Една от най-паметните сцени в киното остава началото на оригиналния "Междузвездни войни" от 1977 г., впоследствие сдобил се с подзаглавието "Епизод 4: Нова надежда". След като имперски разрушител е прихванал по-малък космически кораб, отряд облечени в бели брони имперски щурмоваци (Stormtroopers) бързо се справя със защитниците на кораба.
Тогава виждаме предводителя на нападателите - Дарт Вейдър, изпъкващ сред войниците и фона с черните си одежди, който мълчаливо и преценяващо оглежда резултатите от бързата и смъртоносна операция. И още в този миг, само заради външния му вид, разбираме, че той е най-голямата заплаха.
Вейдър и до днес е една от иконите на поп културата. Лесно разпознаваем за хора на всякаква възраст с вдъхновения от самураите шлем, смущаващата кислородна маска и широките, кръгли стъкла за очите, през които сякаш се е вторачил в теб. И най-вече с мистерията, че не знаеш (поне до "Завръщането на джедаите") какво се крие отдолу.
Човекът, изваял със собствените си ръце оригиналния шлем на Дарт Вейдър, сега идва в България. Брайън Мюър е един от гостите на тазгодишния фестивал Aniventure ComicCon, който ще се проведе на 5 и 6 юли в Интер Експо Център в София.
Мюър е един от най-опитните скулптори и художници в Холивуд, а биографията му е впечатляваща - сред филмите, по които е работил, са не само "Междузвездни войни", но и "Пришелецът", филмите за Джеймс Бонд, "Пазителите на галактиката", "Планетата на маймуните" и "Хари Потър и Орденът на феникса".
Но най-голямата гордост в 48-годишната му кариера си остава Дарт Вейдър.
"Неговият образ е изключително силен и зловещ, и се радвам, че продължава да бъде най-иконичният злодей в популярната култура и да оказва влияние върху толкова много хора", казва Мюър в интервю за Webcafe.bg.

Скулпторът носи в себе си късче жива история за създаването на един от най-влиятелните филми във фантастиката, който води до разгръщането на франчайз за милиарди долари. И подобно на много други свои колеги, работили по проекта, Мюър обикаля света, за да се среща с безбройните фенове на "Междузвездни войни", търсещи всякакъв досег със създателите на любимите им филми.
Работата на Мюър по "Междузвездни войни" обаче не се ограничава само с Дарт Вейдър. Той е извършвал довършителни работи по дроида C-3PO, създал е протоколния дроид от Звездата на смъртта (същият като Трипио, но с "лице", напомнящо насекомо), но особено интересна е работата му по броните на вече споменатите имперски щурмоваци.
••• Сред гостите на тазгодишния Aniventure Comic Con е и Антъни Даниелс - актьорът в ролята на C-3PO:
Прикритите зад бели брони войници, вършещи черната работа на Империята, също са се отпечатали в съзнанието на зрителите и сякаш друго - нито дроидите на Търговската федерация, нито клонингите от Камино - не успява да замени тази най-популярна визия на войник във вселената, създадена от Джордж Лукас.
На въпроса ми дали удобството е било фактор при създаването на белите брони, Мюир отговаря отрицателно.
"Удобството не беше фактор. Бронята изглеждаше страхотно, но пластмасата изобщо не е приятна за носене", казва скулпторът.
А дали това може да е причината за пословичната неточност на щурмоваците във филмите, питам, нагло преплитайки реалност и фикция.
"Абсолютно! Бронята на щурмоваците, въпреки че е визуално впечатляваща, вероятно е допринесла за тяхната популярна неточност. Обемността и ограничената видимост може да са повлияли на подвижността и точността им в битка. Това е интересна подробност, която добавя към митологията около тях", подхваща Мюър тази шеговита линия.
Ето така падат империите - заради неудобни брони на бойното поле.

Мюър днес е само зрител за най-новите продукции от "Междузвездни войни" и казва, че оценява креативността и новите истории, които поддържат поредицата актуална. Фаворит му е сериалът The Mandalorian.
Работата на скулптора в Холивуд през всичките години на кариерата му е свързана с това да работи с ръцете си и да създава декори, костюми и реквизит за филмовите продукции. Напълно истински обекти, които на екрана създават усещане за триизмерност, което така любимите на Холивуд визуални ефекти не могат да дадат.
Навлизането на изкуствения интелект в полето на създаване на изображения и видео може само още повече да засили предпочитанията на продуцентите към изкуственото вместо истинското. Мюър обаче не звучи особено притеснен.
"Очарователно е да се наблюдават резултатите [от ИИ] и вярвам, че ще се подобряват с времето, но все пак им липсва органичното усещане, което идва от човешкия допир", казва скулпторът.
"Да създадеш нещо със собствените си ръце е невероятно удовлетворяващо. Често ме доближават фенове, които са запалени скулптори, някои от които са започнали да се занимават със скулптура, вдъхновени от моята работа по Star Wars и други филми", допълва по темата дали забравяме какво е да твориш с ръцете си.

Обяснява, че в една филмова продукция скулпторът обикновено разполага с комбинация от творческа свобода и рамки, които трябва да спазва. Най-ключово е сътрудничеството и съобразяването със стила и естетиката на филма.
"Макар да има артистично изразяване, обикновено то е балансирано с визията на художествения ръководител и дизайнера на продукцията", казва Мюър.
Когато работата на този екип е свършена както трябва, зрителите остават впечатлени. Същото понякога се случва със самия Мюър. Последният пример за филм, който истински го е впечатлил в това отношение, е игралната адаптация на "Красавицата и звяра" и богатото украсена бална зала с нейната "разкошна рококо архитектура".
А от всички места, които е посетил през годините покрай работата си, Рим му е направил най-голямо впечатление - естествено с архитектурата си. Нека не се залъгваме, че София може да измести италианската столица в сърцето му, но поне има голям шанс да остане с добри спомени от българските фенове на "Междузвездни войни".
Те ще могат да се срещнат с Брайън Мюър на 5 и 6 юли на щанда му в зала 4 на Интер Експо Център по време на Aniventure Comic Con. А конкретно на 5 юли от сцената в зала 4 той ще разкаже повече за себе си и ще отговаря на въпроси, свързани с кариерата му и филмите, по които е работил.
Но това е само малка част от богатата програма на събитието - срещи с актьори и инфлуенсъри, косплей, уъркшопи и много, много мърч очакват посетителите в най-голямото фенско събитие от този тип за година.