През април 2017 г. Dragon Ball Z: Dokkan Battle на Bandai Namco стана най-печелившата игра в App Store за Съединените щати. Това относително нишово заглавие да постигне такова нещо е впечатляващо само по себе си, а става още по-интересно като се има предвид, че играта стартира едва през юли 2015 г. За това време Dragon Ball Z: Dokkan Battle е свалена над 150 милиона пъти и до голяма степен тайната се крие в умелата онлайн кампания, която Bandai Namco проведе. Нейната кулминация бе 77-часово виртуално събитие в играта, което съвпадна с ключов момент от аниме сериала Dragon Ball Z. Играчите използваха момента, за да се опитат да отключат популярни герои от вселената на Dragon Ball Z - и това помогна на мобилната игра да се превърне в един от хитовете на 2017 г. и да стане десетото най-печелившо заглавие за второто тримесечие на годината.
Дори и да не сте играли Mobile Strike, навярно сте срещали някоя от нейните реклами с екшън легендата Арнолд Шварценегер. Масова онлайн стратегия, създадена от Machine Zone през 2015 г., Mobile Strike се нареди сред най-печелившите приложения още същата година. Целта е да създадете най-могъщата възможна армия и военна инфраструктура, с които да надделеете над реалните си опоненти. Играта е критикувана много заради натрапчивите микротранзакции и за това, че съдържанието, което получавате срещу парите или времето си, просто не си заслужава. Системата с микротранзакциите е класическа форма на зарибяване: първоначално един пакет за скромните 7 долара е достатъчен, за да развиете доста армията си, след което цените скачат до 120 долара и хиляди играчи започват да плащат огромни суми, за да не изостават от конкурентите си. През 2017 г. в сайта Change.org дори се появи петиция срещу създателите на Mobile Strike за това, че са прекалили с монетизацията.
Стартирала още през пролетта на 2012 г., Candy Crush Saga си остава една от първите и най-успешни употреби на freemium модела. Играта може да се играе без да харчите пари, но може да си купите различни бонуси, с които да улесните преодоляването на по-трудните нива. Статистиката показва, че най-лоялните играчи на Candy Crush Saga са жените между 25 и 55 години. Достъпната, шарена и забавна игра изглежда безобидна... докато не стане ясно, че играещите харчат общо по 400 хил. паунда на ден в Candy Crush Saga – според статистика, излязла през 2013 г.
Puzzle & Dragons взима идеята на портативния хит Puzzle Quest (PSP, DS) и я прави максимално лесна за усвояване от широк кръг играчи. Комбинацията от Match-three и ролеви елемент работи отлично на мобилни устройства и играта се превърна в огромен хит веднага след появата си. Puzzle & Dragons стана първата мобилна игра, достигнала един милиард долара приходи, което говори само по себе си за интереса към нея. Критики, разбира се, също има - Puzzle & Dragons е един от най-хитрите примери за това да накараш играчите да си мислят, че играят игра, изискваща умения, докато всъщност парите са в основата на напредъка. Невинната външност на играта не бива да ви заблуждава, защото под нея се крие умел механизъм, който ви кара да харчите отново и отново.
Стратегическите игри дълго време се считаха за нишови заглавия, ограничени само до компютрите, но с появата на мобилните платформи преживяха истински ренесанс. Едно от първите заглавия, които съчетаха стратегическия геймплей със социалната интеграция бе Game of War, чиято звезда изгря през 2013 г. и продължава да бъде силна и до днес. Game of War е критикувана доста за агресивния начин, по който буквално натиква микротранзакциите пред играчите - на моменти екранът е залят от бутони и промоции, предлагащи всякакви покупки от 5 до 100 долара. Мнозина я определят като най-агресивната безплатна игра изобщо, но за добро или зло, това не пречи на някои да бъркат често и дълбоко в джобовете си, за да финансират своите виртуални мечти за доминация.
Почти не е за вярване, че една от най-печелившите мобилни игри днес води началото си от практически забравена PlayStation 2 игра. Fate/stay night излиза през 2004 г. и поставя началото на поредица от игри, от която произлиза и Fate/Grand Order. Мобилното заглавие е комбинация от визуален роман и походови битки. Като още няколко игри от тази класация, тя първоначално става хит в Япония, но огромният интерес на играчите от останалия свят, които създават фалшиви профили, само за да се регистрират, кара издателят Aniplex да я пусне глобално това лято. През октомври по Netflix ще се завърти и аниме сериал Fate/Apocrypha, базиран на същата вселена. Fate/Grand Order беше в топ 10 на най-печелившите мобилни игри дори без да бъде глобално достъпна, а днес тя заема петото място.
Clash of Clans е едно от първите мобилни заглавия, които постигнаха глобална популярност и финансов успех. Пусната още през лятото на 2012 г. най-напред за iOS, стратегическата игра бе в топ 5 на най-сваляните приложения в App Store между декември 2012 г. и май 2013 г. През 2013 г. тя бе най-печелившата игра в Google Play Store и на върха на популярността си носи на Supercell над 1.5 милиона долара на ден. Мащабен ъпдейт от декември 2015 г. предизвика недоволството на много геймъри, тъй като направи играта по-трудна за онези, които не играят често или не плащат. С пускането на Clash Royale миналата година, Clash of Clans изгуби част от аудиторията си, но продължава да бъде емблематично заглавие за съвременния мобилен гейминг.
Honour of Kings може да е непозната на повечето мобилни геймъри, но в последните месеци играта пише историята си със златни букви. МОВА игра като жанр, тя е създадена от китайския онлайн гигант Tencent и само за месец юни 2017 г. донесе над 150 милиона долара. Броят на регистрираните играчи надхвърля 200 милиона, а ежедневно активни онлайн са повече от 50 милиона души. Невероятната популярност на Honour of Kings накара медиите и властите в Китай да я заклеймят като "отрова" и "наркотик" за младите, в резултат на което Tencent въведе ограничение за максималното време игра на ден за по-малките. Очаква се до края на есента Honour of Kings да бъде пусната и за потребителите в Европа и Северна Америка.
Само за година Clash Royale на финландската компания Supercell се превърна в комерсиален титан на мобилния фронт. Съчетавайки елементи от игрите с карти, стратегиите и МОВА заглавията, тя действително е изключително увлекателно заглавие за мултиплейър битки. Често критикуват Clash Royale, че печели от разочарованието и яда на геймърите, които под влияние на емоциите правят покупки с реални пари. Понякога изходът от двубоите се решава от похарчените пари и прекараното време, а не от реалните умения. Независимо от това, очевидно доста хора са готови да бръкнат в джобовете си, за да играят Clash Royale и финансовите резултати го доказват.
Ако случайно все още не сте се сблъскали с нея, Monster Strike може би най-лесно може да се опише като кръстоска между Pokemon и Angry Birds. От поредицата на Nintendo е взета идеята за колекциониране на симпатичните чудовища, докато аркадната класика на Rovio дава облика на битките, при които изстрелвате героите си като с катапулт. Разработена от японската компания Mixi, играта бе най-печелившото мобилно заглавие за 2016 г. с повече от 1.3 милиарда долара приходи. Дневните приходи възлизат на около 4.2 милиона долара. Както обикновено, успехът идва от микротранзакциите, които позволяват да платите за повече чудовища в отбора ви, да играете мисии без да чакате и да се сдобиете с някои от най-могъщите и редки герои.