Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пътищата са скапани, но ние сме тези, които карат безобразно по тях

Пътищата са скапани, но ние сме тези, които карат безобразно по тях Снимка: БГНЕС

В България периодично стават толкова ужасяващи трагедии, че сме кажи-речи попретръпнали на катастрофи, инциденти и стихии с човешки жертви.

Напълно изгорял автобус с 46 жертви вътре, на магистралата за Гърция, по която почти всеки минава, обаче е катастрофа отвъд доста високата ни летва. Заради броя на починалите и начинът, по който са си отишли, нещастието е дори трудно за осъзнаване.

Затова и вакханалията от търсене на вини, грешки и "българска работа" се развихри още от първите минути след инцидента.

Какво точно е станало на участъка от магистрала "Струма", която в тази си част няма нищо общо с магистрала заради завоите и прекалено големия наклон, тепърва ще се разследва.

Още след първите кадри обаче експертите по пътна безопасност припомниха за пореден път за предишната трагедия - Своге, за лошите български пътища, за липсата на адекватна маркировка и осветление, за прекалено високата скорост, позволена по пътищата у нас, за постоянните ремонти на калпави окрадени пътища и изобщо за всички предпоставки за катастрофи, зависещи от институциите.

От ГЕРБ не се посвениха да поискат оставки по цялата верига и да припомнят, че този участък не е техен, а на Тройната коалиция и дадоха още по-гнусен оттенък на ситуацията.

Прокуратурата обяви, че работните хипотези на разследването са човешка грешка или техническа неизправност, но не и престъпна небрежност. Присъствали на мястото на трагедията дори клонят към човешка грешка. Автобусът се е носел по наклона с над 100 км/ч, при дъжд, и се е заблудил по отклонение за почивка на магистралата, отделено с "остров" с мантинела. Отнесъл е мантинелата, гумата се е спукала в бордюра и е последвала катастрофата.

Експерти и хора от района обясняват, че в тази част на пътя редовно стават инциденти и е нужно съответното му обезопасяване, светлоотразителна и шумна маркировка, особено като се има предвид, че често през нощта шофьорите се дезориентират от островчето за почивка.

Всеки, който е минавал поне веднъж през тази част на "магистралата", знае това, знае и колко рисково е минаването оттам - завой плюс сериозен наклон и ускорение, а веднага след това - изкачване.

Масово всичко това се взема с поне 120-130 км в час, особено на наклона надолу всеки ускорява колкото може, за да вземе частта и нагоре по-леко. При слаб дъжд, който прави повърхността на пътя хлъзгав филм, опасността от загуба на контрол става още по-голяма.

Това не е участък, в който да е допустима скорост 120 км в час. Но дори да е - тя е максимално позволена, а не минимално задължителна, противно на това, което се смятат за длъжни да правят повечето шофьори по пътищата на България.

Тук почти всеки кара според възможностите на колата си, а не според изискванията на пътя и дори съответните ограничения на скоростта.

Да, това място е опасно и дори институциите да не са си свършили работата, да не са ограничили скоростта, да не са сложили камера и адекватна маркировка, не ДАИ, КАТ или министерството на регионалното развитие се возят в автомобила, а този, който взема решението как да кара.

Ако избереш да караш с 200 на място, което предполага 100, на пътя ще се размажеш ти, а не този, който не те е предупредил да не го правиш. Защото е очевидно, че участъкът не е безопасен.

Факт е, че в България се кара изключително агресивно, нетолерантно и опасно, а резултатът са челни места в Европа по брой жертви на пътя. Факт е, че това се позволява от институциите - дори не толкова с липса на адекватни пътища, колкото с липса на адекватен контрол на движението и ограниченията по тях.

Факт е, че са нужни камери на всеки километър, а не "и сега к'во ще правим"; нужни са и грамотно написани и връчени актове и санкции, които не падат в съда, както и закони, които не водят до минимални наказания за тежки престъпления на пътя.

Нужен е контрол, който да не позволява на всеки арогантен надрусан синковец с "Порше" да си резервира лявата лента, защото се движи с 200 и останалите трябва да му разчистят пистата.

Защото тарикатите винаги са били на почит и пример за подражание в България, а дясната лента е за тъпаци и неудачници. Затова всички искаме в лявата. И да ни се размине.

Само че когато човек катастрофира, го прави за собствена сметка, освен че често има и невинни жертви. И като не го пази държавата е добре да прояви благоразумието да се ориентира в обстановката и да се пази сам.

Този път шофьорът и автобусът са от Северна Македония. Но като нищо следващият път ще са българи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените