Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Видяхте ли дъжда върху втория сезон на "Големите малки лъжи"?

Всички епизоди на първи и втори сезон на "Големите малки лъжи" са налични в HBO GO. Снимка: © 2019 HBO Inc. All rights reserved
Всички епизоди на първи и втори сезон на "Големите малки лъжи" са налични в HBO GO.

* Текстът съдържа спойлери за "Големите малки лъжи" сезон 2, епизод 7.

Има една английска фраза, която гласи "If it ain't broke, don't fix it". Или казано на български, "ако не е развалено, не го поправяй".

Това е една от многото мисли, които изникват в съзнанието след последния, седми епизод, от втория сезон на хитовия сериал на HBO "Големите малки лъжи".

Ако преди две години изпратихме първия сезон с обнадеждаващата песен "The Wonder of You", то днес изпращаме втория сезон под звуците на тъжната "Have You Ever Seen the Rain".

Песента на Creedence Clearwater Revival, изпята за сериала от Уили и Пола Нелсън (баща и дъщеря), много точно приляга на изпитаните емоции. Но не защото сериалът е неин еквивалент по качество (в никакъв случай!), а защото във втория сезон на "Големите малки лъжи" Монтерей беше залят от проливен дъжд, който съсипа плодородната почва на страхотния първи сезон.

За щастие, все още са останали благоприятни условия за възстановяване. Седемте епизода, които са налични в HBO GO, безспорно имаха своите силни и изпипани моменти.

Не може да се отрече великолепната игра на Мерил Стрийп, която беше основен двигател на действието и свежата глътка въздух в добре познатата атмосфера. Същото важи и за Никол Кидман, Лора Дърн и Рийз Уидърспуун, които за пореден път доказаха, че са "актриси чудовища", вкарвайки в един откровено слаб сценарий интересни и многопластови образи. Напълно заслужено, още от онзи писък в трети епизод се говори за потенциална награда "Еми" за Мерил Стрийп", а същото вероятно ще последва и екранните й партньорки, най-вече Кидман и Дърн.

Продължава и убийствената тенденция от първия сезон да се залага на страхотен саундтрак, който с правилните песни в правилния момент добавя нови нюанси в историята и кара зрителят да настръхне. Приятни бяха и моментите, в които мълчаливите кадри напомняха за стаеното напрежение, направило тази история много повече от сапунен сериал, адаптация на чиклит роман.

И въпреки това... if it ain't broken, don't fix it.

Вторият сезон на "Големите малки лъжи" минава под знака на няколко съществени промени, които в случая имат неблагоприятен ефект.

На първо място е сценарият и най-важният фактор тук е липсата на материал. Това беше и основният въпрос, когато стана ясно, че ще има втори сезон - за какво ще се разказва в него, след като първият приключи там, където приключва и едноименната книга на Лиан Мориарти. Дейвид Кели и Мориарти измислят историята за новия сезон, а Кели довършва всичко останало. Крайният резултат обаче поражда недоумението как е възможно един и същи човек да е автор на тези два сценария.

Единият, този на първи сезон - силен, свързан, с тема, желязна връзка между събития и персонажи и правдоподобен финал, а вторият - без тема, хаотичен, оставящ недоразвити и неоправдани основни линии и решения в историята и най-вече... без финал. Защото такъв на практика нямаше.

Нека не се утешаваме, че сцена от 30 секунди може да бъде приемана за адекватен финал на фона на случвалото се в продължение на седем епизода. Ако епизодът беше удължен с още 10 минути, нямаше да има нужда от трети сезон, който вече дебне някъде в бъдещето.


Пропуските в сценария са много, но тук ще се спрем само на няколко. Един от главните е липсата на звено (събитие, мотив, пр.), което да обедини историята. Първите няколко епизода, макар и неубедително, все пак създават впечатление, че това ще бъде отзвукът от смъртта на Пери. От средата обаче център става борбата за попечителство над близнаците между Мери Луиз Райт (Мерил Стрийп) и Селест (Никол Кидман).

Накрая всичко уж приключва щастливо. Селест започва да се възстановява от смъртта на Пери. Маделин (Рийз Уидърспуун) подновява обета си с Ед на импровизирана семейна церемония. Рената (Лора Дърн) издивява по възхитителен за зрителя начин и слага край на отношенията си с Гордън. Джейн (Шайлийн Удли) най-сетне позволява на някой мъж да я доближи физически и емоционално. А Бони... Бони (Зоуи Кравиц) като че ли се справя с основния си проблем - травмата, нанесена от майка й, довела индиректно до убийството на Пери. Но веднага след това признава на Нейтън голямата си тайна, а тя (внимание!) е, че не е влюбена в него.

Сериозно? След два сезона смачкващи психиката събития, тайната на Бони е, че не е влюбена в мъжа си? Добре, да влезе Освалдо Риос, моля!


Въпреки относително щастливия край, в последната минута всички се събират и дружно влизат в полицейския участък. И дотам. Вероятно ще видим в следващите 7 епизода това, което можехме да узнаем за 10 минути. И ако бяха направили така, сценарият може би бил по-добър.

Другата важна промяна е смяната на Жан-Марк Вале като режисьор с Андреа Арнолд (American Honey, Fish Tank, Red Road). Това решение, както стана ясно в последните седмици, е било съпътствано от една недотам коректна постъпка от страна на компанията. Според информация, публикувана в IndieWire, позоваваща се на източници близки до продукцията, в началото Арнолд е наета с ангажимента сама да прави целия втория сезон - препродукция, продукция и постпродукция. Жан-Марк Вале по това време не може да поеме този ангажимент, тъй като работи по "Отворени рани".

Това, което Арнолд не знае, е намерението на HBO да предостави на Вале заснетите кадри, които той да монтира така, че крайният продукт да наподобява уникалната стилистиката на първи сезон.

След заснемане на кадрите монтажът попада в ръцете на екипа на Вале и Андреа Арнолд губи творчески контрол. Важно е тук да се каже, че вторият сезон дори не е заснет от Ив Беланже (оператор на първи сезон), а от Джим Фрона, работил и преди с Арнолд. При цялата тази схема, учудващо е на кого би му хрумнала идеята, че старият режисьор ще съшие кадрите, заснети от новия режисьор с новия оператор, и ще се получи нещо на нивото на първия сезон. И то когато и Вале, и Арнолд са се доказали като хора със свой стил и начин на работа.

Накрая получаваме епизоди, напомнящи някогашната естетика, но без динамиката, нужна за компенсирането на дългите диалози, случващи се в лъскавите домове на Монтерей.

Изпращаме втори сезон на "Големите малки лъжи" със смесени чувства. Поразени от страхотната актьорска игра, която сама по себе си е радост за зрителя, и незадоволени от развитието на историята. Изпращаме сезона в очакване на третия, какъвто по всяка вероятност ще има, предвид днешния финал.

Какво ще се случи там обаче? Кой ще движи действието сега, след като Мери Луиз (Мерил Стрийп) отпраши с подвита опашка към Сан Франциско? Глен Клоуз? Джуди Денч? Маги Смит? Истината е, че никое актьорско величие не може да запълни дупките в сценария.

Изпращаме втория сезон и с голямата надежда, че третият ще си вземе поука. Изпращаме го с дъжд в слънчев (почти неделен) ден. Засега кредитът на доверие не е изчерпан. Ще видим.

 

Най-четените