Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

12 от най-великите дебютни албуми

Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (2006)

Една нова вълна от британски китарни групи като The Libertines и Franz Ferdinand вече навлизаше, но четворката от Шефийлд напълно превзе умовете и плейлистите първо във Великобритания, а после и по света. Дебютът им е дефиниращ за едно цяло поколение и предизвика вълнение, каквото британците не бяха изпитвали от Definitely Maybe на Oasis.

Сардоничните и проникновено наблюдателни текстове на певеца Алекс Търнър звучаха толкова свежо и различно, че преродиха целия жанр. Избухването на бандата беше и ранно доказателство за способността на интернет да изстрелва непознати изпълнители – в разстояние на шест месеца Arctic Monkeys изминаха пътя от непозната инди група в MySpace до върховете на класациите. Доста от феновете им смятат, че бандата така и не успя да достигне качеството на първия си албум, макар че AM (2013) си остава най-известното им издание.
Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (2006)

Една нова вълна от британски китарни групи като The Libertines и Franz Ferdinand вече навлизаше, но четворката от Шефийлд напълно превзе умовете и плейлистите първо във Великобритания, а после и по света. Дебютът им е дефиниращ за едно цяло поколение и предизвика вълнение, каквото британците не бяха изпитвали от Definitely Maybe на Oasis.

Сардоничните и проникновено наблюдателни текстове на певеца Алекс Търнър звучаха толкова свежо и различно, че преродиха целия жанр. Избухването на бандата беше и ранно доказателство за способността на интернет да изстрелва непознати изпълнители – в разстояние на шест месеца Arctic Monkeys изминаха пътя от непозната инди група в MySpace до върховете на класациите. Доста от феновете им смятат, че бандата така и не успя да достигне качеството на първия си албум, макар че AM (2013) си остава най-известното им издание.

Oasis – Definitely Maybe (1994)

Blur срещу Oasis беше музикалната битка на бритпопа, която ще се помни с десетилетия, но що се отнася до дебютните албуми, манчестърската петица определено беше едни гърди напред. Вълнуващ, агресивен и зареден с рокендрол самочувствие и хитове като Live Forever и Supersonic, Definitely Maybe остава символ на 90-те – онова време, в което алтернативната музика побеждаваше всичко останало благодарение на явления като Oasis.

Лиъм Галахър, тогава 22-годишен, ръмжеше над пространствените и пронизващи китари и заедно с по-големия си брат Ноел се оформи като емблематичната рок звезда на десетилетието.
Oasis – Definitely Maybe (1994)

Blur срещу Oasis беше музикалната битка на бритпопа, която ще се помни с десетилетия, но що се отнася до дебютните албуми, манчестърската петица определено беше едни гърди напред. Вълнуващ, агресивен и зареден с рокендрол самочувствие и хитове като Live Forever и Supersonic, Definitely Maybe остава символ на 90-те – онова време, в което алтернативната музика побеждаваше всичко останало благодарение на явления като Oasis.

Лиъм Галахър, тогава 22-годишен, ръмжеше над пространствените и пронизващи китари и заедно с по-големия си брат Ноел се оформи като емблематичната рок звезда на десетилетието.

Лейди Гага – The Fame (2008)

Стефани Германота навлезе като Лейди Гага с нахална, безжалостна комерсиална музика в момент, когато на индустрията отчаяно й липсваха нови поп диви. Гага вече звучеше и се държеше като световна звезда, но не ставаше въпрос само за имидж и визия – в самата музика имаше много класа. Песни като Beautiful, Dirty, Rich и Just Dance изразяваха любовта на певицата към славата и хедонизма, но очевидно Лейди Гага осъзнаваше и тяхната повърхностност. Аранжиментите също бяха на изключително ниво с грабващите и запомнящи се денс и диско влияния.
Лейди Гага – The Fame (2008)

Стефани Германота навлезе като Лейди Гага с нахална, безжалостна комерсиална музика в момент, когато на индустрията отчаяно й липсваха нови поп диви. Гага вече звучеше и се държеше като световна звезда, но не ставаше въпрос само за имидж и визия – в самата музика имаше много класа. Песни като Beautiful, Dirty, Rich и Just Dance изразяваха любовта на певицата към славата и хедонизма, но очевидно Лейди Гага осъзнаваше и тяхната повърхностност. Аранжиментите също бяха на изключително ниво с грабващите и запомнящи се денс и диско влияния.

