"Всяко нещо, с което се захващам, е най-важното нещо, което правя. То реално не е, но аз трябва да го направя най-важното. Това значи, че съм амбициозен в работата си, а не в кариерата", казва Мадс Микелсен - един от широко скроените актьори, който дори да взема на сериозно кариерата си, то не е в общоприетия смисъл "напред и нагоре". По-скоро е "настрани".
Освен че решава да стане актьор късно - дебютът му е чак на 31 години, а пробивът в Холивуд 10 години по-късно, датчанинът и до ден днешен не се е възгордял.
За това определено думата си казва и късно дошлата слава. В родината му тя идва след ролята на лошо ченге в сериала "Отряд едно" (Unit One), когато Мадс е в средата на 30-те си години.
"От тогава не съм си купил "Кола-кола" нормално. Или е:"Заповядайте Вашата кола, господин Мадс", или е: "Вземай си шибаната кола и се разкарай". Вече няма неутрална "Кока-кола", поднасят ми я по специален начин - с любов или омраза", разказва актьорът.
"Просто не видях как славата идва, стана изведнъж, но се справих добре. Защото не ставаше дума за мен, а за идеята за мен. И беше добре, че не бях на 17 години, когато можеш да вярваш във всичко - например, че си специален. А аз го забравям всеки ден, когато излизам от вкъщи. Прекрачвам прага и някой казва: "Може ли снимка?" и се събуждам - а, да, аз съм този човек", разсъждава Микелсен пред Vulture.
Вероятно и затова при Микелсен прави впечатление постоянното редуване на огромни франчайзи с малки и по-актьорски роли. Мадс пробива в комерсиалното кино през 2006 г. - в "Казино Роял", 21-ият филм за Бонд. Играе във "Фантастичните животни", "Rogue One: История от Междузвездни войни", сериала на NBC "Ханибал", "Доктор Стрейндж" на Marvel, ще участва и в петия "Индиана Джоунс".
Паралелно с това Микелсен е играл в скандинавски продукции като "Ловът"(The Hunt),"След сватбата" (After the Wedding), "Кралска афера" (A Royal Affair), "Арктика" (Arctic) и последните "Още по едно" (Another Round) и "Носители на справедливост" (Riders Of Justice).
Мадс дори се шегува с традиционната роля на лошия, която получава в блокбъстърите.
"Дълги години тези роли ги играеха британците заради акцента им, а сега е ред на забавния акцент на скандинавците", казва той. Но понеже иска и може много повече, той не спира да поема и по-комплексни, сложни и актьорски роли - вкъщи - в Дания, и в други европейски страни.
Микелсен казва, няма нищо против и нещо повече в Америка. Но вместо това става обратното - Холувид прави римейкове на датските филми с Мадс.
Вече се говори за два проекта - римейк на "Още по едно"`(Another Round) от 2020 г. и на последния филм на Микелсен "Носители на справедливост" (Riders Of Justice).
Първият получи "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм, но за американската версия се очаква да бъде ангажиран Леонардо ди Каприо. В оригинала четирима приятели учители на средна възраст правят най-епичния експеримент в живота си и опитват да не изтрезняват колкото се може по-дълго. Филмът приключва с танц на Мадс, който е бил професионален танцьор преди да се отдаде на киното.
Филмът е тържество на живота, но зад създаването му стои трагедия. Ида, дъщерята на режисьора Томас Винтерберг, с когото Мадс снима и награждавания "Ловът", умира в катастрофа дни след началото на снимките. А тя е имала и голяма роля във филма - дебютната ѝ.
"Тя трябваше да играе дъщеря ми. Томас трябваше да го направи заради нея. Имаше избор - да лежи в поза ембрион денонощно или да го прави [само] по 12 часа на ден - това ми каза той. И всички казахме "Ще го направим", спомня си Микелсон.
"Имаше усещане за уязвимост на снимачната площадка. Никога не съм бил на снимки, на които пораснали мъже започват да плачат по средата на сцена - защото всичко ни напомняше на това, което стана. На сцена, на която във филма си прекарваме добре, ние всъщност плачехме", допълва той.
В Riders of Justice пък Микелсен, почти неузнаваем - с гола глава и брада, играе войник, чиято съпруга е убита при влакова катастрофа. Правата са купени от Lionsgate, а продуцент ще е 21 Laps Entertainment.
Актьорът, който редовно печели анкетите за най-секси мъж в Дания, се чувства близо до един от най-откачените си и неприятни герои - Свенд Сует от черната комедия "Зелените месари" (The Green Butchers) на Андерс Томас Йенсен. Там, по идея на самия актьор, персонажът е с обръснато чело, поти се обилно, когато лъже, и плаче, ако не стане неговото.
"Той е най-дразнещият човек, който можете да си представите, но за съжаление открих, че имам много общи неща с него", споделя Мадс.
Той не отказва предизвикателства. "До този момент - 2003 г., бях от тези, които играят реализъм в документален стил, а изведнъж направихме нещо, което може да се нарече творческо самоубийство - сложихме театрален характер във филм. Това беше огромен повратен момент", казва датчанинът.
Мадс обикновено има собствена гледна точка и за края на филма - по възможност най-черната. В "Ловът" той е учител в детска градина, който е погрешно обвинен в тормоз на дете. Изчиства името си, а филмът завършва със сцена, в която някой стреля по главния герой, но не го уцелва.
Мадс обаче е искал героят да умре, защото е от тези, които искат най-песимистичния финал, брутален и изненадващ.
"Опонираха ми: "Колко хора искат да видят това и без това брутално пътуване с още по-брутален край? Никой". Никой освен Мадс, който печели наградата за най-добър актьор на фестивала в Кан през 2012 г. за тази роля. "Това вероятно е страхът в мен, че поемаме по лесния път, макар и не в този филм. Понякога, когато чета сценарий, си мисля - как може да е такъв финалът, този филм просто няма смисъл така", размишлява Микелсен.
Като стана дума за сценарии - за първия си холивудски пробив - "Казино Роял", Микелсен за пръв път в живота си за прослушването получава сценарий с името си, отпечатано на всяка страница. Заспива в самолета и забравя сценария там.
"Аз съм причината да слагат имената на сценария", шегува се по този повод датчанинът. Ужасен се връща да си търси страниците, но не го допускат до самолета, а той си мисли, че ако сценарият попадне в някой вестник, ще се стигне до пълна катастрофа. Все пак някак печели ролята.
А една от най-тежките му роли е в "Арктика", безмилостен филм за мъж, който бедства в снежната пустош. В почти целия филм той играе сам и има само няколко реплики. Снима се в Исландия.
"Физически това беше едно от най-тежките неща, които съм правил някога", споделя Микелсен пред "Индипендънт". Филмът е за разликата между оцеляването и това да си жив, а единственият партньор на екрана е жена-пилот, която катастрофира в опит да спаси героя на Мадс и грижите за нея му връщат желанието за живот.
"Ако съм амбициозен за кариерата, а не за конкретното нещо, което правя в момента, то всяко нещо, което правя ще трябва да е изкачване, което води до някъде. А това е цел, която може никога да не постигна и така всичко ще е разочарование. А ако приемам всеки отделен проект за важен, постепенно ще стане и кариера. Малка или голяма - не знаем", смята Мадс Микелсен.
Всъщност няма и значение.