Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ЕМИ не е най-добрият, ама...

Популярността и мащабът на Game of Thrones, а не качеството, му донесоха последното голямо "Еми". Снимка: HBO
Популярността и мащабът на Game of Thrones, а не качеството, му донесоха последното голямо "Еми".

"Game of Thrones спечели награда "Еми" за най-добър драматичен сериал."

Новина, която преди няколко години щеше да звучи толкова естествено, колкото това, че Слънцето изгрява от изток, но която след спорния осми и финален сезон може да предизвика повдигане на веждите и почесване по главата.

Какво са си мислили гласуващите? Нима са гледали различен сезон, който не се е сринал под тежестта на очакванията на феновете, създадени през годините от самия сериал?

Обяснението зад победата на Game of Thrones може би се крие в невижданата до момента популярност на сериала. Преди и по време на осмия сезон тя достигна своя пик, въпреки разнопосочните мнения за качеството на епизодите.

Прави ли го тя "outstanding drama series" ("изключителен драматичен сериал"), както е наименованието на категорията на английски? Прави го. В сравнение с всичките си опоненти в ефира, Game of Thrones нямаше и за момента няма равен що се отнася до популярност в масовата култура.

Нека не даваме за пример изненадващата популярност на доста по-качествения "Чернобил".

Тя проблесна за миг, минисериалът грабна заслужено и безспорно наградата в тази категория, но също толкова бързо неговата популярност ще стихне. Било то и заради това, че формата му и инцидентът, за който разказва, не позволяват разтягане в още сезони (за което - слава на боговете).

Популярността на Game of Thrones растеше бавно и постепенно, сезон след сезон, до превръщането му в значим елемент от съвременната попкултура. И тази година около финала си той беше най-обсъжданото шоу, макар за пръв път толкова от коментарите да бяха "против", а не "за".

Това е "outstanding" характеристиката му, а телевизионните професионалисти, гласували за неговата победа, са наясно, че такова нещо не се е случвало, няма и да се случи. Наясно са и вероятно са съпричастни и с това колко лесно е един сериал да премине върховия си миг и да се издъни на самия финал, тъй като това се е случвало с много други продукции.

И все пак наградата "Еми" за най-добър сериал оставя горчив вкус - нормално е да се появи и въпросът дали осми сезон на GoT е най-доброто, което американската телевизионна индустрия може да предложи.

Смислен въпрос, след като си видял в какви посоки са се развили едни герои, как безславно са загинали други, как много зрителски въпроси не са получили задоволителни отговори, а много теории са се разбили на парченца лед след едно сценарно бодване с по-неочаквания, но не задължително по-добрия вариант за развитие на историята.

Отговорът е "не" - американската телевизия тази година предложи по-добри сериали.

Сред другите номинирани със сигурност има такива, които не страдат от сценарните слабости на последния сезон на GoT и предлагат много по-добра игра (както личи от победителите в категориите за актьорско майсторство). При тях обаче липсва мащабът - както в продукцията, така и в популярността. А именно в тези две неща сериалът за войната за Железния трон остана "outstanding" до самия си край. И ето как мащабът му спечели наградата.

Но спокойно - догодина Game of Thrones на наградите "Еми" няма да има. Шанс да блеснат и да си тръгнат със статуетката за най-добър сериал ще имат следващите сезони на всички онези по-скромни по мащаб, но безспорно качествени продукции.

Стига да са наистина "outstanding" в това да комбинират добра актьорска игра, завладяващ сценарий, сполучлива режисура и всички онези други елементи, които доведоха до новата златна ера в телевизията. Тази златна ера, която позволи появата на Game of Thrones.

Да живее кралят, ама кралят е мъртъв. Време е да продължим напред.

Най-четените