От старта на снимките на предстоящия филм на Виктор Божинов - "Чамкория", научаваме, че продукцията ще бъде витрина за големи противоречия от българската действителност. А сред тях и един от най-големите парадокси у нас: тук сме събрани твърде много тарикати на твърде малка площ.
Този феномен на народопсихологията ни, майсторски уловен от Милен Русков в едноименния му роман, оживява на екрана чрез героя бай Славе, изигран във филма от Малин Кръстев. Той е софийски шофьор от началото на XX век, който всеки ден вози пътници от столицата до Чамкория (днешен Боровец) и по пътя философства за живота, политиката и човешката природа.
Под погледа на режисьора Виктор Божинов ("Възвишение") камерата превръща уж обикновения бай Славе в жив образ на българската реалност - на вечния политически кръговрат и дребните хитрини, вкоренени дълбоко в националния ни манталитет.
Въпреки че действието се развива преди век, Божинов вярва, че историята и героите звучат изненадващо съвременно - дотолкова, че и най-младите зрители ще ги припознаят без усилие.
Да направи темите на "Чамкория" достъпни за поколението Z е и първото предизвикателство, което режисьорът си поставя в самото начало на снимачния процес.
"Целта, моята и на екипа, е да стигнем до най-младата публика. Искам да създам филм, който вълнуващо и забавно разказва за един от най-сложните периоди от новата ни история, така че младите хора да научат повече за тези интересни времена", споделя режисьорът пред екипа на Webcafe.bg.
Репортаж от място на снимачната площадка гледайте тук:
Сюжетът ни отвежда в България от 20-те години - период на ожесточени политически сблъсъци, саморазправи, убийства и изчезвания.
Разказът се води през погледа на Славе Желязков (бай Славе) от софийския квартал Банишора - "обикновен гражданин", който по силата на професията си се оказва въвлечен в някои от най-мрачните тайни на своето време.
Това са години на безмилостни интриги и насилствено противопоставяне между леви и десни. Централен момент в историята е атентатът в църквата "Света Неделя" и драматичните последици след него. Бай Славе не принадлежи към нито един от лагерите, което му позволява да гледа на събитията сравнително безпристрастно.
Но колкото и да се опитва да стои встрани, характерът му - типично по български - го подхлъзва малко по-дълбоко в сенките.

Междувременно бай Славе води и собствена битка за оцеляване. Неговата лична съдба е преплетена с по-голямата картина на България от онова време, в което законите се делят на "малоумни" и "немалоумни", а "обикновеният човек" разбира от всичко.
Антипод на главния герой ще е анархистът с прякора Джина, изигран от Христо Петков.
"Още като прочетох романа, много го харесах. Джина е многопластов и интересен за игра. Много е плътен, може да му усетиш дъха. Със сигурност го има и днес, както и много от другите образи в романа", посочва Петков пред Webcafe.bg.

Неговите думи се вписват в по-широкото послание на филма - че типажите и човешките слабости, описани от Милен Русков, не са останали в миналото.
Именно тази повтаряемост на характера и поведението е нещото, което Божинов иска да подчертае в "Чамкория" - идеята, че времето се променя, но манталитетът остава същият.
"Всичко си е същото - тарикатлъкът, келепирът... Не само от тази епоха, а още от времето на "Възвишение". Само дрехите и автомобилите се сменят. Ние, българите, трудно ще мръднем като съзнание, което може би е и за добро", казва с усмивка режисьорът.

Друго голямо предизвикателство пред него е пресъздаването на епохата възможно най-автентично - чрез костюми, декори и техника.
Подготовката на "Чамкория" е отнела цели осем години, през които Виктор Божинов събира впечатляваща колекция от оригинални предмети, облекла и превозни средства.
Тъй като "Чамкория" се снима подобно филм-епоха, костюмите са не само детайл, а съществен елемент от характера на всеки герой.
Годините, в които се развива действието, са белязани от бедност и лишения, последици от войните. Този момент ще се отрази и във визията на героите: в неугледността им, в износените дрехи и дребните несъвършенства по външния им вид.

"Екипът разполага с огромен архив от фотографии от 20-те години, които служат като отправна точка в работата. С цел постигане на максимална автентичност са проведени и консултации с Военно-историческия музей в София относно военните униформи от периода", разкрива Божинов.
Сред най-запомнящите се елементи във филма е и омнибусът на бай Славе - превозното средство, което режисьорът определя като "самостоятелен персонаж" в историята.
Историческата атмосфера ще бъде възстановена и с помощта на съвременни технологии, използвани в сериала "Мандалореца" и за първи път прилагани в българското кино.
Става дума за LED Volume стена, която до момента у нас е използвана само в реклами.

"Големият плюс на тази технология е, че актьорите прекрасно виждат къде се намират и какво се случва. Това им дава възможност да играят по-добре", споделя Иван Градинаров от техническия екип на Ten Dots Studio.
Така високите технологии се превръщат не само в инструмент за визуални ефекти, а в средство за по-дълбоко потапяне в историята. За постигане на автентичност не само във визията, но и в емоцията.
Точно тази връзка между форма и съдържание стои в основата на замисъла на Виктор Божинов.
"Чамкория" е важен филм за българските зрители, защото показва живота на един обикновен човек на фона на бурни и разделящи събития. А общество, което е дълбоко разделено политически... не ви ли звучи познато? Именно затова тази история е толкова съвременна", казва Виктор Божинов.
----
"Чамкория" е продукция на "Талънт партнърс" в копродукция с Българската национална телевизия и Falconwing Studio. Изпълнителен продуцент е "Гала филм", с подкрепата на Национален филмов център.