За първи път от 32 години насам Испания обяви извънредно положение. Причината - почти пълното затваряне на въздушното й пространство заради стачка на авиодиспечерите. Стреснати от правителственото решение обаче, което означава, че могат да бъдат съдени, те започнаха да се връщат на работа.
В крайна сметка в късния следобед днес въздушното пространство над Испания отново бе напълно отворено, като трафикът ще се нормализира в рамките на 24 до 48 часа.
Официалното съобщение за извънредното положение пък направи първият вицепремиер и министър на вътрешните работи на Испания Алфредо Рубалкаба, след извънредно заседание на кабинета.
Кога избухна недоволството
Кризата избухна часове след като в петък правителството одобри решение за приватизация на 49% от Aena. Това е компанията, която управлява гражданското въздухоплаване и летищата, аналог в България е държавната "Ръководство въздушно движение". Тогава кабинетът определи и контрол върху броя часове, които авиодиспечерите могат да работят годишно. На същото заседание бе приет и законът, разрешаващ армията да поеме въздушния контрол в случай на извънредна ситуация.
Без официално предупреждение, испанските авиодиспечери масово се "разболяха" и към 18 часа в петък опразниха апаратните и контролните кули. Тогава испанската армия пое контрола над въздушното пространство. Точно преди натоварения откъм полети уикенд на земята останаха към 300 000 пътници.
Испанският министър на транспорта Хосе Бланко заяви, че правителството няма да се поддаде на шантажа им и обяви, че правителството ще действа най-решително и твърдо, използвайки цялата сила на закона, за да се справи.
Обявяването на извънредно положение развързва ръцете на властите стачкуващите диспечери да бъдат арестувани и съдени незабавно. Заплашва ги до 6 години затвор.
Испанският национален въздушен превозвач "Иберия" и нискобюджетната авиокомпания "Райънеър" обявиха днес, че прекратяват всички полети от и за Испания.
"Диспечерите се връщат на работа и почти половината от секторите на въздушното пространство са отворени", заяви пред Ройтерс говорител на управлението на испанските летища и въздухоплаването (AENA).
Въпреки че половината от въздушното пространство е отворено, тепърва предстои полетите да се възобновят, защото трябва да бъдат уведомени европейското управление за въздушна безопасност "Юроконтрол", пилотите и самите пътници.
По данни на AENA от общо 58 испански летища 28 са възстановили работа.