Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летните фестивали за тази година приключиха, още преди да са започнали

Въпреки разхлабването на мерките в някои държави, бъдещето на музикалния бизнес изглежда неясно Снимка: Pixabay
Въпреки разхлабването на мерките в някои държави, бъдещето на музикалния бизнес изглежда неясно

По всичко личи, че сезонът на летните концерти и фестивали на открито ще приключи, още преди да е започнал.

Докато противоепидамичните мерки за спорта и ресторантьорския бизнес в някои държави започнаха малко по малко да се разхлабват, бъдещето на музикалния бизнес не изглежда никак оптимистично.

През последните няколко седмици повечето запланувани фестивали за май и юни бяха отложени за неопределено време, а тези за предстоящите месеци просто чакат това да се случи.

Истината е, че те няма как да бъдат проведени преди организаторите, изпълнителите и публиката да бъдат спокойни за здравето си и да се чувстват в безопасност.

Много световни музикални звезди отмениха част от турнетата и концертите си, а някои дори стигнаха по-далеч, като Тейлър Суифт например, която заяви, че не възнамерява да излиза на сцена до края на годината.

Летният сезон е истински доходоносен за музикалния бизнес, тъй като времето позволява да се провеждат мащабни събития на открито, които многобройна публика.

Само за САЩ загубите от продажбата на билети за нереализираните концерти и фестивали в тези месеци може да достигнат над 5 млрд. долара, като това дори не включва приходите, които биха дошли от реклама, продажба на мърчъндайз, храни и напитки.

Финалните щети за индустрията обаче може би ще се окажат много по-сериозни и дълготрайни, тъй като провеждането на събитията зависи от събирането на голям брой хора на едно място, намиращи се в непосредствена близост.

Водещите организатори в музикалния бизнес в момента предвиждат, че на индустрията ще са ѝ нужни поне три години, за да реализират това, което обикновено постигат за една.

"Индустрията се намира в по-тежко положение от всяка друга в Америка, но не се говори за това. Споменават се проблемите на авиокомпаниите или автомобилния бизнес, а реалността е такава, че те вероятно ще успеят да се върнат към нормалния си начин на работа още преди концертите на живо да са започнали да се провеждат отново", казва Грег Перлов - организатор на музикален фестивал в САЩ.

Заради ситуацията, акциите на една от водещите световни компании за организиране на събития, Live Nation Entertainment , се сринаха с 40% от средата на март, заличавайки милиарди от пазарната си стойност. Също така компанията намали заплатите на своите топ мениджъри и взе заем от близо 150 млн. долара.

Почти трагично се оказа и положението на Raradigm Talent Agency - една от най-големите агенции в развлекателния бранш, която освен че намали заплатите на служителите си, се наложи да уволни и 250 от тях.

Снимка: Pixabay

Но не само индустрията в САЩ има подобни затруднения. Това се случва по цял свят.

Много от най-големите фестивали в света, като музикалният в Гластънбъри, Единбургския фестивал за сценични изкуства и ежегодните престижни кинофестивали, също бяха отложени или заменени с техни онлайн издания.

Въпреки че вирусологът Крис Смит, преподавател в "Кеймбридж", искрено съчувства на хората в бранша и дори се страхува, че те никога няма да се възстановят от последствията на пандемията, той съветва бизнеса да мисли "с главата си, а не с портфейла си", за да се избегне провалът от "чудесната работа" с коронавируса, която е свършена до момента.

Той предвижда, че биха могли да се отворят отново някои галерии и музеи, тъй като посетителите могат да спазват противоепидемичните мерки, подобни на тези в супермаркетите.

Но отварянето на концертни зали дори с по-малко зрители и в различни градове на страната, би довело до "касапница", казва той.

Какво правят обаче останалите държави по проблема?

През седмицата, в която Германия позволи посещението на някои музеи и галерии само със стриктното спазване на правилата за социално дистанциране, Франция обяви спасителен план за работещите в културния сектор, включващ подобно разхлабване на мерките като в Германия.

Испания, където Primavera Sound Festival все още не е отменен, планира да върне културните събития в края на този месец, но само ако капацитетът на публиката бъде една трета от обичайния ѝ брой.

Очевидно междувременно бизнесът в малкото отворени киносалони в САЩ процъфтява, а Дания въведе "автоконцерти", наподобяващи автокиното, като решение за справяне с кризата.

Заведения в шведския град Малмьо пък продължават да осъществяват събития, но при капацитет от 40 души, за да може да бъде спазвана социалната дистанция.

Предвид обстоятелствата, истината е само една, при това малко горчива - връщане към "нормалното" ходене на фестивали и концерти скоро няма да е възможно. Усещайки това може би, голяма част от звездите в бранша започнаха да показват изкуството си онлайн.

Това ли ще е начинът за в бъдеще обаче и ще се премести ли по-голямата част от културния живот в мрежата, все още остава неясно.

 

Най-четените