Понеделник, 8 часа вечерта. Най-нетърпеливите потребители на iPhone от Източна Европа и Южна Азия вече се опитват да свалят iOS 26 - новата версия на операционната система, която с номерацията си вече ще следва годините си на актуалност.
Apple наричат новия дизайн Liquid Glass - "течно стъкло" - и го определят като елегантен и възхитителен. iOS 26 е налична за всички модели смартфони от iPhone 11 нагоре, другите ще трябва да се задоволят с iOS 18.7.
A след доста чакане заради наплива към сървърите около 10 вечерта ъпдейтът поне на моя iPhone 16 Pro Max беше завършен.
Първото впечатление от Liquid Glass дизайна е, че e приятен и предлага нови опции за персонализация.
Потребителите, които преминаха през бета версиите на iOS 26, няма да са изненадани от възможностите за промяна изгледа на часовника и подредбата на иконите и уиджетите на началния екран.

Самите икони и уиджети вече имат "стъклен" и по-прозрачен вид, за да се вижда фонът под тях. Всичко се движи гладко пред погледа и действително има елегантен вид, макар че онези, които са очаквали нещо "Уау!", най-вероятно са разочаровани леко.
За щастие Apple не са заложили само на масов редизайн, който, честно казано, беше необходим след толкова години скука.
Фокусът все повече пада върху изкуствения интелект, който да организира приложенията и нотификациите в телефона и да помага на потребителя във всеки един момент.
За целта в iPhone вече има Visual Intelligence - приложение, много подобно на Circle to Search в Android OS.
Изкуственият интелект анализира това, което е на дисплея, и помага с търсене, превод на текст, превод на реч, добавяне на събитие в календара.
Ако нещо ни грабне окото - обувки, червило, часовник - правим скрийншот и използваме Visual Intelligence, за да ни го намери.

Още се учи, така че бъдете мили към него и не се ядосвайте, че не работи съвършено.
С течение на времето ИИ би трябвало да започне да сортира нотификации и съобщения по важност и да известява собственика си само за по-важните. По този начин на заден план ще останат досадни нотификации от онлайн магазини, приложения за пазаруване и рядко използвани чат платформи.
Но, отново, Apple Intelligence и Visual Intelligence все още се учат и е необходимо по-дълго ползване.
В случай, че Liquid Glass дизайнът не допада на някого - може да се намали прозрачността на иконите и уиджетите.
Съвсем естествено заваляха и първите обичайни оплаквания от iOS 26. Много потребители не харесват новия дизайн и смятат, че не само не е голяма промяна, но и доближава твърде много iPhone до Android устройствата. Второто традиционно недоволство е от твърде бързо падаща батерия и леки "забивания" при работата с новия софтуер.
Това са дребни бъгове, които със сигурност ще бъдат отстранени с по-малките ъпдейти в следващите седмици и месеци.
Проблеми има и в самия дизайн - ако "тапетът" на дисплея е прекалено ярък, иконите се размазват пред очите или направо "изчезват". Същото се случва, ако в Safari е зареден по-цветен и контрастен уебсайт, който кара табът за търсене да изглежда невидим.
В крайна сметка обаче никой не е длъжен да ъпдейтва. Нито пък да се придържа към Apple устройство, ако чак толкова не му харесва.