Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От Final Fantasy до Mass Effect: Игрите с най-добра история

The Last of Us (PS3)

Още първите кадри в The Last of Us ни показват, че тази постапокалиптична игра няма да бъде като другите, които попадат във въпросната ниша. Зомбитата в играта, наричани „заразените”, са страшни, а коварният вирус дебне отвсякъде, но истинските герои – и антигерои – в този свят са хората. Човешките взаимоотношения, привързаността и саможертвата, а заедно с тях злобата, предателството и жестокостта, не са изчезнали, дори напротив – виреят и в тези нови враждебни условия. The Last of Us се заема с човешката страна на постапокалиптичния свят и наистина успява да докосне тънките струни на душата. 

На фона на тази сива картина се срещаме с Джоел – контрабандист и предприемач, който е принуден да поеме задачата да преведе малката Ели през пустошта на континентална Америка. Докато си проправят път през десетките препятствия, между двамата се ражда една уникална връзка и не е преувеличено да кажем, че историята в The Last of Us е в основата на желанието ви да продължавате нататък. Начинът, по който мнението на Джоел за неканената му спътничка се променя от „човешка стока“ до безкрайно близко същество може да стопли сърцето и на най-закоравелите геймъри. Това е разказваческо умение на най-високо ниво, подплатено от солиден геймплей с тактическа мисъл на фона на един безкрайно истински, страдащ свят.
The Last of Us (PS3)

Още първите кадри в The Last of Us ни показват, че тази постапокалиптична игра няма да бъде като другите, които попадат във въпросната ниша. Зомбитата в играта, наричани „заразените”, са страшни, а коварният вирус дебне отвсякъде, но истинските герои – и антигерои – в този свят са хората. Човешките взаимоотношения, привързаността и саможертвата, а заедно с тях злобата, предателството и жестокостта, не са изчезнали, дори напротив – виреят и в тези нови враждебни условия. The Last of Us се заема с човешката страна на постапокалиптичния свят и наистина успява да докосне тънките струни на душата.

На фона на тази сива картина се срещаме с Джоел – контрабандист и предприемач, който е принуден да поеме задачата да преведе малката Ели през пустошта на континентална Америка. Докато си проправят път през десетките препятствия, между двамата се ражда една уникална връзка и не е преувеличено да кажем, че историята в The Last of Us е в основата на желанието ви да продължавате нататък. Начинът, по който мнението на Джоел за неканената му спътничка се променя от „човешка стока“ до безкрайно близко същество може да стопли сърцето и на най-закоравелите геймъри. Това е разказваческо умение на най-високо ниво, подплатено от солиден геймплей с тактическа мисъл на фона на един безкрайно истински, страдащ свят.

Final Fantasy VI (PlayStation)

Последната игра в поредицата преди тя да премине към триизмерна графика ще се запомни и по още една причина. Докато следващата Final Fantasy VII е изключителна стъпка напред в техническо отношение, до момента не сме видели по-затрогваща история от това, което Final Fantasy VI ни предложи. В нея традиционната фентъзи локация отстъпва място на един киберпънк свят, населяван от някои от най-запомнящите се персонажи като ужасяващия социопат и злодей Кефка. Историята никога не е прекалено сложна и объркана, което само по себе си е постижение за японските ролеви игри. Всъщност, в някои отношения тя е съвсем традиционна, но е написана по толкова добър начин и разиграна в толкова интересен свят, че и до днес си остава нещо специално.
Final Fantasy VI (PlayStation)

Последната игра в поредицата преди тя да премине към триизмерна графика ще се запомни и по още една причина. Докато следващата Final Fantasy VII е изключителна стъпка напред в техническо отношение, до момента не сме видели по-затрогваща история от това, което Final Fantasy VI ни предложи. В нея традиционната фентъзи локация отстъпва място на един киберпънк свят, населяван от някои от най-запомнящите се персонажи като ужасяващия социопат и злодей Кефка. Историята никога не е прекалено сложна и объркана, което само по себе си е постижение за японските ролеви игри. Всъщност, в някои отношения тя е съвсем традиционна, но е написана по толкова добър начин и разиграна в толкова интересен свят, че и до днес си остава нещо специално.

The Walking Dead (PS3, PS Vita, Xbox 360, PC, iOS, Android)

Telltale Games успя да се докаже като студио, способно да адаптира нашите любими филми и комикси, но навярно малцина са си представяли, че точно от The Walking Dead може да се получи толкова добра приключенска игра. Героите в това приключение не са познатите от хитовия ТВ сериал персонажи, а напълно нови образи, начело с Лий Еверет - затворник, осъден за убийство. Дали го е извършил или не, това няма значение. Не и в самото начало на зомби апокалипсиса, който завинаги ще промени човешката цивилизация и отношенията между хората. По-нататък приключенията на Лий, малката му спътница Клем и всички останали спокойно могат да ви задържат пред монитора и да ви накарат да играете епизод след епизод на един дъх. 

