма, посветени на предисторията на враждата между персонажите им, дори дават много объркващи надежди за целия филм. Бързо обаче Съб-Зиро и Скорпиона са избутани на заден план и вместо тях гледаме Кол Янг и другите фиданки, дъбове и букове.

Режисьорът Макуейд и сценаристите изтикват дори битките на заден план. В един момент събират три битки с осем персонажa, намиращи се на три различни локации, в един хаотичен монтаж без енергия и способност да ангажира зрителя. Как може да оплескаш битките във филм, който се казва "Смъртоносна битка"? You had one job, както се казва...

Достатъчно ли ви е? Все пак ще обобщя, защото все още може би има хора, които планират да гледат филма на кино, а да запалите парите за билет и да ги гледате как горят ще е почти толкова развлекателно.

Визуализация на това как Холивуд ни притиска да се примиряваме с посредствени филмови адаптации на игри. Снимка: Warner Bros. / Alexandra Films
Визуализация на това как Холивуд ни притиска да се примиряваме с посредствени филмови адаптации на игри.

"Mortal Kombat: Филмът" има посредствен сценарий, слаба режисура и неубедителна актьорска игра, с което няма как да предложи добро прекарване нито на масовите зрители, нито на почитателите на игрите, върху които е базиран.

Има някаква справедливост в това, че в премиерния си уикенд у нас не успя да бие по зрители "Голата истина за група "Жигули", който е на екран от седмица по-рано. Но проблемите са на глобално ниво, защото оглави боксофиса в САЩ. След финансовия успех на "Годзила срещу Конг" това е втора поредна продукция от Warner Bros., която разочарова още на ниво сценарий (върху слаба основа трудно може да се построи стабилен филм), но и признак, че публиката е склонна да се примирява с такива лоши представители на киното за забавление.

Сериозно - ако ви се гледа адаптация на Mortal Kombat, по-добре си пуснете филма с Кристоф Ламбер от 1995-а. Или анимационния "Mortal Kombat: Scorpion"s Revenge". Или просто изгледайте кът сцените на някоя от новите игри в YouTube. Всичко това ще е по-добро от това да искате сами да си направите фаталити след два часа, пропилени с "Mortal Kombat: Филмът".

Най-четените