Теоретичният изпит за кандидат-шофьори ще е с по-малко въпроси, които ще имат различна тежест и повече от един възможен верен отговор, а отговорите ще се проверяват електронно, пише в. "Дневник". Новият формат влиза в сила от септември или началото на октомври. Това каза днес министърът на транспорта Ивайло Московски, който представи новата система за изпитване.
До края на годината хартиените тестове трябва да отпаднат и попълването да става на електронни таблети.
С влизането в сила на новия формат ще се увеличи двойно и държавната таксата за явяване на изпит и вече ще е 20 лв. От министерството казаха, че това няма връзка с новата система. Ще поскъпне и практическия изпит.
Според министерството с въвеждането на новата система разходите ще намалят с около 300 хил. лв. на година при 350 хил. лв. в момента.
От миналата година практическите изпити се записват с камери. Теоретичните също би трябвало да се правят в зали с видеонаблюдение, казаха от ведомството на Ивайло Московски.
"Въвеждането на новата система е поредната стъпка в борбата с произшествията по пътищата, защото една от причините за катастрофите е липсата на знания и умения у шофьорите", обясни Московски.
Затова след около месец теоретичният шофьорски изпит ще е с 45 вместо с 60 въпроса. Времето за решаването му остава 40 минути. Въпросите ще са с до четири верни отговора, като ще имат и отделна тежест в крайния резултат - 1, 2 или 3 точки. Безгрешно решените листовки ще носят 97 точки. За успешното преминаване на изпита ще са нужни 87 точки.
Всеки тест ще има баркод, който ще отговаря на името на съответния кандидат-шофьор. След решаването на тестовете те ще се проверяват по електронен начин, а не чрез шаблони. Верните отговори няма да се разпечатват предварително. Проверката ще става на място, като листовките ще минават през скенер, монтиран в куфар. Преносимите устройства, с които агенция "Автомобилна администрация" разполага, за да проверява тестовете, са 60. Днес служителите й демонстрираха, че проверката на един тест отнема няколко минути.
Кандидат-шофьорите ще получават ваучер с номер, с който ще могат да проверят резултатите си в учебните школи. Ще имат възможност да видят и грешките си.
"Така се елиминират всички субективни фактори. Сега се счита, че изпитите са манипулират и има възможност за корупционни практики", каза Московски. Той добави, че въвеждането на системата ще покаже кои учебни школи са добри и подготвят качествено клиентите си и кои разчитат на купуване на изпитите и те да бъдат отсети на пазарен принцип, а не чрез проверки и допълнителни правила.
"Учебните центрове, които до момента разчитаха, че могат да играят на тото при листовките или на това, че могат да купят изпита, ще трябва да пият по една студена вода", коментира Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото.
Шефът на друга организация в бранша Красимир Георгиев също смята, че въвеждането на новата система ще направи учебните центрове истински. "Да се надяваме, че сивият сектор ще намалее и конкуренцията ще е на база на качеството", каза Георгиев.