Спорният проект за естакада на бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" (Семинарията) безпрепятствено премина през Общинския експертен съвет по устройство на територията и се отправя към гласуване в комисиите на Столичния общински съвет.
Така, след почти четири месеца съпротива от жители на кв. „Лозенец" и екологични организации, проектът отива в ръцете на общинските съветници, които ще имат финалната дума.
Предвижда се надземното'четирилентово трасе да мине по протежението на бул. "П. Яворов" над ул. "Стоян Михайловски" / бул. "Симеоновско шосе", за да поеме директния трафик между булевардите "Черни връх", "Цариградско шосе" и "Ситняково".
Планът за строежа, предложен от „Главболгарстрой", бе коригиран на няколко пъти след поредица обществени обсъждания, възражения и протест пред Столична община.
В крайна сметка дължината на естакада бе намалена на 400 метра, поради което главният архитект на София Петър Диков твърди, че трябва вече да се нарича „скъсен мост".
Жители от жк. „Лозенец", както и неправителствени организации не мислят така и отново оспориха проекта.
Експертният съвет, който се председателства от Диков, отхвърли подадените четири становища, възражение и жалба по проекта. Това стана ясно от протокол от заседанието на 22 януари, който е качен на сайта на общинската управа.
Три дни по-късно (25 януари) арх. Диков е внесъл проекта за одобрение в дневния ред на Столичния общински съвет. По принцип местният парламент заседава в четвъртък.
Диков твърди, че това е най-доброто и компромисно решение за натовареното кръстовище. То ще стане факт срещу около 6 милиона лева, които ще дойдат чрез заем на Столична община от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Сумата е десетократно по-малка от първия вариант, предложен от "Главболгарстрой" (ГБС), който включваше двукилометрова естакада и пробив на нов четирилентов скоростен път през Борисовата градина до жк "Хладилника". Този вариант бе оттеглен и преработен наново.
За да се стигне до кръстовището на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх" ще се използва съществуващото четирилентово трасе, което минава зад болница "Токуда" и се ползва предимно за паркиране - ул. "Атанас Дуков" - като се направи пробив през бившата железопътна линия.
Жителите на "Лозенец" ще получат лента за паркиране на бул. "Никола Вапцаров" (продължението на бул. "П. Яворов"), подлез, запазване на пешеходната пътека, велоалея на мястото на линиите на гара "Пионер", и зелена шумоизолираща стена на естакадата.
Хората от квартала се опасяват, че именно при японската болница ще се стовари целият директен трафик, което ще предизвика нова "тапа" неколкостотин метра след естакадата.
Опасението им е, че бул. „П. Яворов" и продължащият бул. „Никола Вапцаров" ще се превърнат в заместител на т.нар. втори ринг на София, който е със стратегическа важност за инфраструктурното развитие на столицата.
Той съвпада с трасето на бул. „Тодор Каблешков", която трябва да свърже бул. „Цариградско шосе" и „Цар Борис ІІІ". Шестленвоният скоростен булевард може да стане най-рано след 5-10 години, защото строежът му се бави от отчуждителни процедури за имоти вече 12 години.