Известен до онзи момент с песни като Blowin’ in the Wind и The Times They Are a-Changing, Дилън взривява с петия си албум Bringing It All Back Home и електро парчета като Subterranean Homesick Blues. А на феста в Нюпорт показва, че времената наистина се променят. За артист като Дилън трансформациите са начин на съществуване и през годините му предстоят още няколко.
Трябва да отбележим, че и тук Боб Дилън има пръст, след като три години по-рано запознава The Beatles с марихуаната. Това повежда великата ливърпулска четворка по съвсем нови експериментални пътища и те създават песни като Lucy in the Sky With Diamonds (химн на LSD-то) и Within You Without You. Rolling Stones ги последват през същата година с Their Satanic Majesties Request и лудешки парчета като 2000 Light Years From Home.
Изпълнителят с вероятно най-значими трансформации в историята на популярната музика. Един от ранните му ходове е раздялата с алтер-егото му Зиги Стардъст в заключителен концерт със Spiders From Mars в Лондон, когато Зиги е на върха на славата. Подобно на Дилън, трансформациите на Бауи продължават през годините и го превръщат в Thin White Duke в средата на 70-те, в поп звезда през 80-те и във фронтмен на супергрупата Tin Machine в началото на 90-те.
В средата на 70-те някои рокаджии изразяваха негативното си отношение към диско музиката, скандираха срещу нея и даже взривиха няколко диско албума на бейзболен стадион. Една част рок ветерани обаче предпочетоха да се присъединят към партито, като Rolling Stones и Род Стюарт направиха номер 1 хитове, съответно Miss You и Do You Think I’m Sexy. KISS от своя страна издадоха най-успешния си сингъл I Was Made for Lovin’ You.
Рап триото Run-DMC вече се бяха обявили за King(s) of Rock в сингъла си от 1985 и едноименния си албум, но си заслужиха тази титла година по-късно. Тогава продуцентското величие Рик Рубин им предложи да направят кавър на Walk This Way на Aerosmith, като включат и Стивън Тейлър и Джо Пери като гостуващи изпълнители. Успехът на песента помогна за навлизането на хип-хопа в мейнстрийма, а същевременно възроди кариерата на Aerosmith.
С многократно платинения Licensed to Ill, триото нахлу в мейнстрийма, но отказа да продължи по същия път, раздели се с Рик Рубин и създаде Paul’s Boutique, съставен почти изцяло от семпли. Rolling Stone нарече новия албум “Pet Sounds/Dark Side of the Moon на хип-хопа”, но в началото той беше възприет като комерсиален провал, а и много от феновете не го харесаха. Днес обаче Paul’s Boutique се смята за класика, повлияла на безброй изпълнители в различни жанрове, а си остава и най-ярката трансформация на Beastie Boys.
След откровеността на The Joshua Tree и последвалия филм и албум Rattle and Hum, U2 се оказаха в задънена улица и почувстваха нуждата да преоткрият себе си за новия си материал. Резултатът беше Achtung Baby, в който бандата експериментира с електронни и индъстриъл влияния, а Боно се превърна в Мухата. Рискът за най-голямата световна група в онзи момент се оказа оправдан и през следващите години U2 продължи да се развива с всеки следващ албум.
В OK Computer групата изрази становище относно влиянието на технологиите, а самият албум завладя всички класации. В Kid A обаче Radiohead поизоставиха китарите за сметка на синтезатори и дръм машини, а музиката им отиде в още по-неочаквани посоки и напълно неизследвани територии. Това вече не беше алтърнатив групата, изпяла Creep през 90-те, а нещо напълно ново и омагьосващо. Феновете не бяха отблъснати, а тъкмо напротив – оцениха порива на Том Йорк и компания към още и още иновации. Съответно Radiohead станаха по-успешни от всякога.
С години критиците му повтаряха, че Дилън е изгубил гласа си и вече въобще не може да пее (и даже никога не е можел). Той ги затапи с Shadows in the Night, пълен с песни, някога записани от Франк Синатра. Там въпросителните относно певческите способности на легендата отпадат.
Модерната фолк рок банда може и да не успее да завоюва такова място в историята, каквото имат останалите споменати тук артисти. Но трансформацията й от акустична банджо-китара-контрабас формула в праволинеен алтърнатив рок е вероятно най-смелата за по-нова група на музикалната сцена. Третият албум на Маркъс Мъмфорд и компания Wilder Mind накара бандата да звучи повече като смесица от Coldplay и Kings of Leon – което може и да не впечатли по-голямата част от критиката, но албумът все пак стартира като номер 1 и във Великобритания, и в САЩ.