Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Големият взрив в Разлог

Jamiroquai - най-големият хит на фестивала Elevation в Разлог.
Jamiroquai - най-големият хит на фестивала Elevation в Разлог.

Допреди няколко години си слушахме музика от mp3-плеъра в автобуса и си казвахме: „Егати мъката, така ми се ходи на фест..." Сега добрите изпълнители не ни заобикалят, но все ще се намери някой да каже: „Не мога да смогна на толкова групи..." А лошо няма. Просто на България толкова й провървя в това отношение, че ако не си успял да се разбиеш на някой концерт, веднага започва следващият.

Това ще се случи буквално на Loop Elevation 2011. Jamiroquai, 30 seconds to Mars, Hurts, Gentleman, Stereo MCs, Cypress Hill, Morcheeba, Parov Stelar Band, Satoshi Tomiie и много други пристигат за първото издание на феста - на 24 и 25 юни в Разлог.

„Изпълнителите се вълнуват да дойдат да свирят точно толкова, колкото хората, които идват да ги слушат", казва Марк Елиът, един от шефовете на Elevation. Британецът живее в България от 6 години, като преди да дръзне да организира фест с партньорите си, се е занимавал с бизнес консултации в търговията с недвижими имоти.

„Искаме да поставим България в програмите за турнета, защото откликът от публиката би могъл да бъде десет пъти по-добър откъдето и да било другаде. Артистите трябва да преживеят това, а ние да им покажем, че правим всичко професионално. Ако се справим първата година, всяка следваща ще идват големи имена".

За два дни Elevation събира девет групи, които толкова си тежат на мястото, че изглежда ще разцепят Разлог. Как ги избрахте?

След 18 месеца проучване на продажби на албуми и даунлоуди от места, от които не бива да сваляте нищо - изобщо не одобряваме това, разбира се. Разгледахме и различни гласувания по Интернет. Фестивалът ни съвпада с този Гластънбъри (най-големия британски музикален фестивал - бел.а.) и трябваше да внимаваме кого каним, за да не объркваме хората. Внимаваме и да не платим прекалено много на някой артист - винаги има такава опасност.

Освен че имаме много добро сътрудничество с мениджърите на групите и познаваме представителите им в Америка и Лондон, екипът на Elevation, надхвърлящ 500 души, се ръководи от двама австрийци, които се занимават с това от 18 години. Организирали са концерти на Linkin Park, Bon Jovi, Nickelback, Tina Turner и много други.

Иначе за мен и другия директор на фестивала това е първото бизнесначинание в тази насока. Но и двамата имаме еднакво виждане за музиката, за това какво липсва в България. Тук има фантастична музикална сцена, но няма истински фестивали. Spirit of Burgas е най-близо до представите и го харесваме, но искахме да направим нещо в австрийски и швейцарски стил, ситуирйки го в планината, за да не бъдем конкуренция на феста в Бургас.

Гоните ли нивото на Exit Festival в Нови Сад?

Ако някога успеем, ще е фантастично. Черпим вдъхновение от фестивали като Exit и Гластънбъри, но не се опитваме да ги копираме. Освен това България е уникална страна и всичко, което се прави тук, е различно от това по света.

Нашият фест ще бъде уникален - не само защото сме поканили големи звезди на прекрасно място сред природата. Приготвили сме много други забавления извън музиката - скейтборд, катерене, скокове с бънджи, слак лайн, човешки джаги, тандемен полет с мото делтапланер. Така че няма просто да дойдете да слушате музика - това си е миниваканция.

Наистина ли очаквате да дойдат 45 хиляди души?

В България всичко е възможно. Теренът за феста е на 100 000 кв. м, на които спокойно могат да се съберат и 200 000 души, но толкова, разбира се, няма да дойдат...

Годината е трудна и за старите фестивали, и за чисто новите, защото хората много внимават с парите си в момента и продажбата на нашите билети вероятно ще се проточи до последната минута, но с всеки изминал ден продаваме все по-бързо и по-бързо.

Как калкулирахте цената на билета?