Led Zeppelin – Led Zeppelin (1969)

За да е велик един дебютен албум, не е задължително в него изпълнителят да е оформил и развил напълно стила си - особено когато става въпрос за легендарна банда като Led Zeppelin, минала през различни периоди и влияния. Първото издание на Zeppelin е с доста блус настроение и вокалът Робърт Плант признава, че в него музикантите още са „проучвали“ самите себе си, както и публиката. Макар че най-големите хитове на Zeppelin са в  следващите албуми, този си остава специален за феновете с песни като Dazed and Confused, Good Times Bad Times, Communication Breakdown, Babe I’m Gonna Leave You.
Led Zeppelin – Led Zeppelin (1969)

За да е велик един дебютен албум, не е задължително в него изпълнителят да е оформил и развил напълно стила си - особено когато става въпрос за легендарна банда като Led Zeppelin, минала през различни периоди и влияния. Първото издание на Zeppelin е с доста блус настроение и вокалът Робърт Плант признава, че в него музикантите още са „проучвали“ самите себе си, както и публиката. Макар че най-големите хитове на Zeppelin са в следващите албуми, този си остава специален за феновете с песни като Dazed and Confused, Good Times Bad Times, Communication Breakdown, Babe I’m Gonna Leave You.

Джеф Бъкли – Grace (1994)

Един от трагичните герои на музиката, Джеф Бъкли се удави едва на 30 при нелеп инцидент и приживе ни остави един-единствен албум – но какъв само! Grace демонстрира, че синът на големия фолк и рок изпълнител Тим Бъкли е наследил рядък талант и албумът продължава да бъде слушан и до днес. С прекрасната кавър версия на Hallelujah на Ленард Коен и авторски песни като Lover, You Should Come Over и Grace, Бъкли никога няма да бъде забравен. Снимка: Jeff Buckley
Джеф Бъкли – Grace (1994)

Един от трагичните герои на музиката, Джеф Бъкли се удави едва на 30 при нелеп инцидент и приживе ни остави един-единствен албум – но какъв само! Grace демонстрира, че синът на големия фолк и рок изпълнител Тим Бъкли е наследил рядък талант и албумът продължава да бъде слушан и до днес. С прекрасната кавър версия на Hallelujah на Ленард Коен и авторски песни като Lover, You Should Come Over и Grace, Бъкли никога няма да бъде забравен.

The Strokes – Is This It (2001)

“Спасители на рокендрола” и „Най-великата рок банда след Rolling Stones“ - такива бяха медийните истерии при излизането на дебюта на The Strokes. Прекалените суперлативи навредиха на бандата в дългосрочен план и доста затрудниха музикантите, но не може да се отрече влиянието, което Is This It имаше върху рок музиката. Някои музикални критици настояват, че например Franz Ferdinand и Arctic Monkeys едва ли щяха да съществуват без вдъхновението от The Strokes. Нюйоркската формация от самото начало тръгна срещу тенденциите в музиката от онзи период, включващи препрограмирани бийтове и вокали с auto-tune и наложи смел пост-пънк подход. Резултатът беше албум с гвоздеи като The Modern Age, Last Nite и Someday, който оживи музикалната индустрия и вдъхнови цяло поколение нови банди. Снимка: gettyimages.com
The Strokes – Is This It (2001)

“Спасители на рокендрола” и „Най-великата рок банда след Rolling Stones“ - такива бяха медийните истерии при излизането на дебюта на The Strokes. Прекалените суперлативи навредиха на бандата в дългосрочен план и доста затрудниха музикантите, но не може да се отрече влиянието, което Is This It имаше върху рок музиката. Някои музикални критици настояват, че например Franz Ferdinand и Arctic Monkeys едва ли щяха да съществуват без вдъхновението от The Strokes. Нюйоркската формация от самото начало тръгна срещу тенденциите в музиката от онзи период, включващи препрограмирани бийтове и вокали с auto-tune и наложи смел пост-пънк подход. Резултатът беше албум с гвоздеи като The Modern Age, Last Nite и Someday, който оживи музикалната индустрия и вдъхнови цяло поколение нови банди.

