Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Цигарите поскъпват поне с левче

Компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба Снимка: Getty Images
Компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба

С 1-1,20 лева ще се вдигнат цените на цигарите от най-продавания среден клас заради новите минимални нива на акциза, които въвежда ЕС. До края на 2017 г. той трябва да стигне 90 евро на 1000 къса, пише в. "24 часа"

В момента средната цена на най-продаваните цигари в България е 4,50 лв., а през следващите 4 години ще стигне минимум 5,50 лв., което прави близо 30% увеличение.

Справка показва, че всъщност цените на цигарите у нас не са променяни от 2010 г. насам. Корекция не е правена дори с инфлацията през последните три години, която е 11,5%.

След последното повишение на акциза през 2010 г. не е имало друга актуализация на цените на цигарите в България, за разлика от другите държави в ЕС, където само през 2013 г. те са нараснали с между 2 и 14% , като средният ръст за държавите от ЕС е 4%.

Друго сравнение с останалите държави от ЕС пък показва, че кутия от една от най-известните марки е с една от най-ниските цени в България, като цигарите са по-евтини дори от тези в новоприетата членка Хърватия.

Въпреки това сравнение на преките и косвените данъци в крайната цена показва, че у нас имаме един от най-високите проценти на данъчна тежест. При средна продажна цена от 4,50 лв. на кутия в България за производствени разходи отиват по-малко от 1 лев, а останалата част - за покриването на данъци и купуването на бандероли.

Цената на лепенките, които се поставят, за да се докаже, че е платен акциз, също се оказва една от най-високите в България. Тя е 6,1 евро на 1000 къса цигари. В редица други държави от ЕС бандеролите са безплатни, тъй като цената им е покрита от държавата или пък е включена в акциза.

Поради това част от компаниите продават продуктите си на българския пазар в ниския ценови сегмент с нулева печалба и дори на загуба. За да избегнат по-дълго субсидиране, някои от международните компании вдигнаха вече цените. Например при "Филип Морис" с 10 ст. поскъпнаха част от марките в края на 2012 г.

www.24chasa.bg

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените