В България периодично стават толкова ужасяващи трагедии, че сме кажи-речи попретръпнали на катастрофи, инциденти и стихии с човешки жертви.
Напълно изгорял автобус с 46 жертви вътре, на магистралата за Гърция, по която почти всеки минава, обаче е катастрофа отвъд доста високата ни летва. Заради броя на починалите и начинът, по който са си отишли, нещастието е дори трудно за осъзнаване.
Затова и вакханалията от търсене на вини, грешки и "българска работа" се развихри още от първите минути след инцидента.
Какво точно е станало на участъка от магистрала "Струма", която в тази си част няма нищо общо с магистрала заради завоите и прекалено големия наклон, тепърва ще се разследва.
Още след първите кадри обаче експертите по пътна безопасност припомниха за пореден път за предишната трагедия - Своге, за лошите български пътища, за липсата на адекватна маркировка и осветление, за прекалено високата скорост, позволена по пътищата у нас, за постоянните ремонти на калпави окрадени пътища и изобщо за всички предпоставки за катастрофи, зависещи от институциите.
От ГЕРБ не се посвениха да поискат оставки по цялата верига и да припомнят, че този участък не е техен, а на Тройната коалиция и дадоха още по-гнусен оттенък на ситуацията.
Прокуратурата обяви, че работните хипотези на разследването са човешка грешка или техническа неизправност, но не и престъпна небрежност. Присъствали на мястото на трагедията дори клонят към човешка грешка. Автобусът се е носел по наклона с над 100 км/ч, при дъжд, и се е заблудил по отклонение за почивка на магистралата, отделено с "остров" с мантинела. Отнесъл е мантинелата, гумата се е спукала в бордюра и е последвала катастрофата.
Експерти и хора от района обясняват, че в тази част на пътя редовно стават инциденти и е нужно съответното му обезопасяване, светлоотразителна и шумна маркировка, особено като се има предвид, че често през нощта шофьорите се дезориентират от островчето за почивка.
Всеки, който е минавал поне веднъж през тази част на "магистралата", знае това, знае и колко рисково е минаването оттам - завой плюс сериозен наклон и ускорение, а веднага след това - изкачване.
Масово всичко това се взема с поне 120-130 км в час, особено на наклона надолу всеки ускорява колкото може, за да вземе частта и нагоре по-леко. При слаб дъжд, който прави повърхността на пътя хлъзгав филм, опасността от загуба на контрол става още по-голяма.
Това не е участък, в който да е допустима скорост 120 км в час. Но дори да е - тя е максимално позволена, а не минимално задължителна, противно на това, което се смятат за длъжни да правят повечето шофьори по пътищата на България.
Тук почти всеки кара според възможностите на колата си, а не според изискванията на пътя и дори съответните ограничения на скоростта.
Да, това място е опасно и дори институциите да не са си свършили работата, да не са ограничили скоростта, да не са сложили камера и адекватна маркировка, не ДАИ, КАТ или министерството на регионалното развитие се возят в автомобила, а този, който взема решението как да кара.
Ако избереш да караш с 200 на място, което предполага 100, на пътя ще се размажеш ти, а не този, който не те е предупредил да не го правиш. Защото е очевидно, че участъкът не е безопасен.
Факт е, че в България се кара изключително агресивно, нетолерантно и опасно, а резултатът са челни места в Европа по брой жертви на пътя. Факт е, че това се позволява от институциите - дори не толкова с липса на адекватни пътища, колкото с липса на адекватен контрол на движението и ограниченията по тях.
Факт е, че са нужни камери на всеки километър, а не "и сега к'во ще правим"; нужни са и грамотно написани и връчени актове и санкции, които не падат в съда, както и закони, които не водят до минимални наказания за тежки престъпления на пътя.
Нужен е контрол, който да не позволява на всеки арогантен надрусан синковец с "Порше" да си резервира лявата лента, защото се движи с 200 и останалите трябва да му разчистят пистата.
Защото тарикатите винаги са били на почит и пример за подражание в България, а дясната лента е за тъпаци и неудачници. Затова всички искаме в лявата. И да ни се размине.
Само че когато човек катастрофира, го прави за собствена сметка, освен че често има и невинни жертви. И като не го пази държавата е добре да прояви благоразумието да се ориентира в обстановката и да се пази сам.
Този път шофьорът и автобусът са от Северна Македония. Но като нищо следващият път ще са българи.