Отдавна не е новина какво явление на българската сцена са Hayes & Y.
Една от най-стойностните групи, които се появиха у нас през последното десетилетие, продължава да доказва, че родната музика може да бъде световен продукт.
Инди рок формацията вече извървя дълъг път от запознанството на няколко момчета в Първа английска гимназия и развиването на специфичен музикален стил, до подгряването на Kasabian на Spirit of Burgas, преместването в Манчестър и пробива в елитния радиоефир на BBC и KEXP.
Днес Hayes & Y са синоним на класа, постоянство, неизменно усърдие и стремеж към развитие, а тукашните меломани знаят, че всичко ново около тях си заслужава да се следи.
След като дебютният им албум Press. Go. Move. Slow се появи през миналата година и затвори една цяла глава от тяхната история, Благо, Иво, Радо и Денис вече правят следващите си стъпки.
През този месец излезе новият им сингъл Terminal 0, който е не само първа песен от предстоящия им втори албум, но и първа част от един по-мащабен видеоразказ.
Видеото на Terminal 0 ни пренася на едно замръзнало във времето място, заслужаващо внимание със своята собствена история - сградата на русенското летище край Щръклево.
Построена през 70-те по проект на местния архитект Йордан Бояджиев, аерогарата все още е запазена в оригиналния си вид, с първоначалните мебели (също проектирани от архитекта) и с множество специфични елементи от интериора и екстериора.
Сградата на летището в своя капсулиран вид се превръща в главен герой на клипа, който със своята ретро-футуристична естетика добавя съвсем нов пласт към песента.
Фронтменът на Hayes & Y Благослав Анастасов разказва, че всъщност идеята за Terminal 0 започва от желанието на групата да заснеме видео тъкмо на нефункциониращото летище. Благо научава за локацията от статия, на която попада във Facebook, а после групата отива на оглед след един свой концерт в Румъния.
Помощта на общината в Русе се оказва безценна, за да се осъществи идеята.
"Намерихме това място и бяхме много притеснени дали ще успеем да влезем преди да започне предстоящият ремонт. Знаем как ремонтират такива места в България и се притеснявахме, че ако вече са го ремонтирали преди снимките, то изобщо няма да изглежда така", обяснява Благо.
"Притеснявахме се и че някой друг ще снима преди нас там. Като го видяхме, бяхме супер впечатлени колко запазено е мястото".
В Благо се заражда идеята не просто да заснемат един клип на летището, а да обвържат целия албум с тази концепция.
Едва тогава авторът на песните на Hayes & Y се заравя в своите композиционни идеи и избира точната композиция, която да се превърне в бъдещия сингъл и в това, което днес представлява Terminal 0.
Текстът и заглавието на песента се оформят паралелно със задвижването на плана за снимките.
"Вярвам, че понякога трябва да оставиш тези неща да се случат на подсъзнателно ниво", уточнява Благо относно връзката между музиката, лириките и самото видео.
Отрано в процеса се включва режисьорката на клипа Рая Руменова, която споделя колко внимателно е планиран всеки един кадър и използването на всяка налична мебел в сградата.
Рая е не само голям меломан, но и творец със солиден опит в музикалните видеа. Завършила е Кралската академия по изкуствата в Нидерландия, била е част от екипа на големи световни продукции и е автор на редица клипове - включително "Чет Бейкър" на Ива Янкулова и "Молец".
Благо бързо успява да я запали с идеята си за Terminal 0 и Рая се заема с планирането, като в началото си служи само със снимки на летището.
За пореден път основна роля за визията на Hayes & Y изиграва съпругата на Благо София Добрева, която е арт директор на видеото. Предизвикателство е екипът да свърши всичко за един снимачен ден, но детайлната подготовка им помага да се вместят в сроковете, а когато пристига на терен, Рая вече е изработила план и за най-малките подробности заедно с операторката Ирина Иванова.
Като визуално и идейно вдъхновение Рая и Благо споменават дистопичния сериал Severance и кино класиката "Сиянието" на Стенли Кубрик.
"Видеото може да бъде гледано и без да видиш sci-fi елемента, той е намекнат, но не е задължително да прецениш, че се е случило нещо свръхестествено", уточнява Благо.
"От общината в Русе много ни помогнаха и благодарим и на тях, както и на самите хора, които стопанисват летището. Те приемат летището като нещо много близко до тях и наистина искат да бъде запазено. Вълнуваха се и до последно ни показваха още места, където можем да снимаме", разказва вокалистът. "Пожелавам им наистина летището да заработи отново, каквито са и плановете".
На Hayes & Y за пръв път им се случва да са толкова въвлечени в целия процес по измислянето и реализирането на свой клип, но и за пръв път се заемат с толкова голям проект, обединяващ отделни песни и видеа в цялостна концепция.
За момента Благо разкрива, че видеото на Terminal 0 ще има своята втора част, която ще излезе в началото на 2024 г. със следващия сингъл на групата.
"Останахме втори ден на летището с по-малък екип за довършване на процеса. Второто видео ще е с по-различен стил, вече е заснето", допълва той, а Рая потвърждава, че е в готовност да се захване с монтажа и на втората част.
В същото време музикалната посока на новия албум постепенно се изяснява и е доста амбициозна.
"Сега търсим нови посоки, в които нашият стил може да еволюира", казва още Благо и посочва за пример дисонантните акорди в средната част на Terminal 0 и цялостното кинематографично усещане в песента.
"Първият ни албум миналата година беше супер еклектичен, има доста различни стилове в него. Това ми харесваше тогава, но най-любимите ми албуми винаги са били един стил отначало докрай с ясна насока", подчертава той и дава добра представа накъде се е насочила групата.
Доста преди да чуем готовия албум ще имаме шанса да слушаме Hayes & Y на живо.
Концертите им в България винаги са ценно събитие, защото не се случват често и всеки от тях е внимателно планиран.
Сега се задава поредното им мащабно събитие на 29 декември в Pirotska 5 Event Center, където ще можем да чуем Terminal 0 за пръв път на живо.
Междувременно летището в Русе все още очаква своя ремонт, който ще го съживи и до няколко години трябва да го направи отново функционално. Там граждански полети не са се извършвали от началото на 90-те, но наближава моментът мястото да заживее нов живот.
И макар че целта е сградата да бъде обновена без да се нарушава нейната идентичност, клипът на Terminal 0 може да се окаже последното свидетелство за летището в най-автентичния му вид.