Четири дни откакто Boeing 777 на авиолиниите на Малайзия изчезна над Южнокитайско море около час след излитането му от летището в Куала Лумпур причините за трагичния инцидент са обвити в неизвестност. Техническа неизправност или терористичен акт?
Самолетът се изгуби от радарите, когато се намираше на 220 км от бреговете на Малайзия. На борда имаше 239 пасажера, 154 от които китайци, и 12-членен екипаж.
В издирвателните операции се включиха с кораби и самолети пет държави - Виетнам, Малайзия, Сингапур, Филипините и Китай. Заради съмненията за терористичен акт от Съединените щати изпратиха екип от свои специалисти от спецслужбите и ФБР.
Броят на корабите, с които Китай участва в операцията, ще се удвои - от четири на 8, като освен граждански плавателни съдове, има и такива на военноморските сили.
Какво е ясно
Стана ясно, че двамата пасажери, вписани в списъка на пътниците - австриецът Кристиан Козел и италианецът Луиджи Маралди - са живи и здрави. Документите им били открадни при техен престой в Тайланд. Тоест - паспортите са им били използвани от нелегални имигранти от Иран, които смятали да се установят в Европа.
Единият от тях е 19-годишният Пуриа Нур Мохамад Мерхдад, който най-вероятно е опитвал да емигрира в Германия. Другият се казва Делавар Сайед Мохамед Реза и е на 29 години.
Преди да се качат на самолета, иранците били на гости на свой сънародник в Куала Лумпур, който е един от градовете-средища за трафик на нелегални имигранти към Европа.
Наличието на пасажери с крадени паспорти на борда на самолета стана един от основните аргументи, че изчезването не се дължи на техническа неизправност, а е планиран терористичен акт.
Все още няма физическа следа от самолета - отломки, трупове...
Властите в Малайзия стигнаха до извода, че петролните петна по повърхността на океана, намерени близко до последната известна локация на изчезналият Боинг 777, не са свързани със самолета.
"За да кажем какво се е случило в този ден със самолета, се нуждаем от добри и солидни доказателства. Нуждаем се от части от самолета, които да анализираме и разследваме", казва Ажарудин Абдул Раман, директор на малайзийската организация за въздухоплаване. "Всеки час, всяка минута, всяка секунда, търсим всеки сантиметър в морето".
Разследващите органи са разширили площта на търсене. На 8 март компанията "Боинг" обяви, че също се е включила в търсенето.
Никой не е натиснал паник бутона
Властите в Малайзия предполагат, че каквото и да се е случило, то е станало бързо. Толкова бързо, че нито един от пилотите не е имал време да се обади по радиото и да съобщи.
Пилотите са били изключително опитни. Капитанът - 53-годишният гражданин на Малайзия Захари Ахмад Шах, е работел в авикомпанията от 1981 г., има близо 18.5 хиляди летателни часа, а 27-годишният втори пилот Фарик Аб Хамид има 2763 часа във въздуха. Освен това самолетът е минал пълна проверка десетина дни преди полета.
Тази информация кара някои авиоексперти да смятат, че най-вероятно самолетът или е избухнал във въздуха или изведнъж е паднал в океана. Въпреки това, без останките, няма как да се докаже, че самолетът е катастрофирал.
Макар че пилотите не са обявили нищо по радиото, данни от радара са показали, че самолетът може и да е направил обратен завой към Куала Лумпур. Заради тази информация търсенето се е пренесло близо до границата на Тайланд.
Съмнително е, че няма регистрирани сигнали и от "черната кутия" на самолета, които, при благоприятни обстоятелства, трябва да могат да бъдат уловени в радиус от неколкостотин мили.