Особено впечатляващ е фактът, че много пъти в хода на епизодите ще видите как целият този зомби апокалипсис и последвалите събития рефлектират директно върху персонажите. В рамките на няколко секунди те ще останат насаме със своите мисли, а вие ще се докоснете до техните емоции. Това трябва да се види - емоционалният заряд в тези сцени е просто неописуем.
The Walking Dead (PS3, PS Vita, Xbox 360, PC, iOS, Android)

Telltale Games успя да се докаже като студио, способно да адаптира нашите любими филми и комикси, но навярно малцина са си представяли, че точно от The Walking Dead може да се получи толкова добра приключенска игра. Героите в това приключение не са познатите от хитовия ТВ сериал персонажи, а напълно нови образи, начело с Лий Еверет - затворник, осъден за убийство. Дали го е извършил или не, това няма значение. Не и в самото начало на зомби апокалипсиса, който завинаги ще промени човешката цивилизация и отношенията между хората. По-нататък приключенията на Лий, малката му спътница Клем и всички останали спокойно могат да ви задържат пред монитора и да ви накарат да играете епизод след епизод на един дъх.

Особено впечатляващ е фактът, че много пъти в хода на епизодите ще видите как целият този зомби апокалипсис и последвалите събития рефлектират директно върху персонажите. В рамките на няколко секунди те ще останат насаме със своите мисли, а вие ще се докоснете до техните емоции. Това трябва да се види - емоционалният заряд в тези сцени е просто неописуем.

Alan Wake (Xbox 360, PC)

Alan Wake е като интерактивен роман на Стивън Кинг - мрачен, пълен с метафори и проблясващи в мрака спомени за отминали времена, и завладяващ от първото изречение. Едноименният герой на играта е писател, чието творческо вдъхновение е напълно изчезнало. В опит да смени обстановката и да преодолее творческата криза Алън и жена му отиват да прекарат известно време в градчето Брайт Фолс – едно идилично място в американския Северозапад, където въздухът е чист, високите борове нашепват стари мелодии, а хората са любезни и гостоприемни.

Лошото е, че зад благоприличната фасада дебнат тъмни сили. Малко след пристигането си, Алън се среща с тайнствена и злокобна жена, която изглежда крои пъклени планове за него, а след това половинката му изчезва. Така пред героя не остава нищо друго, освен да положи всички усилия да я открие и да разгадае мистерията на Брайт Фолс преди да е станало твърде късно. Като геймплей Alan Wake е увлекателна, макар и малко еднообразна игра, но историята, атмосферата, озвучението, графиката и музиката я правят заглавие, което не се забравя.
Alan Wake (Xbox 360, PC)

Alan Wake е като интерактивен роман на Стивън Кинг - мрачен, пълен с метафори и проблясващи в мрака спомени за отминали времена, и завладяващ от първото изречение. Едноименният герой на играта е писател, чието творческо вдъхновение е напълно изчезнало. В опит да смени обстановката и да преодолее творческата криза Алън и жена му отиват да прекарат известно време в градчето Брайт Фолс – едно идилично място в американския Северозапад, където въздухът е чист, високите борове нашепват стари мелодии, а хората са любезни и гостоприемни.

Лошото е, че зад благоприличната фасада дебнат тъмни сили. Малко след пристигането си, Алън се среща с тайнствена и злокобна жена, която изглежда крои пъклени планове за него, а след това половинката му изчезва. Така пред героя не остава нищо друго, освен да положи всички усилия да я открие и да разгадае мистерията на Брайт Фолс преди да е станало твърде късно. Като геймплей Alan Wake е увлекателна, макар и малко еднообразна игра, но историята, атмосферата, озвучението, графиката и музиката я правят заглавие, което не се забравя.