Run-DMC – Run-DMC (1984)

Идеята за рап албум беше някак немислима, преди Run-DMC да издаде дългосвирещия си дебют. Когато след доста години Еминем ги въведе в Залата на славата на рокендрола, той ги нарече „първите филмови звезди на рапа... те са The Beatles“. „Run-DMC не промениха само музиката, те промениха всичко“, добави Бъста Раймс. В средата на 80-те острите и агресивни песни на триото като Sucker MCS и Hard Times бяха в ярък контраст с R&B, диско и фънк влиянията в рапа от онези години. Тримата промениха тенденциите в жанра и визуално, като отхвърлиха шантавите облекла за сметка на анцузите и маратонките. Така Run-DMC се превърнаха в може би най-влиятелната хип-хоп формация и с този техен първи албум дадоха тласък на рапа такъв, какъвто го познаваме и до днес.
Run-DMC – Run-DMC (1984)

Идеята за рап албум беше някак немислима, преди Run-DMC да издаде дългосвирещия си дебют. Когато след доста години Еминем ги въведе в Залата на славата на рокендрола, той ги нарече „първите филмови звезди на рапа... те са The Beatles“. „Run-DMC не промениха само музиката, те промениха всичко“, добави Бъста Раймс. В средата на 80-те острите и агресивни песни на триото като Sucker MCS и Hard Times бяха в ярък контраст с R&B, диско и фънк влиянията в рапа от онези години. Тримата промениха тенденциите в жанра и визуално, като отхвърлиха шантавите облекла за сметка на анцузите и маратонките. Така Run-DMC се превърнаха в може би най-влиятелната хип-хоп формация и с този техен първи албум дадоха тласък на рапа такъв, какъвто го познаваме и до днес.

Black Sabbath – Black Sabbath (1970)

Парадоксално е, че легендите, които изобретиха хеви метъла, в началото не бяха никак добре приети от някои бележити музикални журналисти. Обвинявани в сатанизъм, оприличавани на Cream, подценявани и подигравани заради мрачната тематика на песните, четиримата от Бирмингам привлякоха публиката към тъмната страна още с пронизителния вопъл на Ози Озборн: „Името ми е Луцифер, хвани ръката ми“. Каквото и да мислеха критиците, с първия си албум Sabbath предизвикаха Големия взрив в метъла, който дари света с един от най-богатите, многолики и специфични музикални жанрове.
Black Sabbath – Black Sabbath (1970)

Парадоксално е, че легендите, които изобретиха хеви метъла, в началото не бяха никак добре приети от някои бележити музикални журналисти. Обвинявани в сатанизъм, оприличавани на Cream, подценявани и подигравани заради мрачната тематика на песните, четиримата от Бирмингам привлякоха публиката към тъмната страна още с пронизителния вопъл на Ози Озборн: „Името ми е Луцифер, хвани ръката ми“. Каквото и да мислеха критиците, с първия си албум Sabbath предизвикаха Големия взрив в метъла, който дари света с един от най-богатите, многолики и специфични музикални жанрове.

Guns N Roses – Appetite for Destruction (1987)

Appetite for Destruction беше най-голямото събитие в хард рока от Led Zeppelin IV насам. Китарата на Слаш и животинският вой на Аксел Роуз генерираха неподражаема енергия, с която Guns N Roses мигновено се отличиха от комерсиализиралия се тежък рок, преобладаващ в края на 80-те. Бандата ни остави вечни емблеми на жанра като Sweet Child O’ Mine, Paradise City и Welcome to the Jungle още в този първи албум и си гарантира място в историята. Снимка: UMusic.ca
Guns N Roses – Appetite for Destruction (1987)

Appetite for Destruction беше най-голямото събитие в хард рока от Led Zeppelin IV насам. Китарата на Слаш и животинският вой на Аксел Роуз генерираха неподражаема енергия, с която Guns N Roses мигновено се отличиха от комерсиализиралия се тежък рок, преобладаващ в края на 80-те. Бандата ни остави вечни емблеми на жанра като Sweet Child O’ Mine, Paradise City и Welcome to the Jungle още в този първи албум и си гарантира място в историята.

