Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

СОС одобри естакадата в "Лозенец"

Кръстовището на Семинарията добие подобен облик, след като СОС одобри проекта с 35 гласа "за" срещу 2 "против" Снимка: Столична община
Кръстовището на Семинарията добие подобен облик, след като СОС одобри проекта с 35 гласа "за" срещу 2 "против"
С червено е отбелязан пътят, който трябваше да мине през Борисовата градина, за да се направи скоростно трасе към жк "Хладилника", но арх. Петър Диков се отказа от този вариант след поредица обществени обсъждания Снимка: Група във Facebook
С червено е отбелязан пътят, който трябваше да мине през Борисовата градина, за да се направи скоростно трасе към жк "Хладилника", но арх. Петър Диков се отказа от този вариант след поредица обществени обсъждания
СОС одобри естакадата в "Лозенец" Снимка: Цветана Георгиева
СОС одобри естакадата в "Лозенец" Снимка: Явор Николов
СОС одобри естакадата в "Лозенец" Снимка: Явор Николов

Сагата със спорната естакада в жк. „Лозенец" при кръстовището на Семинарията премина през решаващо одобрение от Столичния общински съвет. С граждански протест преди заседанието и без дебат местният парламент прие префасонирания план за скоростен мост над бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" / бул. „Симеоновско шосе".

По сметките на главния архитект Петър Диков новото пътно съоръжение ще струва около 6 милиона лева, които вече са осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.

Сумата е десетократно по-малка от първия вариант, предложен от "Главболгарстрой" (ГБС), който включване двукилометрова естакада и пробив на нов четирилентов скоростен път през Борисовата градина до жк "Хладилника".

Проектът за кръстовище на две нива, изготвен и прекроен няколко пъти от любимия строител на властта, за втори път влиза в дневния ред на общинарите, след като при дебюта си беше спрян от кмета Йорданка Фандъкова.

Тогава отново имаше протест на хората от квартала, но този път сценарият не се повтори. Лозенчани успяха да спасят Борисовата градина от нова сеч и асфалтов път, но градската управа и ГБС продължават да твърдят, че кръстовището на две нива е по-изгодно, приемливо и евтино решение.

Какво прие СОС?

След поредица корекции, обществени обсъждания и протестни становища, спорната естакада от 2 км. придоби проектен вид на скъсен мост с дължина от 400 м. - по думите на арх. Петър Диков, който ще стига до втория етаж на първия жилищен блок на бул. "П. Яворов".

Любопитна подробност е, че по предложение на ресорната градоустройствена комисия Общинският съвет задължи главния архитект Петър Диков да изготви три допълнителни проекта, за да се помисли по-цялостно за инфраструктурата в района. Това трябва да стане в рамките на един месец.

Става дума за изграждането на „пешеходно-велосипеден подлез" на бул. „П. Яворов" след естакадата, за велоалея по линиите на бившата гара „Пионер", както и за изместване на трамвайните линии, за да се освободи още една лента за движение по ул. „Стоян Михайловски".

Иначе на бъдещия четирилентов мост ще се разчита да осигури бързо преминаване на автомобилите по протежението на бул. „П. Яворов" и продължаващия след него бул. „Никола Вапцаров".

Целта е новото съоръжение да поеме директния трафик между булевардите "Черни връх", "Цариградско шосе" и "Ситняково", но хората от „Лозенец" се опасяват, че това ще е скоростна градска магистрала, която ще замести т.нар. "втори ринг" на София.

Хората от "Лозенец" остават недоволни

Протестиращите граждани не са убедени, че това е най-доброто решение за възловото кръстовище, чиято важност за трафика между северната и южната част на столицата е ключова. Ето защо днес бе внесено ново възражение срещу проекта и политиката, която прилага общината до момента.

Недоволните настояват, че градската управа насърчава автомобилния трафик за сметка на градския транспорт и велоалеите, както и че осигурява проформа гражданско участие във вземането на решения за инфраструктурното развитие на града.

Жителите на "Лозенец" ще получат лента за паркиране на бул. "Никола Вапцаров" (продължението на бул. "П. Яворов"), подлез, запазване на пешеходната пътека, велоалея на мястото на линиите на гара "Пионер", и зелена шумоизолираща стена на естакадата.

За да се стигне до кръстовището на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх" ще се използва съществуващото четирилентово трасе, което минава зад болница "Токуда" и се ползва предимно за паркиране - ул. "Атанас Дуков" - като се направи пробив през бившата железопътна линия.

Хората от квартала се опасяват, че именно при японската болница ще се стовари целият директен трафик, което ще предизвика нова "тапа" неколкостотин метра след естакадата.

Съдебни битки

Сега хората от квартала гледат към кмета Йорданка Фандъкова, която има право да оспори решението на СОС и да го върне за ново разглеждане.

Следващият им ход ще е оспорване пред Административния съд. Основният аргумент ще бъде, че новият проект няма изготвена оценка за въздействието на околната среда (ОВОС).

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените