Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тейлър Суифт срещу всички

Как така Суифт не притежава правата върху собствената си музика?

Снимка: Getty Images
Как така Суифт не притежава правата върху собствената си музика?

Певицата Тейлър Суифт обвини музикалния магнат Скутър Браун в това, че е упражнявал тормоз над нея, след като е придобил по-голямата част от музиката й.

Скутър Браун купи бившия й лейбъл Big Machine за 300 млн. долара и така се оказа собственик на първите шест албума на певицата. Същевременно звезди като Джъстин Бийбър и Деми Ловато критикуват обвиненията към Браун и застават на негова страна.

Как така Суифт не притежава правата върху собствената си музика?

"Това е най-лошият възможен сценарий. Ето това се случва, когато подпишеш сделка на 15", казва Суифт. И именно това е причината за проблема с правата. Като тийнейджърка Суифт подписва договор с Big Machine при следните условия: получава огромна сума в аванс, ако преотстъпи правата върху албумите си за вечни времена.

Суифт твърди, че е опитвала да си върне записите, но без успех, и обвини Браун в опит да унищожи създаденото от нея.

Певицата признава, че компанията Big Machine й е предложила възможност да си върне албумите един по един, но при условие че подписва нови договори с тях. Нещо, което тя отказва.

Сега вече работи с Universal's Republic Records и твърди, че подписването на нова сделка с Big Machine е щяло да бъде използвано за насърчаване на продажбата на компанията.

"Трябваше да направя мъчителния избор да оставям миналото зад гърба си", казва тя.

Big Machine все още притежава правата на шест от албумите й, издавани в периода между 2006 г. и 2017 г. Тейлър Суифт твърди, че е научила за продажбата на лейбъла, едва когато е била публично оповестена.

"Всичко, за което мога да мисля, е непрестанният манипулативен тормоз, който съм получавала в ръцете му от години", казва тя като има предвид песента Famous на Кание Уест, също продуциран от мениджъра Скутър Браун. В текста на парчето се казва „струва ми се, че с Тейлър все още бихме могли да правим секс", а в самото видео има гол манекен, който изглежда като нея.

Тогава Суифт влезе в остър спор с Кание Уест, в който се намеси и Ким Кардашиян. Риалити звездата сподели разговор между Суифт и Кание, който доказва, че двамата са обсъждали парчето, преди да бъде пуснато. Суифт обаче отрича подобен разговор да се е случил.

„Дори в най-лошите си кошмари не съм си представяла, че купувач ще бъде Скутър. Всеки път, в който Скот Борчета (създателя на Big Machine) е чувал да споменавам Скутър Браун, то е било или докато плача, или докато се опитвам да не заплача", разказва още певицата, допълвайки, че и двамата са знаели какво правят. „Да контролират жена, която не иска да има нищо общо с тях".

Тя сподели и снимка, публикувана от Джъстин Бийбър през 2016 година, малко след скандала с Кание Уест.

 

Снимката е от видеочат между Бийбър, Скутър Браун и Кание Уест, а към нея певецът е написал: „Тейлър Суифт, какво става". Именно снимката беше дадена като пример за тормоза, на който е подложена. По-късно Бийбър се извини за публикацията си, като я определи като "несправедлива" и "проява на лош вкус", но и критикува певицата за коментарите й към Браун.

"Това да използваш социалните мрежи, за да накараш хората да мразят Скутър, не е честно", написа Бийбър. В защита на мениджъра излезе и Деми Ловато, казвайки, че се е сблъсквала с лоши хора в тази индустрия, но Скутър не е един от тях.

Междувременно Скот Борчета сподели отворено писмо на сайта на Big Machine, предлагайки своята версия за историята. Той твърди, че лично се е обадил на Тейлър Суифт, за да й съобщи за продажбата и никога не я е виждал да плаче заради Скутър Браун. Освен това той казва, че й е дал шанс да си върне контрола над оригиналните копия на музиката й.

"Тейлър имаше всяка възможност на света да притежава не само оригиналните си записи, но и всяко видео, снимка и всичко, свързано с кариерата й", твърди той. Тя просто избра да напусне, посочва Борчета.

Какво всъщност се крие зад скандала?

Когато 14-годишната Суифт се мести в Нашвил, за да преследва мечтата си да бъде кънтри звезда, подписва договор с Big Machine. Скор Борчета й дава голям финансов аванс в замяна на това да получи правата над първите й шест албума за вечни времена. Това е практика, популярна преди стрийминг платформите и социалните медии, но не е често срещана днес.

Когато Суифт започва обаче, музикалната индустрия все още се намира във време, в което е силно зависима от радиото и всеки изпълнител има нужда от звукозаписна компания зад гърба си, за да стигнат песните му до радиото. Особено в Нашвил, където Big Machine има водеща роля.

Големият въпрос е защо Суифт, след като вече е станала богата и известна, не е откупила правата на музиката си. Въпреки че такава възможност й е била дадена, певицата не се е възползвала. Според нея проблемът е, че нов договор с Big Machine ще я обвърже с компанията и след продажбата й, така че да не може да контролира бъдещето си.

Допълнителен нюанс в историята се внася от факта, че бащата на Суифт притежава около 4% от Big Machine. Това значи, че сделката със Скутър Браун може да му донесе 12 млн. долара.

Версиите, че спорът между Браун и Суифт е личен, също не звучат правдоподобно.

Въпреки че Браун работи с Кание Уест, с когото Суифт има дългогодишна свада, версиите на фенове, че купуването на Big Machine е продиктувано от този конфликт, не звучат логично. Със сигурност за Браун сделката ще донесе бизнес печалби. Най-малкото - албумите на Суифт са сред най-добре продаваните в последните години и всяка от тези песни е малка златна мина в стрийминг средата, където ще може да се излъчва в следващите десетилетия.

Целият случай придобива широка публичност единствено заради социалните медии.

Само до преди няколко години никой нямаше да знае за тази история. Вероятно щяха да летят писма от адвокати и да има разговори в съдебни зали на затворени врати. Такива са примерите с Принс и Джордж Майкъл - и двамата са съдили своите звукозаписни компании с променлив успех.

Със сигурност обаче, ако са имали шанса да разчитат на орди верни фенове онлайн, са щели да постигнат по-голям резултат в делата.

Социалните медии обаче дават на един артист много по-голяма платформа, отколкото когато и да било преди. И независимо каква е истината в случая, милиони фенове на Тейлър Суифт по света чуват директно от нея какво се случва и вярват на нея, а не на мултимилионера в Нашвил.

Най-коментирани

Най-четените