По думите на самите си създатели, The Talos Principle е философски пъзел от първо лице. От самото начало на играта божествен глас изпълва пространството около вашия персонаж, а вие нямате никаква представа кой сте, къде сте и каква е целта ви. А това е само началото на едно метафизично пътуване към всичко и към нищо, към центъра на вселената и на вас самите. В игралния свят ще срещнете тонове имейли, съдържащи древни митове и легенди, философски тезиси на антични и съвременни философи и прочее неща, които ще ви карат да си блъскате главата, но и ще ви помогнат да откриете правилните отговори на въпросите, които ви задава невидимият изкуствен интелект.
Пъзелите, които ви измъчват, ще ви карат отново и отново да се връщате към тях, само и само да опитате някакво ново решение, а в моментите, когато не сте пред екрана вероятно наум ще преигравате някой пъзел, над който сте зациклил.
Мащабна стратегия, която ви пренася в епохата на колониалните войни и завоевания. Поемате ролята на лидер на една нация със задачата да я преведете през период на експанзия, колониализъм и индустриализация с надеждата, че в края на 19-ти век ще управлявате една от най-могъщите империи. Докато Victoria II е подобна на други стратегически игри, нейната отличителна черта е невероятното количество предоставени аналитични данни и начинът, по който дори най-малката статистика оказва влияние върху резултата от конфронтацията. Победата почти никога не е сигурна, тъй като всяко действие, което предприемате, ще има различни последици, отразяващи се по целия свят. Населението ще реагира и на вашите решения въз основа на тяхната политическа осведоменост, социална класа и ниво на удовлетворение от сегашното им правителство. Така че дори да сте военен генерал с докторат по международна политика, пак ще откриете предизвикателства в тази игра.
Проектирането на ракети винаги е било свързвано с особена степен на интелигентност, така че не би трябвало да ви учудва присъствието на тази игра в списъка. В Kerbal Space Program играчите трябва да построят космическа ракета, която е способна да изстреля екипажа до най-далечните кътчета на космоса без да се взриви по пътя. Всяка една част от конструкцията има своя тясна функция и въпреки че първите ви няколко опита без съмнение ще завършат като фойерверки на Нова година, когато отделите времето и вниманието да разучите всичко, което играта ви предага, ще започнете да разбирате кое работи и кое ще гръмне. Може и да не е наложително да бъдете космически инженер, за да ви хареса Kerbal Space Program, но освен ако не планирате да я играете като комплексен симулатор на катастрофи, добре ще е да бъдете подготвени да проявите инженерна мисъл...
Hacknet е изключително дълбок симулатор на хакерска дейност, който ви кара да използвате реални методи и техники, за да разрешите мистерията около смъртта на известен хакер. Наричат я "Най-добрата РС игра, която никога няма да изиграете" и основателно: Hacknet е колкото автентична, толкова и невъзможна. Геймплеят се върти около тонове код и играчите до голяма степен са оставени сами да открият какво трябва да направят и какви ще са последиците от действията им. Работейки с терминал, трябва да хакнете различни системи и да извлечете чувствителна информация около случая. Hacknet ви отвежда в дебрите на мрачния дигитален свят и разкрива деликатната природа на теми като личните данни и корпоративната алчност. В крайна сметка, Hacknet не само е доста завладяваща, но спокойно може да служи като въведение в програмирането.
The Misadventures of P.B. Winterbottom изследва доста оригиналната връзка между един странен човек, неговите многобройни клонинги и несекващия му копнеж за пай. И ако си мислите, че способността да се клонираш е достатъчна, за да направи това пъзел приключение лесно, то много скоро ще се убедите, че се изисква сериозна мозъчна дейност, за да откриете как да достигнете всички тези вкусни пайове, пръснати на недостъпни места. Накрая ще разберете, че уцелването на точния момент е от огромно значение, както и това да следите внимателно действията си до секундата, за да накарате клонингите да работят в перфектен синхрон, преодолявайки най-трудните места. Когато най-сетне да откриете как да решите пъзел, който на пръв поглед изглежда невъзможен, удовлетворението е огромно и осъзнавате, че усилията са си стрували.
Някъде в пространствено-времевия континуум съществува един плосък свят с форма на диск, поставен върху четири слона, които пък са застанали върху гърба на гигантска костенурка. Този свят се нарича Discworld, а най-голямата му забележителност е знаменитият Анкх-Морпорк. Дори да претърсите цялата мултивселена, едва ли ще намерите по-опасен град от него. И по-объркан, тъй като често ви се налага да изпълнявате задачите по много специфичен начин, просто щракането върху всичко наоколо с надеждата, че ще се сблъскате с правилното решение няма да ви донесе успех. Всъщност, по-често играта дори налага тежко наказание за неправилно извършване на нещата. Но ако успеете да преодолеете някои от първоначалните неудобства, свързани с необходимостта да бъдете много прецизни в действията си, Discworld представя невероятно идейна игра, която можете да играете в продължение на месеци. Разбира се, ако сте почитател на Тери Пратчет, удоволствието от изиграването се удвоява.
Мултиплейър игра, в която един играч е затворен в стая с бомба, чийто брояч зловещо отброява секундите. Останалите влизат в ролята на "експерти", които трябва да предадат инструкции за обезвреждането на бомбата като тълкуват информацията от наръчника за сапьори. В същото време обаче, експертите не виждат самата бомба, така че ефективната устна комуникация е най-ценното нещо за успеха. Самата механика на бомбата също е доста комплексна и затова само с пълно съсредоточаване и организирано сътрудничество вие и екипът ви имате някакъв шанс да се справите с все по-трудните експлозиви в играта. Така Keep Talking and Nobody Explodes не само изисква от вас да мислите неконвенционално и да визуализирате добре, но и очаква да намерите няколко също толкова умни приятели.
Забравете Call of Duty, Battlefield и дори ArmA - именно Digital Combat Simulator без съмнение е най-комплексният и нюансен боен симулатор. Разбира се, никой никога не е казвал, че да пилотираш изстребител е лесно, но когато всяка ръчка и бутонче в кабината имат уникална функция и ефект, играта наистина ви кара да бъдете изключително точни и навременни дори в най-малкото действие. Преди изобщо да полетите, от вас се очаква да познавате машината до най-малката подробност. И е най-добре това да е наистина така, защото когато влезете в битка, ще трябва да отчетете всичко от законите на физиката до военното дело - и всичко това, докато вражеските пилоти се опитват да ви свалят. Ако някоя игра някога може да ви накара да оцените стреса и напрежението, които бойните пилоти изпитват, то това със сигурност е Digital Combat Simulator.