Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо никога няма да видим GTA в Лондон и "GTA с шпиони"

Разказва сценаристът на хитовете на Rockstar Games Дан Хаузър Снимка: Rockstar Games
Разказва сценаристът на хитовете на Rockstar Games Дан Хаузър

Отлагането на Grand Theft Auto 6 (GTA 6) за есента на 2026 г. беше тежък удар за милионите фенове на поредицата, които се надяваха още през май догодина да вилнеят из Вайс Сити.

Но отлаганията в гейм индустрията в повечето случаи са за добро - няма значение дали очаквана игра ще се появи на първоначално обявената дата, ако е фрашкана с бъгове и не може да се играе спокойно.

А по-очаквана игра от GTA 6 няма.

Основна причина за това са перфектно изградените светове на предните игри, в които сме се изгубвали за десетки (стотици?) часове. А тях нямаше да ги има, ако не бяха братята Дан и Сам Хаузър - основателите на компанията Rockstar Games.

"Мисля, че свършихме наистина добра работа постоянно да вкарваме иновации в [GTA]". Игрите винаги се усещаха различни", коментира Дан в подкаста на Лекс Фридман, като посочва, че всеки геймър има своя фаворит (бел. авт. потвърждавам - до ден-днешен помня улици от GTA: Vice City).

Да, винаги основата е една и съща - играеш с престъпник в огромен, усещаш се като жив свят, в който имаш огромна свобода. Различното е усещането на света около теб.

Двамата Хаузър са отговорни за революцията, започнала с GTA III (2001 г.) - играта, която претвори разбирането за "отворен свят" и тласна гейминга в посока огромна свобода за играещите.

Дан Хаузър пък конкретно е човекът, работил по историите както на тази игра, така и на Vice City, San Andreas, GTA IV, GTA V и епичните уестърн продукции на Rockstar - двете части на Red Dead Redemption. А който е играл дори едно от тези заглавия, е наясно с качествата на сюжета, обратите и персонажите.

Хаузър е и човекът, който може да даде отговори на често задавани, а и някои неочаквани въпроси. Като "винаги ли GTA ще е в базирана в американски градове" и "защо Rockstar не направят друга игра с отворен свят".

Точно това направи в подкаста на Фридман и тук подбираме някои от най-интересните разкрития:

GTA: London никога няма да се случи

Поредицата се нуждае от "американското", за да работи концепцията. Снимка: Twitter, @DomTheBomb
Поредицата се нуждае от "американското", за да работи концепцията.

Действието в поредицата винаги е фокусирано върху измислени версии на американски щати и градове - Либърти Сити е вдъхновен Ню Йорк, Вайс Сити - от Маями, Лос Сантос - от Лос Анджелис. Но нима извън САЩ няма престъпност?

Има, но само Америка се оказва плодотворна почва за сюжетите на поредицата. Хаузър обяснява, че едва ли някога ще видим Grand Theft Auto игра в Лондон например.

Такъв опит има - Grand Theft Auto: London 1969 за PlayStation 1 преди повече от четвърт век. Този пакет с мисии за първата игра е от 1999 г., а сценаристът го определя като "сладък и забавен".

Уточнява обаче, че няма как да се направи цяла игра извън американската действителност - в поредицата има твърде много "американа"; твърде много от американския дух и характерното за страната. Включително и лесния достъп до оръжия...

"Ще бъде наистина трудно да проработи в Лондон или някъде другаде", казва Хаузър за GTA. "Имаш нужда от оръжия, имаш нужда от тези "по-големи от живота" персонажи. Просто се усещаше сякаш играта е твърде много посветена на Америка."

Забавен факт: самият Хаузър и брат му са британци, родени в Лондон, но живеещи от десетилетия в Щатите.

За GTA 6 е ясно, че ще продължи традицията. Действието се развива в щата Леонида (измислена версия на Флорида), а в центъра ще е добре познатият Вайс Сити и още по-добре познатото осмиване на най-странните неща в американската култура.

Да, трябвало е да има още от GTA V

Снимка: Rockstar Games

Хаузър признава за разработката на DLC за хита от 2013 г., което е щяло да се фокусира върху безпардонния Тревър и да го постави в ролята на агент като ФБР. Доста необичайна посока за най-откачената и неконтролируема част от златното трио на "петицата", наистина.

Всъщност сценаристът на игрите само потвърждава отдавна въртящи се слухове. Актьорът, озвучил Тревър - Стивън Ог, преди е разкривал плановете за DLC-то, като според него те пропаднали заради фокуса на Rockstar върху GTA Online.

Сега Хаузър обяснява пред Лекс Фридман, че ако работата по DLC-то с Тревър е била продължена, това е щяло да пречи на следващия проект на Rockstar - а той се оказа не по-малко велик.

"Беше наполовина завършено [DLC-то], когато беше зарязано. Но мисля, че ако беше излязло, вероятно нямаше да можем да направим Red Dead [Redemption] 2. Така че винаги има компромиси", коментира съоснователят на студиото.

Защо така и не получихме "шпионски GTA"

Очевидно Rockstar няколко пъти са опитвали да посегнат към света на тайните агенти. Още през 2009 г. беше обявена Agent - игра с отворен свят, която трябваше да постави геймъра в ролята именно на шпионин.

Планът е бил заглавието да се появи ексклузивно за вече позабравената конзола PlayStation 3. Хаузър разказва, че са пробвали няколко различни подхода, но концепцията така и не сработила.

"Имахме около пет различни варианта. Не мисля, че работи. Стигнах до заключението - и продължавам да мисля за това понякога, докато лежа в леглото си - че това, което прави [шпионските сюжети] наистина добри като филмови истории води до това да не работят като видеоигри", обяснява сценаристът.

Причината по думите му е, че в шпионските филми задачата е ясна - стъпка първа, втора, трета... и всичко това, за да спасиш света. И макар този линеен елемент да присъства в мисиите на игрите с отворен свят, през останалото време е нужна повече свобода. Нещо, което работи в GTA и RDR, защото си в ролята на престъпник.

Официално обявената през 2009 г. версия на Agent е била история от Студената война, някъде през '70-те години на миналия век. Хаузър обаче уточнява, че това е бил планът само за една от обсъжданите версии. Имало е и сюжет в наши дни, но и той не сработил.

"Шпионаж, убийства... Дори не знам какво щеше да бъде, защото така и не стана реалност... Дори не стигнахме дотам, че да имаме изпипана история за нея."

В крайна сметка към края на миналото десетилетие плановете за Agent са напълно зарязани, а през 2021 г. сайтът за неслучилата се игра е свален.

Няма да видим и GTA с рицари, макар Rockstar да са обмисляли и идеята за игра с отворен свят, базирана в Средновековието. Така и не задвижват проекта, а Хаузър споделя, че не е написал дори един ред за евентуалния сюжет, а само се е "заиграл с няколко идеи".

Лошата новина

От 2020 г. насам Дан Хаузър вече не е част от Rockstar. Година по-късно основа собствена компания - Absurd Ventures - и днес работи по нови проекти.

Сред тях са романът A Better Paradise, графичната новела American Capper и да, също и игри, в които отново ще е залегнало чувството му за хумор и умението да превръща абсурдите на истинския свят в основа за измислен такъв, в който да се изгубим.

Напускането на Rockstar обаче означава и че очакваната GTA 6 ще е първата игра от поредицата, в писането на която Хаузър не участва. Факт, който леко ни притеснява.

И все пак стискаме палци бившите му колеги да знаят какво правят и след новото, надяваме се последно отлагане, завръщането във Вайс Сити и покрайнините му да оправдае огромните очаквания.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените