Десетилетия наред телевизионните предавания са съществували в две отделни категории - живи или мъртви. Освен разни адаптации на фен арт, нямаше голяма надежда за някое спряно шоу да се появи на екран. Е, вече не е така.
Днес "смъртната присъда" може да и да бъде избегната. Питайте феновете на Brooklyn Nine-Nine, Lucifer и The Expanse, три сериала, спрени от телевизиите, в които се излъчват, но приютени от други платформи.
Или погледнете към Arrested Development, American Idol и Last Man Standing, които намериха място за новите си сезони в нова телевизия, след като предишната им реши, че повече няма нужда от тях.
Но какво определя кои точно сериали да бъдат възродени за нов живот? И какво говори тази практика за развитието на модерната телевизия?
Всъщност подобни подмятания на сериали между отделните телевизии не са изцяло нова практика. Може би най-добрият пример за успешен транзит между телевизиите е JAG ("Военна прокуратура"). След един не особено успешен сезон в NBC през 1995-1996 г. шоуто е спряно, но само за кратко.
CBS прибират сериала в своята програма и той стои там около десетилетие, докарвайки им положителни рейтинги и възможност за стартиране на спиноф - NCIS ("Военни престъпления"), който и до днес е едно от най-хитовите сериали на CBS (и продължава да се излъчва).
Така на практика NBC пуснаха в ръцете на един от конкурентите си хитово шоу, което да захранва програмата му вече повече от 20 г.
Съществуват и други примери, които макар да не се радват чак на такъв успех, също носят добри рейтинги на "приемните телевизии майки", които ги поемат, след като оригиналната мрежа ги спира.
Такива са Medium (спрян от NBC и възобрновен от CBS след мощна акция на феновете на шоуто), T.J. Hooker, Diff'rent Strokes, Get Smart и дори Leave It To Beaver, които изкараха поне 1-2 сезона в мрежа, различна от тази, в която са започнали.
И все пак тези случаи бяха по-скоро изключения от правилото, на които се гледаше странно. За сметка на това новите реалности, в които ребуутите и съживяванията на стари проекти за нова аудитория са вече нещо доста обичайно, а на волята на феновете се обръща по-голямо внимание, смяната на телевизията за един сериал вече е далеч по-достъпна опция.
Голяма роля за това имат и новите платформи за гледане на сериали и филми. Те така или иначе имат вече редица сделки с кабелните телевизии за разпространение на някои шоута и програми. В сегашните условия спирането на даден сериал и възраждането му след това от платформи като Netflix, Amazon Prime или Hulu е далеч по-лесно.
Особено ако зад конкретното шоу вече има стабилна фен база. Brooklyn Nine-Nine, Lucifer и The Expanse са наистина прекрасен пример за това как вече работят сериалите в тези нови условия, как феновете могат да влияят на решенията на големите шефове в развлекателния бранш.
Още след обявяването на новината, че Fox няма да поднови ситкома Brooklyn Nine-Nine социалните мрежи се активизираха в защита на шоуто като зад него застанаха не просто твърдите му фенове, но и хора от индустрията като режисьора Гилермо дел Торо и композитора и текстописесц Лин-Мануел Миранда.
Натискът някой да спаси Brooklyn Nine-Nine беше мигновен и изключително мощен, усилен допълнително от социалните медии и различни лайфстайл сайтове (резониращи на общественото настроение).
Само около ден и половина след обявеното спиране на сериала от NBC отговориха на тази мощна социална кампания, обявявайки, че ще приемат Анди Самбърг, Андре Брауър и компания да направят шестия сезон на шоуто си при тях.
До голяма степен всичко стана толкова бързо с преместването на Brooklyn Nine-Nine заради факта, че NBC Universal пое продуцирането на сериала, което вече дава на телевизията пряк поглед върху самото качество на шоуто. Другият фактор бил ясната заявка от феновете, че искат още един сезон (поне).
