Денят накратко: Тролеите в София с климатик

Тролеи на Шкода - скоро и по софийските улици Снимка: Skoda
Тролеи на Шкода - скоро и по софийските улици

Тролейбуси с климатик ще тръгнат в градския транспорт на София през следващия месец, съобщиха от "Столичен електротранспорт".

Превозните средства пристигнаха в София на 6 юли. В София са пет от общо 30-те тролея, които бяха купени от общинското дружество със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Цената на едно возило е 451 645 евро, а единичните тролейбуси са произведени от Skoda Electric a.s., която спечели обществената поръчка.

През август превозните средства ще бъдат пуснати по линия номер 11.

От дружеството подготвят от септември 30 автобуса в гараж "Земляне", които ще работят основно с природен газ. Станцията за зареждане със синьото гориво в гаража вече е с акт 16 и разрешение за ползване. 79 са в момента превозните средства, които използват основно метан. Девет от тях са закупените преди две години автобуси за обслужване на линия 9.

Според статистиката разходът на гориво на превозно средства пада с 35-40 процента месечно, след като премине на алтернативния тип гориво.

* Банките няма да могат да променят едностранно методологията за изчисляване на лихвения процент след сключването на договора за кредит. Това реши парламентът, който прие на второ четене промени в Закона за потребителския кредит.

Предложението беше на председателя на парламентарната икономическа комисия и председател на СДС Мартин Димитров и Стоян Мавродиев от ГЕРБ, който доскоро беше депутат, информираха от пресцентъра на СДС. Депутатите решиха, че кредиторите трябва да публикуват на интернет страницата си текущия размер на използваните от тях референтни лихвени проценти и методологията си за определяне на референтния лихвен процент. Кредиторът е длъжен да поддържа на сайта си и данни за размера на всички референтни лихвени проценти, които е определил.

За нарушение както на това изискване, така и на забраната за едностранна промяна на методологията за изчисляване на лихвения процент след сключване на договор за кредит ще се налага глоба в размер от 700 до 2000 лева за физическите лица и имуществена санкция в размер от 3000 до 8 000 лева за едноличните търговии и юридическите лица. Измененията влизат в сила един месец след обнародването им в "Държавен вестник".

* 2,5 милиона мюсюлмани заплашват, че ще премахнат профилите си във Фейсбук на 21 юли, ако администраторите на социалната мрежа не върнат отново в сайта няколко познати страници, свързани с религията им. Активистите са недоволни, че са премахнати страници във Фейсбук, които не са нарушили нито едно правило. В момента администраторите на Фейсбук въвеждат нова политика, която забранява на хората да публикуват религиозни ислямски послания.

* В космоса вече ще летят мишки вместо кучета и маймуни. Руските учени се отказаха от практиката да изпращат в космоса кучета и маймуни за извършване на научни експерименти.

"В близките 10 години, а може би и повече, в космоса няма да летят нито маймуни, нито Белки, нито с Стрелки", заяви днес пред Интерфакс научният сътрудник в Института по медико-биологични проблеми Евгений Илин.

Белка и Стрелка са имената на две кучета, с които съветските учени правиха изследвания в космоса и които благополучно бяха върнати на земята през 1959 г. Преди тях през 1957 г. за науката беше пожертвано кучето Лайка, което стана първото живо същество, летяло в космоса.

"Нашата основна задача е изучаването на промените на клетъчно, молекулярно и генно ниво. За това са необходими по-малки животни като мишки, с които работи целият научен свят и за които има разработени методи за изследване", посочи Илин.

* Всеки македонец има право на секс по всяко време и навсякъде. Конституционният съд на Република Македония публикува уникално съобщение по повод критичните публикации в пресата за "правото на секс на гражданите". В кратко съобщение на Конституционния съд се казва, че "всеки македонец има право на секс по всяко време и навсякъде, стига да спазва моралните принципи в обществото". По този повод в днешната македонска преса част от вестниците излизат с челни заглавия на първа странаца като: Конституционният съд заповяда: Правете секс където искате! Македонското общество се смята за едно от най-консервативните в Европа и подобни призиви предизвикват остра реакция от страна на гражданите.