Американските технологични гиганти Google, Apple, Microsoft, Amazon и Facebook са петте най-скъпи световни марки за 2017 година. Това показва традиционната годишна класация BrandZ Global Top 100.
Google запазва първото си място в престижната класация, като стойността на бранда се оценява на повече от 245 млрд. долара.
Amazon пък отбелязва най-голям напредък и се изкачва до 4-о място, възползвайки се от солидния растеж на долара. Онлайн търговецът вече е по-скъп с 40.3 млрд. долара, достигайки обща стойност от 139.3 млрд. долара.
Останалите компании в топ 10 са AT&T, Visa, Tencent, IBM и McDonald‘s. Китайците от Tencent са единствената компания извън САЩ в челната десетка. В класацията доминират технологични марки, насочени към потребителите.
„В класацията властват интернет гигантите, които работят на световната сцена още от първия си ден и са изградени на мощни иновативни технологични платформи. Това им позволява да надхвърлят регионалните и секторни граници и да увеличават стойността си с безпрецедентни темпове", коментира Питър Уолш, ръководител в една от компаниите, изготвили проучването.
Интересен факт е, че общата печалба на петте водещи компании образува 25% от общите доходи на всички останали 100 бранда, включени в подреждането.
Adidas е най-бързо растящата марка в света, увеличавайки стойността си с впечатляващите 58% до 8.3 млрд. долара. По този показател след нея се нареждат китайските Moutai и Tencent, които нарастват съответно с 48% (до 17 млрд. долара) и 27% (до 103 млрд. долара).
Сериозно присъствие в топ 100 отбелязват китайските марки, които комбинират технологии и финансови (най-често банкови) услуги. Компании като Alibaba, China Mobile, ICBC, Baidu, Huawei, China Construction Bank, Ping An, Moutai, Agricultural Bank of China, China Life, Sinopec и Bank of China продължават растежа си и имат все по-голямо влияние сред потребителите.
Във Великобритания водеща е Vodafone, следвана от HSBC, Shell, British Telecommunications и British Petroleum.
Гъвкавостта и иновативният характер на най-добрите технологични марки се разглеждат като основно предимство.
„Водещите технологични марки са в състояние да въведат изобилие от иновации, използвайки своите платформи, за да създадат свързани екосистеми, които отговарят на многобройните ни нужди и правят живота ни по-лесен. Те демонстрират голяма гъвкавост и уверено играят в нови територии и категории, за да разширят клиентските си бази", отбелязва маркетинг експерта Джейн Блумфийлд.
За да изготвят финалното класиране, експертите са проучили нагласите на над 3 млн. потребители от цял свят, сондирайки тяхното мнение относно 120 хил. марки от 50 страни. При оценката са взети предвид и различните финансови и бизнес показатели на брандовете. Класацията се прави за 12-а поредна година.