Магистрала "Тракия" е първенец. Не защото е единствената що-годе завършена магистрала в България. Не е и защото строежът ѝ е започнат още в далечната 1978 г. Причината е, че пътната отсечка е сред най-смъртоносните в Европа - потвърдено и от Евростат, и от българския Институт за пътна безопасност.
Въпреки това на същата тази магистрала гордо сме сложили ограничение на скоростта от солидните за Европа 140 км/час.
Всеки опит неразумно високото ограничение на "Тракия" да падне се посреща меко казано на нож.
Нещо повече, из Facebook групите за трафика по пътищата често клетниците, каращи с иначе съвсем приемливите 120-140 км/час, са определяни като "влачещи се", "бавняри" и биват помолени НЕучтиво да не пречат на останалите да вдигнат... колкото могат да вдигнат. Какво може да се обърка?
Освен да напомпаме още черната статистика, разбира се.
Безпощадно очевидно е, че на "Тракия" трябват не просто нови и по-сериозни ограничения, а драконовски мерки. Не такива, за които да се очаква да бъдат приети от водачите с отворени обятия и да са популярни сред тях, а имащи една-единствена цел - магистралата отново да се превърне в приемлив за шофиране път.
В момента е всичко друго, но не и отсечка, по която се стига спокойно от точка А до точка Б.
Проблемът не са дори свръхспортните бегачки, до които някои съграждани са се добрали и са решили да форсират като за последно.
Явлението "спортен състезател в тяло на обикновен шофьор" е заразило прекалено много водачи с "нормални" коли. Липсата на адекватни мерки е оставила у тях не само усещане за безнаказаност, но и специфично чувство за превъзходство над онези, които карат в ограниченията.
"Бавнярите", както биват наричани горките съвестни шофьори, пък се чувстват като сърничка насред ловен сезон, притиснати отвсякъде от събратя по душа на Макс Верстапен.
И тъй като предложението максималната скорост да бъде намалена не мина, властта изскочи с нова и, смея да твърдя, логична идея - немаркирани коли да карат в лява лента със 140 и да ловят в движение нарушителите. На принципа "на зла круша - зъл прът".
Подходът, честно казано, звучи съвсем логично на фона на случващото се от София до Бургас.
Мярката действа успешно в съседни и сходни по манталитет на пътя държави като Сърбия и Хърватия.
Тя обаче няма да е достатъчна. Рано или късно някое правителство ще трябва да набере кураж и да свали максималната скорост на "Тракия", да вдигне още повече глобите и да се погрижи те да бъдат събирани до стотинка. Колкото и обществен гняв да предизвика всичко това.
Иначе ще продължим да си имаме българска магистрала-уникат - построена за десетилетия, със структура на швейцарско сирене, но пък с ограничение като за немски аутобан.