Изчислена е според сегашната икономическа ситуация, но искахме да сме сигурни, че независимо от продажбите, ще можем да си позволим всичко. Така че за нас няма значение дали ще дойдат 20 или 100 хиляди души.

Опитахме се да направим така, че на цената на билет за концерт в София, плюс таксито до дома и вечерното излизане гостите да получат два дни забавление. Освен това не смятаме да вдигаме цените на бирата и храната по време на фестивала.

Имате ли кампании в близките балкански страни - Гърция, Турция, Сърбия?

Рекламираме се навсякъде. В Сърбия нашите плакати са до тези на Exit. Имаме потвърждение, че от Гърция ще пристигнат много автобуси с хора, от Сърбия, от Македония, отвсякъде. Дори и от Англия, защото много англичани идват на ски-ваканция в Банско, а сега имат извинение да дойдат и през лятото.

Според мен този регион е по-хубав сега и затова искам да насърча хората да го посещават и през този сезон. Освен че е много красиво, мястото е достъпно отвсякъде, на еднакво разстояние е от Солун и София, хората знаят как да стигнат дотам.

Повечето от групите са на турнета по това време - лесно ли се включихте в графика им?

Много от тях полагат огромни усилия да дойдат, защото се вълнуват от това преживяване. Някои свирят в друга страна на предния и на следващия ден от датата си на участие в България и е много необичайно да се включат тук в единствения си свободен ден.

Освен това успяхме да станем част от турнета, които са напълно продадени вече, като например това на Jamiroquai. Те казаха "да" само заради нашите усилия и защото ни познават.

Някой от изпълнителите задавал ли е прекалено странен въпрос за България?

Освен къде се намира? Някои от групите имат подробни изисквания за храната, за да не им се разстрои стомаха от нещо, което никога не са яли. Но като цяло всички се вълнуват. Тези, които вече са идвали, се радват да се върнат, защото помнят реакцията на публиката. А тези, които не са, са говорили със свои колеги, които вече са били, и искат да видят дали наистина българската публика се забавлява толкова много.

Понеже фестивалът е обвързан с LOOP - повече млади хора ли очаквате?

Фестивалът е за всички. Главната причина да работим с LOOP е, че те ни помагат да доведем младите хора чисто финансово. От данните, които имаме досега, ще дойдат хора от всякакви възрасти, но с помощта на LOOP ще доведем фенове, на които по принцип им е трудно да дойдат на фестивали. Така сегментът ни се разширява, отколкото ако се бяхме прицелили само в клиентите на LOOP.

Кой има повече нужда от такива фестивали според вас - поколението, израснало по време на соца и пропуснало доста от този начин на забавление, или младите маниаци?

И двете групи, но по различни причини. Младите трябва да знаят, че България е наистина част от Европа, че не само съседите имат такива cool събития, има ги и тук, можем да си ги позволим и е лесно да стигнем до тях. А пък за по-възрастните - след толкова години на обещания, обещанията най-накрая се сбъдват. С всички тези концерти в града, новите фестивали, Elevation в планината - нещата започват да се случват така, както феновете искат.

Според доста хора обаче фестивалите и концертите са станали прекалено много и публиката започва вече да се обърква за какво да си даде парите...

Естествено, бих казал, че има само един истински фест и това е Elevation. Фестивал е, когато има повече от една сцена, не е в града, а на специално построено за целта място, на което можеш да дойдеш на палатка за малко пари, да останеш колкото си искаш и да си тръгнеш, когато си поискаш.

Така че това, което ние можем да кажем на публиката, е: ако искате да отидете на 10-15 различни събития и можете да си го позволите - прекрасно. Но ако не можете да си го позволите - елате на нашия фестивал.

Ако завали...

Напълно сме подготвени за такава ситуация. Но, честно казано, на един фестивал е много по-забавно, когато завали. Вижте снимки от Гластънбъри, където феновете се забавляват в калта. Но прогнозата е много благоприятна и внимателно подбрахме времето.

Мястото се отводнява перфектно, няма много дебел слой почва, така че няма да има кални бани. Подготвени сме и със заслони, но така или иначе един дъжд няма да провали събитието. Това не е като да си в София и когато завали, веднага си мислиш да се прибереш вкъщи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените