Френското правителство и китайската компания „Донфенг" ще налеят 3 млрд. евро в закъсалия автомобилостроителен гигант "Пежо Ситроен" (PSA) срещу по 30% от собствеността, предаде Ройтерс, като се позова на свои източници. След увеличението на капитала, фамилията Пежо ще изгуби контрола над групата, а делът на "Дженеръл Мотърс" ще бъде намален.
Американците взеха 7% от компанията в началото на 2012 г. срещу 1 млрд. евро, но сътрудничеството между автомобилните производители беше съпроводено със значителни затруднения заради различия в позициите на двете ръководства и несъвместимост в дизайните.
Според анализатори, „Пежо" е в много тежка ситуация, въпреки твърденията на мениджърите, че компанията ще достигне заложените за 2013 г. цели. Тя приключи миналата година с 5 млрд. евро загуба. Компанията силно разчиташе на европейския пазар и особено на средиземноморските държави. Затова и кризата от последните години я принуди да съкращава работници и да затваря фабрики.
„Дженъръл Мотърс" и „Пежо" имат поне 5 общи проекта за автомобили, които трябва да се появят на пазара между 2016 г. и 2018 г. Въпреки това, в договра е записано, че американците могат да излязат от съюза, ако контролът над PSA се промени.
„Пежо" и „Донфенг" имат и в настоящия момент джойнт венчър, наречен DPCA. При сключване на сделка, китайците ще получат още технологии, а в замяна ще помогнат за проникването на френския производител на нови пазари.
Друг европейски производител - „Волво", също има китайски собственик - „Гийли", след като беше продаден от „Форд" през 2010 г. Въпреки новите разработки на продукти и технологии, шведската марка все още не показва повишение на продажбите. В медиите се прокрадват и информации за мениджърски разногласия между „Гийли" и „Волво".
Вероятно и заради това акциите на „Пежо" се сринаха с близо 10% след новината за евентуално навлизане на китайци в управлението на компанията.