Преди точно четири години през доста музикални селекции галопира един мистериозен арабски кон, оставяйки хипнотичното усещане за пълно спокойствие. Или за пълна възбуда. Парчето „Arabian Horse" идваше от студената Исландия, с характерната за този край на Европа електронна меланхолия, но тези, които ни го пратиха, имат и друг почерк.
Те са GusGus, плаващ по състав творчески колектив, създаден през далечната 1995 година в Рейкявик и превърнал еротиката в нещо като свое кредо, ако съдим най-малкото по заглавието на най-новото им видео "Obnoxiously Sexual", първият сингъл от новия албум "Mexico".
Тук е мястото да отдадем заслугата и на интимните кавъри, които бандата прави с парчета на Depeche Mode, както и с тези на сънародниците им Björk и Sigur Rós.
Преди да кажем за наближаващия им концерт в България, нека изясним енигмата с тяхното име
GusGus звучи странно, затова обясняваме с буквално връщане на лентата. Става дума за филма на германския режисьор Райнер Вернер Фасбиндер - „Страхът изяжда душата ", разказващ за марокански гастарбайтер, който се влюбва страстно в германка, по-възрастна от него. Една от сцените представлява обикновено готвене на кус-кус, който персонажът на любовника произнася като „гус-гус".
Исландците намират това за изключително секси, поради което взимат репликата за тяхно творческо наименование. Така подписват провокиращите си музикални експерименти, които за 20 години минаха през еклектичто техно и трип хоп до електронен поп. Колкото до киното - то им е в кръвта, тъй като част от тях композират музика за големия и малкия екран, а в началото са се събрали именно като кино колектив.
Музиката ги пали
Днес GusGus са със статут на ветерани в електронната музика - имат 9 издадени студийни албума, а някои критици определят синтовете им просто като артистични, защото други нарицателни са трудни за поставяне.
Въпреки различните лица - и буквално, и преносно, които групата показва, те владеят до съвършенство преливането на стилове с неизменната щипка изненада и провокация за феновете.
На живо в България
Предстои и ние да ги чуем на живо на 11 декември в Терминал 1, а организаторите от EventEase предупреждават, че билетите са с органичен брой. Наскоро GusGus бяха в Полша и Чехия, така че се приближават към София.
Неслучайно говорим в множествено число, защото те никога не са залагали на персоналното, а на груповото. „Иначе таблоидите създават постоянен поток от информация за живота на богатите и известните, която предоставят на масите. Тази изкуствена потребност,създадена от принудително състрадание и интерес към останалите, е двигател на консуматорското общество", казват те, с което обясняват дълбоката емоционалност на тяхната музика.
„Arabian Horse" засега остава най-успешният им сингъл, а „Mexico" групата описва като метафора за „бягство към далечния Запад". Интересното при албума е, че деликатното звучене на GusGus e съчетано с авангарден поп, но горещата чувствена линия си остава.
Крайният състав на бандата са постоянният Birgir Thorarinsson, Daníel Ágúst, Högni Egilsson и Stephan Stephensen, които без да се съобразяват с никакви норми и табута комбинират техно, хаус, соул и новаторски поп, за да създадат едно отнасящо и изцяло тяхно звучене.
Наскоро групата издаде девети студиен албум - „Mexico", в който участват трима гост вокалисти, и тръгнаха на турне, за да пленява. Това е характерна черта за платинено русите групи от Севера - те са в непрекъснат обмен на идеи - и на музиканти помежду си, без грам самонадеяност и звездомания.
България е в плановете им, а сезонът изглежда повече от удачен. Все пак, целта на GusGus е да топи ледовете, бавно и очарователно.