Въпреки резервите и критичните си съображения, не можем да не признаем фактите.
Слави Трифонов и екипът му успяха да създадат прецедент: за пръв път в България ще проведе национален референдум по инициатива на граждански комитет без фактическата организационна подкрепа на институция (като референдума за електронното гласуване) или политическа партия (като референдума за АЕЦ "Белене").
Дебатът по 6-те въпроса на Слави заслужава да бъде следен с огромно внимание - както от онези над 600 000 души, дали подписа си за каузата, така и от всички останали (не)съгласни граждани. Последствията от (не)успеха му ще се отразят върху всички - за добро или за лошо.
Тук представяме едно от първите мнения по темата, публикувано от Асен Асенов в профила му във Фейсбук.
Заслужава да отбележим, че Webcafe.bg не се подписва под всяка точка от неговите 5 позиции, но уважаваме способността му за аргументация на политическа теза. Ние нямаме претенции да сме "последна инстанция", нито бихме искали да се превръщаме в такава. Вярваме, че само в диалог може да се стигне до същността на важните проблеми.
* * *
1. За всички, които критикуват въпросите и вносителите им, но иначе им допада идеята за пряка демокрация:
Всеки, абсолютно всеки може да инициира подписка за референдум.
Никъде няма изискване въпросите да са "умни", "неманипулативни", "важни" или "стойностни" по нечия субективна преценка. Дори изискване да са граматически верни няма*.
Вероятно затова в закона за референдумите е записано, че Народното събрание може да редактира въпросите (без да сменя предмета им).
Всякакви съмнения, че подписите можело да са събрани по нечестен начин, без да се представи доказателствен материал - при условие, че държавните институции са проверили подписката и парламентът е приел референдума - също са антидемократични и делегитимиращи институциите в държавата.
Нарушават се две основни предпоставки за наличието на функционираща демокрация - презумция за невиност и легитимизъм.
2. Някои въпроси били противоконституционни и по тях можело да се произнесе Велико народно събрание?
Какъв е проблемът? Ако валидно мнозинство от хората е "За", следващата стъпка е свикване на Велико народно събрание, за да ги превърне в конституционни решения.
В крайна сметка, всяка от активните политически сили поне веднъж - да не кажа много повече пъти - са оревавали ортаклъка, че е нужно свикването на ВНС.
Ето, ще имате официален, изискан и утвърден от народа повод!
3. Референдумът е възможност за сблъсък на идеи на полето на демокрацията.
Това, че някой е събрал подписка и е инициирал референдум с един или група въпроси, не означава, че неговото мнение е предрешено.
Точно обратното - всички противници и несъгласни имат и индивидуалната възможност като гласоподаватели, и колективната - с формиране на Инициативни комитети по закон, да изразят, заявят и отстоят своята позиция, да убедят и други да я последват. Това се нарича граждански процес.
4. Някой ползвал референдума като инструмент за влизане в политиката? И какво от това?
Има много и най-различни начини за заявяване и влизане в политиката - има демократични, има и недемократични.
Това, че някой иска да влезе в политиката, е негово суверенно право. Всъщност, влизането в политиката е лесно.
Да получиш електорално доверие и да го задържиш, че и да го разшириш - това вече е друга работа. Вършенето на обществено полезна работа на полето на политиката и добро държавно управление пък съвсем трета.
5. И аз, а вярвам и мнозина разумни хора, ще видят шанса точно в референдума да премахнем глупостта със задължителното гласуване завинаги от главите на политиците.
Порочната е идеята, че могат да заменят гражданско право с гражданско задължение в своя полза и с ограничаване на права на български граждани, каквито и където и да са.
С което искам да кажа, че от днес започвам агитация за масово гласуване на референдума с "Не" на въпроса за въвеждане на задължително гласуване.
Ако някой го интересува мнението ми по другите въпроси ще го дам, но този считам за ключов и необходим, за да опазим малко от останалия смисъл на демокрацията. Защото другият й фундамент е, че политическият процес е състезателен, но и доброволен и никой не може да ти вменява действия насила!
* В Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт все пак има определени ограничения за въпросите, които могат да бъдат поставяни на референдум:
(1) Национален референдум се произвежда за пряко решаване от гражданите на въпроси с национално значение от компетентността на Народното събрание.
(2) Чрез национален референдум не могат да се решават въпроси:
1. от компетентността на Великото Народно събрание;
2. по чл. 84, т. 4, 6, 7, 8, 10, 12, 16 и 17, чл. 91, 91а, чл. 103, ал. 2, чл. 130, ал. 3, чл. 132а и чл. 147, ал. 1 от Конституцията;
3. за размера на данъците, таксите и трудовите и осигурителните плащания и вноски;
4. на държавния бюджет;
5. на правилата на вътрешната организация и дейност на Народното събрание.
(3) Не могат да се подлагат на референдум в тяхната цялост кодекси и закони, които уреждат изцяло материята в дадена област.
(4) Референдум по въпроси, уредени в сключени от Република България международни договори, може да се произвежда преди тяхната ратификация.