Трилогията Mass Effect (PS3, Xbox 360, PC)

През вече далечната 2007 г. канадското студио BioWare разчупи строгите канони на ролевия жанр, заменяйки вече поизтърканите принцеси, дракони и съкровища със звездно приключение с огромен залог, в което човечеството е само една от десетките раси, обитаващи галактиката. BioWare са майстори разказвачи и сюжетът на първата част на Mass Effect те грабва за броени минути, не на последно място заради майсторски написания и още по-майсторски озвучен диалог. И точно когато си мислиш, че по-добре не може да стане, BioWare отново успява да те опровергае - Mass Effect 2 беше по-ефектна и драматична, пълна с интересни персонажи и техните лични емоционални истории. Накрая, третата част предостави не само епичен завършек на цялата поредица, но и предложи един солиден геймплей, който да ви задържи пред екрана десетки и стотици часове.
Трилогията Mass Effect (PS3, Xbox 360, PC)

През вече далечната 2007 г. канадското студио BioWare разчупи строгите канони на ролевия жанр, заменяйки вече поизтърканите принцеси, дракони и съкровища със звездно приключение с огромен залог, в което човечеството е само една от десетките раси, обитаващи галактиката. BioWare са майстори разказвачи и сюжетът на първата част на Mass Effect те грабва за броени минути, не на последно място заради майсторски написания и още по-майсторски озвучен диалог. И точно когато си мислиш, че по-добре не може да стане, BioWare отново успява да те опровергае - Mass Effect 2 беше по-ефектна и драматична, пълна с интересни персонажи и техните лични емоционални истории. Накрая, третата част предостави не само епичен завършек на цялата поредица, но и предложи един солиден геймплей, който да ви задържи пред екрана десетки и стотици часове.

Трилогията BioShock (PS3, Xbox 360, PC)

След невероятния успех на BioShock и оригиналната история за един изгубен под океанските вълни утопичен град, наречен Рапчър, просто щеше да бъде абсурдно, ако играта нямаше продължение. И противно на първоначалните слухове, че втората част ще бъде прикуъл, се оказа, че всъщност BioShock 2 доразвива и продължава историята за невероятната подводна утопия, изградена от Андрю Райън. Поемете дълбоко въздух, защото ви очаква повторно пътешествие до дълбините на океана. За завършек на трилогията дойде и смяната на локацията - BioShock Infinite ни пренесе високо в небето, където сгушен над пухкавите и бели облаци се намира един величествен град на име Колумбия. 

BioShock Infinite е произведение на изкуството, което нежно те хваща за ръка и бавно, но сигурно, те въвлича в една невероятна вихрушка от майсторско разказана история, стилна арт визия и солидна геймплей механика. Градът е истинско визуално зрелище - по улиците му се движат необикновени механични коне, а стените са изпъстрени с десетки пропагандни плакати, пред които често ще се спирате. Изведнъж музикален квартет ще се понесе край вас и позната мелодия ще погали ушите ви. Често просто ще се спирате и ще се взирате в далечината, буквално онемели или ще се подсмихвате на децата, играещи си на улицата и плискащи се с водата от пожарникарските кранове. По-нататък играта става далеч по-мрачна, а историята изследва сложни философски теми, но до последно градът с неговите тайни остава все така пленителен.
Трилогията BioShock (PS3, Xbox 360, PC)

След невероятния успех на BioShock и оригиналната история за един изгубен под океанските вълни утопичен град, наречен Рапчър, просто щеше да бъде абсурдно, ако играта нямаше продължение. И противно на първоначалните слухове, че втората част ще бъде прикуъл, се оказа, че всъщност BioShock 2 доразвива и продължава историята за невероятната подводна утопия, изградена от Андрю Райън. Поемете дълбоко въздух, защото ви очаква повторно пътешествие до дълбините на океана. За завършек на трилогията дойде и смяната на локацията - BioShock Infinite ни пренесе високо в небето, където сгушен над пухкавите и бели облаци се намира един величествен град на име Колумбия.

BioShock Infinite е произведение на изкуството, което нежно те хваща за ръка и бавно, но сигурно, те въвлича в една невероятна вихрушка от майсторско разказана история, стилна арт визия и солидна геймплей механика. Градът е истинско визуално зрелище - по улиците му се движат необикновени механични коне, а стените са изпъстрени с десетки пропагандни плакати, пред които често ще се спирате. Изведнъж музикален квартет ще се понесе край вас и позната мелодия ще погали ушите ви. Често просто ще се спирате и ще се взирате в далечината, буквално онемели или ще се подсмихвате на децата, играещи си на улицата и плискащи се с водата от пожарникарските кранове. По-нататък играта става далеч по-мрачна, а историята изследва сложни философски теми, но до последно градът с неговите тайни остава все така пленителен.

Limbo (PS3, Xbox 360, PC, Android, iOS)

Кой казва, че за добрата история са необходими лъскава графика, сложни анимации и големи бюджети? Издадена най-напред за Xbox 360, Limbo е една от най-стилните, експресивни и грабващи във визуално отношение игри, която трябва да се види и... почувства. Можем часове наред да говорим за неописуемото, плашещо и дори потискащо очарование на тази игра. Просто си представете, че отново сте на пет или шест и ви предстои да изживеете някой от най-плашещите си кошмари - не тези, които са пълни с насилие, а такива, в които страхът идва от неизвестността. 