Pink Floyd – The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Класика на психеделичния рок, оформила и наложила жанра, който след това роди още толкова много велики произведения. Водени от безумно вдъхновяващия чудак Сид Барет, Pink Floyd се заявяват като група без еквивалент в музикалното си мислене, смесваща хипнотизиращи звуци със загадъчни и задълбочени текстове, съдържащи и някаква детска наивност. Само година след излизането на албума, Барет потъва в тихата си лудост и става невъзможно да се работи с него – затова групата изживява големите си успехи без първия си фронтмен. Но макар че The Piper at the Gates of Dawn не е най-великият албум на Floyd, той вдъхновява бандата за всичко, което тя създава по-нататък.
Pink Floyd – The Piper at the Gates of Dawn (1967)

Класика на психеделичния рок, оформила и наложила жанра, който след това роди още толкова много велики произведения. Водени от безумно вдъхновяващия чудак Сид Барет, Pink Floyd се заявяват като група без еквивалент в музикалното си мислене, смесваща хипнотизиращи звуци със загадъчни и задълбочени текстове, съдържащи и някаква детска наивност. Само година след излизането на албума, Барет потъва в тихата си лудост и става невъзможно да се работи с него – затова групата изживява големите си успехи без първия си фронтмен. Но макар че The Piper at the Gates of Dawn не е най-великият албум на Floyd, той вдъхновява бандата за всичко, което тя създава по-нататък.

Beastie Boys – Licensed to Ill (1986)

Първият хип-хоп албум, достигнал номер 1 в Billboard, разтресе индустрията за години напред. Малко артисти издават нещо толкова самоуверено и утвърждаващо, особено пък още при първия си опит. Във взривна рап-рок комбинация, Beastie Boys призоваваха Америка да се бори за правото си да купонясва и да се забавлява. По-късно Майк Ди, Ад-Рок и Ем Си Ей преминаха отвъд студентския хумор и безгрижното поведение на Licensed to Ill, но именно в този албум разработиха емблематичната комбинация от хип-хоп под звуците на китарни рифове, напомнящи Led Zeppelin, Джеймс Браун и други класики. Снимка: Getty Images
Beastie Boys – Licensed to Ill (1986)

Първият хип-хоп албум, достигнал номер 1 в Billboard, разтресе индустрията за години напред. Малко артисти издават нещо толкова самоуверено и утвърждаващо, особено пък още при първия си опит. Във взривна рап-рок комбинация, Beastie Boys призоваваха Америка да се бори за правото си да купонясва и да се забавлява. По-късно Майк Ди, Ад-Рок и Ем Си Ей преминаха отвъд студентския хумор и безгрижното поведение на Licensed to Ill, но именно в този албум разработиха емблематичната комбинация от хип-хоп под звуците на китарни рифове, напомнящи Led Zeppelin, Джеймс Браун и други класики.

Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (1967)

Напълно непознат за повечето рок фенове само година по-рано, Джими Хендрикс се показва на света като китарен гений с Are You Experienced и с лекота съчетава поп, блус, рок, R&B, фънк и психеделия така, както само той може. Барабанистът Мич Мичъл и басистът Ноел Рединг оформят триото, като предоставят ритмическия мост между рока и джаза. Албумът постига моментален фурор и представлява вероятно най-значимият дебют в цялата история на рок музиката. От откриваща песен Purple Haze през съблазнителната Foxy Lady и блажената The Wind Cries Mary, Are You Experienced и до днес остава изживяване без аналог.
Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (1967)

Напълно непознат за повечето рок фенове само година по-рано, Джими Хендрикс се показва на света като китарен гений с Are You Experienced и с лекота съчетава поп, блус, рок, R&B, фънк и психеделия така, както само той може. Барабанистът Мич Мичъл и басистът Ноел Рединг оформят триото, като предоставят ритмическия мост между рока и джаза. Албумът постига моментален фурор и представлява вероятно най-значимият дебют в цялата история на рок музиката. От откриваща песен Purple Haze през съблазнителната Foxy Lady и блажената The Wind Cries Mary, Are You Experienced и до днес остава изживяване без аналог.