Вече от доста време официално е лято. Сезонът даже си е на приключване.
Повечето от нас ходиха на почивка, пекоха се на плажа, пиха коктейли. И въпреки това музикалната индустрия дреме, тъй като по някаква причина все още ни е оставила без несъмнена, консенсусна и звучаща отвсякъде песен на лято 2015.
Познаваме отлично летните хитове - онези, които идват всяка година, въртят се до безумие из заведения, клубове и радиостанции, след което си отиват, обикновено без да оставят нещо значимо на музикалното изкуство. Обикновено не ги харесваме, но ги знаем прекрасно и можем във всеки миг да изпеем досадните им рефрени, тип онова „Umbrella-ella-ella" на Риана отпреди осем години.
Е, подобен хит през това лято не се намери. Което може и да звучи като добра новина, но все пак в нея има нещо обезпокоително.
Големият летен хит е неизменна част от всяко лято от незапомнени времена насам (всъщност от 1910 г. според Vox) и носители на титлата са били не само повърхностни поп клишета, но и някои обичани и до днес песни с историческо значение.
Миналото лято лидер беше Fancy на Иги Азалия, по-миналото бяха Blurred Lines на Робин Тик и Get Lucky на Daft Punk (даже и Royals на Лорд), преди това Ganghnam Style на PSY и Call Me Maybe на Карли Рей Джепсън, и още по-преди - Somebody That I Used To Know на Готие.
А днес, в средата на август, шумът от климатика е по-достоен претендент за званието „Хит на лято 2015" от чутото досега през годината.
Дали е защото качествените песни не могат да пробият в ефира? Дали социалните мрежи и стрийминг услугите правят музиката твърде нишова и тя вече трудно ражда глобален хит? Твърде фрагментирани ли стават вкусовете на аудиторията?
Опити да бъде открит и посочен летният хит не липсват, но няма никакъв консенсус по темата.
През май Billboard пусна анкета, в която No Control на One Direction тотално помля конкуренцията. Водещият на American Idol Райън Сийкрест направи свое допитване и определи Pretty Girls на Иги Азалия и Бритни Спиърс за победител. В предстоящите видео музикални награди на MTV най-вероятният победител в новоучредената категория „Песен на лятото" са 5 Seconds of Summer с She's Kinda Hot.
В анкетата на Huffington Post води Shut Up and Dance на Walk The Moon (макар че е песен от есента на миналата година). А Vulture, Entertainment Weekly, Chicago Sun-Times и куп други медии издадоха свои списъци с по 10-20 парчета, определени за песни на лятото.
Проблемът с почти всички тях е, че не са кой знае какви хитове и вероятно въобще не помните да сте ги чували, дори да сте слушали радио, ходили по партита и обикаляли крайморските заведения. Ако ротацията е водещ критерий, най-близо до званието би трябвало да е Bad Blood на Тейлър Суифт, която се върти редовно по радиостанциите. Песента обаче се помни повече с клипа си и е част от албума на Суифт "1989", който се появи още миналата есен.
Възможно ли е 2015 г. да е началото на края за летния хит?
И какво би означавало това за музикалната индустрия? Рано е да се каже, но всичко изглежда обвързано с т. нар. теория на „дългата опашка", която (що се отнася до музиката) показва, че все по-малко песни са безспорни глобални хитове, но същевременно все повече песни биват създавани и намират свои слушатели.