Светът на Limbo е забулен в загадъчна мъгла, от която опасностите придобиват ясни очертания в последния момент. Пригответе се да бъдете набождани на остри шипове, давени, разкъсвани от вълчи капани и какво ли не още. Освен това, всичко е потънало в почти оглушителна тишина, в която ще чувате само глухото потропване на собствените си детски крачета.  Героят на Limbo е просто хлапе, твърдо решено да измъкне своята сестра от този кошмарен свят, а заедно с него ви предстои едно незабравимо пътуване през чистилището.
Limbo (PS3, Xbox 360, PC, Android, iOS)

Кой казва, че за добрата история са необходими лъскава графика, сложни анимации и големи бюджети? Издадена най-напред за Xbox 360, Limbo е една от най-стилните, експресивни и грабващи във визуално отношение игри, която трябва да се види и... почувства. Можем часове наред да говорим за неописуемото, плашещо и дори потискащо очарование на тази игра. Просто си представете, че отново сте на пет или шест и ви предстои да изживеете някой от най-плашещите си кошмари - не тези, които са пълни с насилие, а такива, в които страхът идва от неизвестността.

Светът на Limbo е забулен в загадъчна мъгла, от която опасностите придобиват ясни очертания в последния момент. Пригответе се да бъдете набождани на остри шипове, давени, разкъсвани от вълчи капани и какво ли не още. Освен това, всичко е потънало в почти оглушителна тишина, в която ще чувате само глухото потропване на собствените си детски крачета. Героят на Limbo е просто хлапе, твърдо решено да измъкне своята сестра от този кошмарен свят, а заедно с него ви предстои едно незабравимо пътуване през чистилището.

Heavy Rain (PS3)

Френското студио Quantic Dream се гордее с това, че създава интерактивни истории с множество разклонения в зависимост от решенията на геймъра - и Heavy Rain е върховата точка в уменията на компанията. Този многопластов разказ за семейството, изкуплението и опасностите, които дебнат дори на най-невинните места, е изключително емоционално влакче, което редува почти безметежни моменти с брутални и спиращи дъха епизоди. В играта трябва да откриете едно похитено дете, влизайки последователно в ролята на няколко различни персонажа. Как ще се развие разследването и кой ще оживее в неговия край е нещо, което само вашите собствени действия ще определят. Без да издаваме повече от сюжета, в Heavy Rain има поне две сцени, които ще ви накарат да се почувствате разтърсени изоснови – едната залага повече на физическия шок, а другата е дилема, която не бих искал никой да решава в реалния живот. Ако не сте пробвали тази игра и обичате ефектно разказани истории с много обрати, не я пропускайте.
Heavy Rain (PS3)

Френското студио Quantic Dream се гордее с това, че създава интерактивни истории с множество разклонения в зависимост от решенията на геймъра - и Heavy Rain е върховата точка в уменията на компанията. Този многопластов разказ за семейството, изкуплението и опасностите, които дебнат дори на най-невинните места, е изключително емоционално влакче, което редува почти безметежни моменти с брутални и спиращи дъха епизоди. В играта трябва да откриете едно похитено дете, влизайки последователно в ролята на няколко различни персонажа. Как ще се развие разследването и кой ще оживее в неговия край е нещо, което само вашите собствени действия ще определят. Без да издаваме повече от сюжета, в Heavy Rain има поне две сцени, които ще ви накарат да се почувствате разтърсени изоснови – едната залага повече на физическия шок, а другата е дилема, която не бих искал никой да решава в реалния живот. Ако не сте пробвали тази игра и обичате ефектно разказани истории с много обрати, не я пропускайте.

Spec Ops: The Line (PS3, Xbox 360, PC)

Като геймплей играта наистина прилича на далеч по-именитата Gears of War, но именно историята дава на Spec Ops: The Line собствена идентичност. Поне донякъде това се дължи на романа, от който студиото черпи вдъхновение за екшъна. Като изключим игри като Dante's Inferno, Spec Ops: The Line е едно от заглавията, които се опират на някои от най-старите първоизточници - романът Heart of Darkness на Джоузеф Конрад е издаден през 1902 г., а в първоначален вид отделните му части датират още от 1899 г. Разбира се, между пътешествията на Чарлз Марлоу в дебрите на Африка и тези на капитан Мартин Уокър в Дубай има голяма разлика, така че в много отношения историята в Spec Ops: The Line е напълно оригинална. Дубай в света на Spec Ops: The Line е засипан от жестоки пясъчни бури, а в откъснатия от външния свят мегаполис се случват странни неща. Капитан Уокър и екипът му трябва да се доберат до американския полковник Конрад, който е останал в Дубай, за да помага на населението в лицето на страшния катаклизъм. След като известно време от него няма никаква вест, армията засича сигнал, който дава повод на Уокър и екипът му да поемат настоящата мисия.

