Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

10 убеждения на Джеф Безос за постигането на успех

"Всеки ден е Ден първи за бизнеса", гласи една от мантрите зад шефа на Amazon и най-богат човек в света. Снимка: Getty Images
"Всеки ден е Ден първи за бизнеса", гласи една от мантрите зад шефа на Amazon и най-богат човек в света.

Джеф Безос, изпълнителният директор на Amazon, може да е спорна личност, включително и заради някои политики на компанията, която оглавява.

Безспорен факт обаче е, че Безос е и най-богатият човек на планетата и е олицетворение на думата "успех".

Именно той стои в основата на възхода на Amazon и превръщането ѝ от онлайн книжарница с малък офис в международен технологичен гигант, който разпростира дейността си в различни посоки. Но за да достигне една компания до този момент, се изискват специфични качества и нагласа в човека на върха - тактически умения, склонност към риск, амбиция и иновативно мислене, което отива отвъд общоприетите граници.

Журналистът от "Би Би Си" Дейвид Бейкър се разравя в истории, разказвани от самия Безос и такива, които други са писали за него, в опит да намери какво е помогнало на шефа на Amazon да изведе компанията си до позицията, на която тя се намира днес.

Ето 10 мантри, които обобщават успеха на Джеф Безос:

1. Всеки проблем може да бъде решен чрез мислене и находчивост

Безос рано осъзнава силата на иновациите. Той споделя цели лета с дядо си в неговото малко ранчо в Тексас, където не е възможно постоянно да разчиташ на техници, монтьори и пр. Двамата сами поправят всичко, което се нуждае от поправка, а това учи младия Джеф на находчивост.

Друг урок от онова време идва от това как при абсурден инцидент с автомобила си дядо му губи почти целия си палец. От ярост, откъсва остатъка и го изхвърля. После се откарва сам в спешното, но все пак вариант се намира - за изграждането на нов пръст използват кожа от задните му части. История, която Безос разказва до ден-днешен.

2. Клиентът винаги е прав

Безос е изминал пътя от банкирането до това да опакова книги върху коленете си като в основата на мисленето му винаги е бил клиентът.

Бившият директор в Amazon Том Албърг описва милиардера като "роден с клиентски ген", като добавя, че Безос "иска да доведе до промяна в света и в неговия ум това означава да задоволява клиенти. А ако изкарваш пари, можеш да правиш още повече неща".

Натали Бърг, изследовател на пазара на стоки, описва как тази обсесия на Безос на практика работи като "маховик", като "непреклонното фокусиране върху клиентите привлича повече клиенти към сайта, което от своя страна привлича повече продавачи, които привличат още по-голямо разнообразие от клиенти и подобрява клиентското изживяване". И така този цикъл продължава отново и отново.

3. Работи заднишком и тегли напред

Сунил Гупта, икономист в Бизнес училището на Харвард, описва начина, по който Amazon създава нови продукти и услуги, като процес на "работа назад и теглене напред".

Това означава, че Amazon мисли за това какво клиентите искат и работи назад от този факт, за да открие как да им го предостави. Ако компанията няма възможностите да отговори на такова търсене, си създава такива. Същевременно "тегленето напред" означава да откриеш как да използваш тази способност, за да намериш място в съвсем нов бизнес.

4. Всеки ден е Ден първи

Копие от оригиналното писмо на Безос към акционерите в Amazon намира място във всеки годишен отчет на компанията. В това писмо се набляга на мисленето, че всеки ден е "Ден първи" на бизнеса, т.е. трябва да си гладен за иновации и успех.

Ден втори не е опция за Безос. Той казва, че "Ден втори е застой, последван от ирелевантност". След това по думите му следва "изключително болезнен спад, последван от смърт". И ето защо всеки ден е Ден първи.

5. Поемай рискове

Когато "дотком" балонът се спуква през 2000 г., Безос предприема риск и дава възможност в Amazon да продават и външни търговци.

Този ход е обратен на това, което интуицията на много хора по онова време казва, но въпреки това се отплаща. По-малко успешнен риск е например опитът за навлизане в бизнеса с мобилни телефони. Отношението на Безос към риска обаче e ясно и той няма проблем да отпише дадено начинание и просто да си вземе поука.

Бившият служител на Amazon и автор на книгата The Amazon Way Джон Росман е наблюдавал как Безос е щастлив да вземе решение, "без да знае накъде ще отведе то". Пример за това са домашните асистенти Alexa.

Снимка: Getty Images

6. Провали се отново, провали се по-добре

Начинанията, които не са успешни, показват агресивния подход на Безос не само към риска, но и към провала.

"Проваляли сме се толкова пъти. Винаги мисля за нас като за добро място да се провалиш, защото сме много добри в това, имаме много опит", коментирал е милиардерът.

7. Никога не съжаляваш за нещо, което си опитал

Да не се страхуваш от провала върви ръка за ръка със здравословна нагласа към съжаленията. Безос посочва позицията си по въпроса по време на интервю с изпълнителния директор на издателската компания Axel Springer.

"Когато мислиш за нещата, за които ще съжаляваш, когато си на 80, те почти винаги са нещата, които не си направил. Те са пропуски. Много рядко ще съжаляваш за него, което си направил, но се е провалило, не е сработило или нещо подобно", посочва шефът на Amazon.

8. Изразявай мнението си

Брад Стоун, автор на биографична книга за Безос, изказва предположението, че изпълнителният директор на Amazon може би не е демократичен що се отнася до това, че има последната дума в заседанията на борда на директорите, но самият Безос очаква, че налице ще е честен дебат при обсъждането на важни теми.

Бившият служител на компанията Росман посочва, че Amazon е различна от много други компании в това отношение.

По думите му в повечето организации няма активен дебат и "хората крият каква е истинската им позиция", не са водени от "обсесия по клиентите", нямат уважение към този, който взима решенията, а "когато се вземе решение, те обикновено са пасивно агресивни, ако не са съгласни, и поради това не влагат цялото си сърце в успешната реализация на това решение".

9. Състезавай се

Безос допринася и с "мощна конкурентоспособност" в работата си. Журналистът Брад Стоун дава пример с това, че Alexa се появява по времето, по което Apple вече имат асистента Siri, а Google също разполагат с добри възможности за разпознаване на глас.

По думите на Стоун Amazon "вероятно не заслужава да води в тази категория", но самият Безос е мениджър проект на Alexa и поради това изведнъж около 10 хиляди души работят в отдела за създаване на асистента, тъй като шефът на Amazon "не иска да отстъпи тази територия на конкурентите" на компанията.

10. Гледай в дългосрочен план

Дългосрочното планиране е било ключово в много от успешните начинания на Безос и Amazon. Росман отбелязва, че шефът на компанията е "готов да изчака 10 години, за да започне да изкарва пари в нова област", както и да се придържа към нещо, ако там се наблюдава прогрес.

Със сигурност той гледа в дългосрочен план що се отнася до надеждите си да изгради инфраструктура за колонизиране на Космоса. По време на събитие на космическата му компания Blue Origin Безос заявява смело: "Земята има край, а ако световната икономика и населението продължат да се разширяват, Космосът е единственият път, по който можем да поемем".

Най-четените