Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google е на път да срине имиджа си на "златен работодател"

Дълго време работниците бяха привличани от усещането, че корпорация като Google все пак има мисия да направи света по-добро място Снимка: Getty
Дълго време работниците бяха привличани от усещането, че корпорация като Google все пак има мисия да направи света по-добро място

От години на Google се гледа като на златен стандарт за битуването в офиса. Компанията насочи културата за работно място в нова посока - безплатни хранения, офис пързалки, забавакчи за деца, и постави акцент върху прозрачността.

Но тази репутация на Google бързо отиде в друга посока след като служителите започнаха да реагират негативно по някои въпроси.

През последните години списъкът с критики, идващи отвътре, нараства, а притесненията са в широк спектър - от обвинения за сексуално неправомерно поведение, до бизнес отношенията на компанията с военните.

Работниците задават въпроси и относно секретен проект (който към момента е затворен) за разработване на търсачка, създадена да задоволи китайския цензурен режим.

Напрежението между служителите и ръководството изглежда достигна преломна точка, след като в понеделник Google уволни няколко "отворени" работници за това, че нарушавали политиката за сигурност на данните. Някои служители определиха това като мярка срещу вътрешните критици.

"Google току-що уволни четирима от моите колеги, защото се осмелиха да попитат Google дали помага или не за разделянето на семейства", написа в Туитър Амр Габер, софтуерен инженер в компанията, който преди това организира протести срещу нея.

Той твърди, че колегите му са намерили достъпна информация по въпроса и са предупредили колегите си за "ужасяващата новина", че "Google работи с правителствената агенция Митническа и гранична защита на САЩ".

Други служители, също организирали вътрешни протести, описаха уволненията като опит за сплашване на работниците.

"С тези уволнения Google усилва незаконното си отмъщение срещу работници, участващи в защитена организация", казват те в изявление и са категорични, че няма да стоят зад това.

Във вторник говорител на компанията коментира пред CNN Business, че работниците са уволнени заради достъп до защитена информация. По думите му един от служителите се е абонирал за работните календари на свои колеги без тяхното знание. По-късно въпросните колеги са се оплакали, че се чувстват накърнени.

Според служителите има промяна в политиката за достъп до данни, която не дава яснота кои документи биха били обект на наказание. Което според тях пък дава право на компанията за рестрикции спрямо определени хора.

Нарастващото търкане между Google и неговите служители е повратна точка за компания, която от години е сред най-желаните места за работа в света. Но гигантът не е сам в борбата си да се адаптира към все по-активните служители.

Стотици служители на Facebook се изказаха против позицията на компанията за политическата реклама. Работници в Amazon пък организираха протест през септември с настояване изпълнителният директор Джеф Безос да предприеме по-нататъшни действия по отношение изменението на климата. А шефове в Microsoft и Salesforce получиха писма от служители с молба да прекратят правителствените договори с американската правителствена агенция ICE (за имиграция и митническо правоприлагане).

Тези уволнения, както и наета през миналата седмица консултантска фирма, която се свързва с анти-синдикални дейности, предполагат промяна в подхода към несъгласието на служителите.

През 2018 г. ръководителите на Google проведоха срещи в цялата компания, за да разберат оплакванията на служители, които се обявиха против спонсорството на политическа конференция, насочена към консерваторите.

Приблизително по същото време Google зададе и трудни въпроси на друга среща относно работата си по Project Maven - съвместен с Министерството на отбраната, включващ изкуствен интелект и снимане с военни дронове.

"Мисля, че само чрез този вид отворен диалог стигаме до най-добрите отговори и най-добрия подход на компанията", каза тогава Адам Ковачевич, по онова време директор на Google по публичната политика в САЩ.

В представата на обществото за културата на работното място в Google дава историческа независимост на служителите. Години наред тя предлагаше това, което стана известно като "20% време" - възможност работниците да изразходват до една пета от времето си на работа за странични проекти, които понякога се превръщат в продукти на Google. Тази концепция, заедно с другите съществени предимства на Google и дългогодишното й мото "Не бъдете зли", я отличи от останалата част от корпоративна Америка и помогна да си създаде имидж на топла, приятелска компания, за която приоритет са служителите.

Работниците също бяха привлечени от усещането, че въпреки че са корпорация, работодатели като Google имат мисия да направят света по-добро място, казва Джеймс Бейли, професор по мениджмънт в университета Джордж Вашингтон.

"Битува идеята, че технологията ни издига всички, променя живота ни и го прави по-добър", допълва той. Но по думите му последните ходове на Google може да обезверят работниците, насаждайки у тях чувството, че компанията "компрометира причината за създаването на тази технология".

Този месец Google заяви, че ще намали своите седмични срещи, където ръководителите обикновено провеждат дискусии със служителите си, в полза на месечните събирания. Това би могло да промени надигащите се схващания, че компанията все повече фокусира енергията си върху търсенето на източници за вътрешно несъгласие.

След като New York Times съобщи, че Google е наел консултантската фирма, свързана с анти-синдикални дейности, кандидатът за президент през 2020 г. Берни Сандърс написа в Туитър, че това е неприемливо. Той се обърна към технологичния гигант: "Време е да се обърнете към расизма, тормоза и вредните договори във вашата компания и да се отнасяте към работниците си с уважението и достойнството, което заслужават".

Най-четените