По-нататък нещата не стават по-ясни. Оказва се, че дори суровите пясъчни бури не са най-лошото нещо, което може да връхлети екипа. Защо полковник Конрад е останал в града и какви са истинските му мотиви? Spec Ops: The Line ни показва една мрачна и безмилостна страна на конфликта, който е колкото из пустите улици на мегаполиса, толкова и в главата на главния герой.
Spec Ops: The Line (PS3, Xbox 360, PC)

Като геймплей играта наистина прилича на далеч по-именитата Gears of War, но именно историята дава на Spec Ops: The Line собствена идентичност. Поне донякъде това се дължи на романа, от който студиото черпи вдъхновение за екшъна. Като изключим игри като Dante's Inferno, Spec Ops: The Line е едно от заглавията, които се опират на някои от най-старите първоизточници - романът Heart of Darkness на Джоузеф Конрад е издаден през 1902 г., а в първоначален вид отделните му части датират още от 1899 г. Разбира се, между пътешествията на Чарлз Марлоу в дебрите на Африка и тези на капитан Мартин Уокър в Дубай има голяма разлика, така че в много отношения историята в Spec Ops: The Line е напълно оригинална. Дубай в света на Spec Ops: The Line е засипан от жестоки пясъчни бури, а в откъснатия от външния свят мегаполис се случват странни неща. Капитан Уокър и екипът му трябва да се доберат до американския полковник Конрад, който е останал в Дубай, за да помага на населението в лицето на страшния катаклизъм. След като известно време от него няма никаква вест, армията засича сигнал, който дава повод на Уокър и екипът му да поемат настоящата мисия.

По-нататък нещата не стават по-ясни. Оказва се, че дори суровите пясъчни бури не са най-лошото нещо, което може да връхлети екипа. Защо полковник Конрад е останал в града и какви са истинските му мотиви? Spec Ops: The Line ни показва една мрачна и безмилостна страна на конфликта, който е колкото из пустите улици на мегаполиса, толкова и в главата на главния герой.

Red Dead Redemption (PS3, Xbox 360)

Годината е 1911. Мястото - Дивият американски запад. Запознайте се с Джон Марстън - бивш бандит, който е решил да стане част от по-примерната прослойка на обществото. Вече щастливо женен и с дете, той има и тъмно минало, заради което е вербуван. Предложена му е сделка, която гласи, че ако намери и предаде на закона бившите си приятели от бандата, с която се е движел, ще бъде помилван за предишните си деяния. С развитието на историята ще видите как представителите на закона далеч не са примерни хора, а Марстън е оставен почти без избор относно "сделката", ако иска да има нормален живот. 

Всъщност героите, които ще срещнете по време на приключението, до един са изненадващо колоритни - от корав шериф през мексикански революционер до преподавател в Йейл. Следват десетки часове на погранични приключения, лов, престрелки и борба за оцеляване, за да се стигне до знаменития финал и своеобразния епилог на историята. Red Dead Redemption е игра колкото за човешките отношения, толкова и за суровата природа, на чийто фон се развиват те.
Red Dead Redemption (PS3, Xbox 360)

Годината е 1911. Мястото - Дивият американски запад. Запознайте се с Джон Марстън - бивш бандит, който е решил да стане част от по-примерната прослойка на обществото. Вече щастливо женен и с дете, той има и тъмно минало, заради което е вербуван. Предложена му е сделка, която гласи, че ако намери и предаде на закона бившите си приятели от бандата, с която се е движел, ще бъде помилван за предишните си деяния. С развитието на историята ще видите как представителите на закона далеч не са примерни хора, а Марстън е оставен почти без избор относно "сделката", ако иска да има нормален живот.

Всъщност героите, които ще срещнете по време на приключението, до един са изненадващо колоритни - от корав шериф през мексикански революционер до преподавател в Йейл. Следват десетки часове на погранични приключения, лов, престрелки и борба за оцеляване, за да се стигне до знаменития финал и своеобразния епилог на историята. Red Dead Redemption е игра колкото за човешките отношения, толкова и за суровата природа, на чийто фон се развиват те.