Само две седмици по-късно историята се повтори с друг хитов сериал - научнофантастичния The Expanse. От SyFy обявиха, че прекратяват сериала след три сезона. Мощната кампания на феновете, подчинена на хаштага #SaveTheExpanse включваше изпращане на множество писма до централата на Amazon в Сиатъл и дори стартира GoFundMe кампания за дарения, които да позволят още по-мощна реклама за спасяването на сериала.
И Amazon отговориха. Самият Джеф Безос обяви новината, че The Expanse ще се появи за нов сезон директно в Amazon Prime по време на Международната конференция за космическо развитие, на която присъстваха шоурънъра на сериала и три от звездите му - Стивън Страйт, Кас Анвар и Уес Чатъм.
Паралелно с новината за спирането на The Expanse от SyFi от Fox обявиха, че нов сезон на Lucifer също няма да има при тях. Сериалът за избягалия от Ада паднал ангел и странните му отношения с хората в Лос Анджелис определено имаше своите фенове, но едва ли някой е очаквал те да са толкова много.
Кампанията #SaveLucifer се проточи малко по-дълго от останалите като междувременно преговори между шоурънъра Джо Хендърсън и различни платформи се провеждаха под натиска на множество писма от почитатели, кошници с плодове в централите на Netflix и Amazon, както и публичен съпорт от различни звезди. Накрая Netflix откликнаха на молитвите на феновете и пратиха Том Елис да изиграе поне още един сезон като харизматичен дявол.
Един от изводите, които лесно могат да се направят, е, че в развлекателната индустрия става все по-лесно да се залага на вече утвърдени проекти, вместо да се рискува с нови сюжети и тепърва да се развиват нови заглавия.
Дори ако погледнем Холивуд, там все повече се играе на сигурно с адаптиране на сценарии, ребуути, продължения и т.н. В сериалите е същото. Много по-лесно е да вземеш продукт, който вече има изградена маса от фенове и просто да се опиташ да го адаптираш за нова аудитория, привличайки още почитатели.
И все пак любовта на феновете е само част от цялата картина, а понякога големите кампании с хаштагове може дори да се обърнат срещу шоуто, изпаднало в немилост.
Според самите Netflix реакциите на феновете могат да бъдат много шумни и бурни, но все пак да са само представителни за малка, но гласовита група хора. В компанията разчитат много повече на своята собствена информация, идваща от платформата и поведението на потребителите в нея.
Така например при обявяването на новината за спирането на Lucifer в Netflix за гледане са достъпни два пълни сезона на шоуто. Именно върху поведението на зрителите и това как шоуто се приема от тях компанията е взела решението си. А писмата от феновете са били просто допълнителен фактор.
Затова и много по-лесно е един сериал да бъде спасен от някоя стрийминг платформа, ако вече може да бъде гледан на нея. Доказателство за това са и Lucifer, и The Expanse (свободен за гледане в Amazon Prime).
Същевременно всичко това дава ясно отражение и на един друг тренд в съвременната телевизия - телевизионната марка зад шоуто значи все по-малко. Все повече млади хора гледат сериалите не по телевизията, а на собствените си устройства през платформите за гледане on demand.
Самата идея да чакаш даден сериал в определен час по телевизията вече е малко или много морално остаряла. Далеч по-лесно е да наваксаш с гледането на няколко епизода наведнъж в Netflix, Hulu, HBO Go, Amazon Prime или дори YouTube Red.
Тези платформи могат да си позволят да приемат чужд сериал за себе си с много по-голям успех, отколкото някоя от традиционните телевизии, тъй като те разчитат именно на тази промяна в поведението на самите зрители.
Положителната новина за феновете е, че животът на един сериал вече не се ограничава само от решенията на големите шефове в една телевизия. Стига той да има достатъчно силна фенска база и действително да има още какво да каже, той може да "се прероди" и на ново място. А това определено е положителна новина за наистина добрите продукции.